Vorige maandag hebben we hem opnieuw naar de da gedaan, want hij ging weer persen op de bak en er kwam niets uit; daarna vond ik twee drolletjes boven en zelfs een plasje in de woonkamer - waarschijnlijk meegekomen terwijl hij er drollen probeerde uit te persen.
De vorige keer (in februari) hadden we al te horen gekregen dat hij megacolon heeft. Zijn dikke darm is vergroot en daardoor blijft er mest zitten en zelfs gisten; hij krijgt het er dan niet meer uit en gaat ook braken en raakt verzwakt. Toen had hij ook te hoge nierwaardes en werd hij op semintra en nierdieet gezet. Voor de megacolon kregen we paraffineolie mee. De da zei toen ook dat er een kleine schaduw te zien was aan zijn lever, maar ze konden niet uitmaken of dat gewoon achtergebleven stoelgang was of iets anders.
Vorige maandag dus opnieuw naar de da en daar heb ik meteen ook gevraagd om de nierwaardes nog eens te controleren en een nieuwe echo van de lever te maken - ter geruststelling. Ze hebben zijn darmen toen ook opnieuw gespoeld, met een gewoon lavement kwam er niets uit (hadden we trouwens ook al zelf geprobeerd). Schaduw aan de lever was weg, nierwaardes waren oké. Enkel die megacolon dus nog...

Aangezien ik gemerkt had dat Osiris niet tegen de paraffineolie kon (ging ervan overgeven), hebben we die geschrapt. Hij krijgt nu een gemengd dieet van nierdieet (Hill's K/D, RC Renal voor natvoer en Hill's, Integra en Happy Cat als droge brokken) met Hill's W/D, tegen de constipatie. Voorts moeten we twee keer per dag een theelepel vezels door z'n eten roeren, semintra blijven geven, zylkène tegen de stress en 0,5ml dulcolax als laxeermiddel.
Nu krijg ik de indruk dat hij de dulcolax ook niet kan verdragen...

Ik word er een beetje moedeloos van. Wat als hij de dulcolax ook niet verdraagt? Ik heb al gedacht om ze hem in twee porties te geven, dan is het misschien minder zwaar op de maag. Alles wat een olieachtige substantie is, lijkt er bij hem uit te komen.
Tweede optie is om een laxeermiddel te nemen dat vaster is en dus geen belasting voor zijn maag.
We kunnen hem ook eventueel laten opereren aan de dikke darm, heb ik op internet gelezen. Maar aangezien de da daar zelf nog niet over gesproken heeft, ga ik ervan uit dat ze dat niet meteen een optie vinden. Hij is ook bijna 14.
Heeft er iemand tips of een naam van een laxeermiddel dat zou kunnen helpen bij hem? Ik wacht nu nog even de effecten van de dulco 's middags af, dan probeer ik het in twee dosissen. Maar dan...?