Ik heb twee poezen, beiden reeds langere tijd gesteriliseerd. Lulu is een kruising siamees/heilige birmaan/ schilpad en is 4 jaar, Bella is een huis tuin en keuken katje, wit met cypers er doorheen van drie jaar oud. haar moeder was een zwerfkat en ik heb destijds het hele nest, incl moeder opgevangen.
Lulu was erg gek op Bella, en andersom. Bella mocht zelfs bij haar melken (terwijl lulu haar moeder niet was en geen melk gaf) tot ze zeker 2 a 2,5 jaar oud was. twee handen op 1 buik. Nu ben ik vorig jaar vaak verhuisd en ben sinds jan gesetteld. de katjes mochten daarvoor nooit naar buiten. In het huidige huis mogen ze onbeperkt naar buiten met een chipsysteem. Eerder dit jaar toen we er net woonden, hadden we insluipende katten. Rondom die periode is het ook misgegaan tussen beide dames. In die periode moest ook Lulu haar kiesje eruit, en de dierenarts zei nog, je krijgt er een andere, levenslustige kat voor terug. Met energie voor tien. Dat was niet zo. Lulu werd luier en is niet zo buitenkat. Als ze gaat is het nooit lang en neemt ze soms een vogeltje mee. Vooral mussen zijn favoriet.
Bella daarentegen is het liefste buiten, maar komt ook elk uur ongeveer even terug om te buurten. Ze jankt daar ook heel veel bij. Soms denk ik wel eens dat ze gestoord is. Dan zit ze midden in de tuin en dan zonder aanleiding trekt ze haar klaaglijke scheur open om daar te gaan zitten janken. Schaam me dood dan. dat straf ik verder niet af, noch beloon.
Wat is het probleem. Lulu ligt veel bij mij, als bella binnenkomt en ca in een straal van 2 meter rondom lulu komt gaat lulu grommen en staren. Laatst deed ze dat ook en toen vloog bella haar om dr hals om een potje te matten. Bella wil namelijk heel graag bij lulu zijn om te kijken of ze mag melken. Daarmee heeft lulu haar al langere tijd verstoten, dat gemelk. Maar nu duldt ze bella niet meer om zich heen. Ik denk dat ze een keer erge ruzie hebben gehad en lulu bang is voor bella, misschien ook de geuren van buiten of de geuren van andere katten.
Bella jaagt de insluipkat namelijk niet weg, nee liefst wil ze ermee spelen. want hij zit nog wel eens in de tuin, maar kan er dus niet meer in haha.
Ik heb al geprobeerd met Feliway te sprayen, ik zie geen effect.
Bella negeert het gegrom van lulu vaak ook, dan loopt ze langs of gaat gewoon ergens liggen. de andere keer dan lijkt ze haar juist op te zoeken en de confrontatie maar aan te gaan. Lulu lijkt verder geen gezondheidsklachten te hebben, beiden niet. Alleen dat gegrom en het feit dat ze elkaar in de haren vliegen is gewoon niet zo prettig. Uit elkaar halen hebben we nog niet geprobeerd, daarmee denken we dat het probleem juist groter wordt. Ze zullen samen hun evenwicht moeten vinden..
op de foto bella en lulu in betere tijden: