één ding is zeker, ik wil geen dure oplossing omdat de kozijnen als het goed is volgende zomer worden vervangen door kunststof kozijnen met vermoedelijk een kiepraam. Dan kan hij niet meer zomaar vanuit de tuin door het raam springen (zal er alleen denk ik wel rekening mee moeten houden dat ik hem moet beveiligen voor de veiligheid van de kat).
Omdat de situatie niet helemaal duidelijk is ben ik even bezig geweest met foto's en plattegrond want ik weet dat ik in een wat bijzondere situatie leef

Het groene vlak is de tuin van de buren. De rode streep is ons slaapkamerraam die op ongeveer 1 meter van de grond zit (en het zwart omlijnde is onze woning). Het andere zwart omlijnde gedeelte is de woning van de buren.
Het gedeelte buiten de tuin is gewoon openbaar terrein met bergingen, wat bosjes en bovenal geen auto's. Dat is dus het terrein waar de kat tot nu toe gewend was om te komen

Ik kijk dus vanuit ons slaapkamerraam recht in de tuin van de buren.
Edit: nog even wat verder ingezoomd:

Dit is het aangezicht vanuit de slaapkamer. Wanneer Dinky een keer in de slaapkamer is springt ze niet op de vensterbank doordat het wasrek er altijd voor staat.

Dit is de plant waar hij dus middenin springt om maar een uitweg uit de kleine tuin te vinden. Die had ik in de opening gezet in de hoop dat het voldoende was, niet dus.

Het raam dat je hier buiten links ziet is het slaapkamerraam van de buren met daarnaast dus hun deur naar de tuin toe.

En een foto van de grote deugniet

Zoals dat raam eruit ziet, ziet het er bij mij aan de buitenkant dus ook uit.
Bedacht me dat ik nog een doos heb van zooplus. Misschien dat het werkt dat ik die voor het onderste deel van de opening plak? En dan erop schrijven: Shannon keep out!
De kat heet namelijk iets van Shannon (dat hoor ik die buurvrouw met regelmaat roepen wanneer ze het tegen de kat heeft) en zou dan boodschap zijn richting de buren?