Blaasontsteking

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Hallo allemaal,

Ik ben net naar de dierenarts geweest en Diesel heeft waarschijnlijk een blaasontsteking maar zonder plasje kunnen ze niet veel. Ze zat veel op de bak en er kwam weinig. Nu moet ik dat op gaan vangen. Ze heeft net een injectie gehad en Meloxidyl meegehad maar als ik hier op de zoekfunctie zoek dan is dat heel slecht. Maar nu? Kan ik de dierenarts om iets anders vragen? Ik wil haar niet iets geven wat slecht is maar ze moet wel weer beter worden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Edit: Ik zie net op de bon dat ze het ook heeft gehad via de injectie :-( Maar waarom, als het zo slecht is geven de dierenartsen het nog?

Gr, Sandy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking

Bericht door Adriana »

je bent al een tijdje lid van het forum dus lees je wat uitgebreider in zou ik zeggen..
zoekfunctie zit rechtsboven!

ook met betrekking tot de behandeling van een blaasontsteking en geef ons wat meer info want ik neem aan dat de behandeling niet uitsluitend heeft bestaan uit een injectie meloxidyl.

rapido plas opvangen en snel langs je da brengen voor een betere diagnose.
vraag je da waarom hij/zij zo dol is op een meloxicam..! ik kan het wel invullen maar ach..
en 'het kan geen kwaad' klopt niet, zie nierfaaltopic Pluis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Hoi Adriana,

Bedankt voor je snelle reactie. De behandeling bestaat uit de injectie en 7 dagen Meloxidyl. En ik heb echt wel gelezen over blaasontsteking maar ik was Meloxidyl niet tegengekomen. Maar het plasje mocht ik over een paar dagen opvangen en brengen. Dit zou helpen en dan kunnen ze kijken of het erin zit. Maar zal ik nu dan bellen of ik wat anders mag? Weet jij wat er wel goed helpt en niet slecht is? Voel me echt een beetje rot en schuldig nu.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking

Bericht door Dinky »

De DA heeft dus blaasontsteking geconstateerd op basis van het vaak naar de bak gaan zonder verder onderzoek?

Ik zou zo snel mogelijk plasje opvangen, moet zo vers mogelijk bij da komen omdat anders waardes vertekend kunnen zijn. Dan kan de da kijken wat de pH waarde is en of er gruis aanwezig is.

Meloxidyl is slechts pijnstiller, dus symptoombestrijding. Je zou bijvoorbeeld om de pijnstiller tolfedine kunnen vragen.

Als behandeling van het probleem zou je kunnen kiezen voor behandeling met eurologist: http://www.huisdierendokter.nl/inbijslu ... ogist.html
Wanneer er sprake is van struvietgruis dan kan je kiezen voor gruisoplossend dieet.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Bedankt ook voor je reactie maar moet ze juist geen ontstekingsremmer krijgen? En als ze al Meloxidyl heeft gehad kan dat dan kwaad als ze daarna tolfedine krijgt? Ze zit nu in de douche met de plastic korrels. En ze zei dat ze zonder plas weinig kon maar dat ze wel dacht dat het een blaasontsteking was. Maar Meloxidyl mocht ik eerst gaan geven en dan zou het wel weg gaan. Maar ze wilde wel een plas over een paar dagen! Verder heeft Diesel weinig last (heb ik het idee) Ze is vrolijk, eet en drinkt goed.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Blaasontsteking

Bericht door Mickey_Mouse »

hoe kom je aan blaasontsteking zonder plasje dan? Ze kan me zo veel zeggen.

Met pijnstiller alleen gaat een blaasontsteking niet over. Ze kan hoogstens iets makkelijker plassen omdat de pijn er niet is. Als de boel niet verstopt wordt dan.

Ik zou de dierenarts toch even bellen en anders naar een ander gaan
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Blaasontsteking

Bericht door Robijn »

Is Meloxidyl hetzelfde als Meloxicam? (en dus net zo schadelijk??)
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking

Bericht door Dinky »

Robijn schreef:Is Meloxidyl hetzelfde als Meloxicam? (en dus net zo schadelijk??)
Vergelijkbaar met als werkzaam bestanddeel metacam ;-)

Makkelijkste was als de da gelijk blaaspunctie had gedaan, dan had ze gelijk plasje kunnen controleren...Mocht diesel hebben geplast dan moet je daarmee gelijk naar da en niet paar dagen wachten!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Blaasontsteking

Bericht door Ms Maaike »

Meloxidyl is een ontstekingsremmer, maar als er echt sprake is van een blaasontsteking is het het beste om (ook) een antibioticum te geven. Eurologist is goed om te geven ter ondersteuning, maar zorgt er niet direct voor dat de bacterie (die een mogelijke oorzaak kan zijn van blaasontsteking) weggaat. Het is dus van belang de urine te laten controleren op bacteriën. Waarom heeft de dierenarts niet meteen een blaaspunctie gedaan? Het doet geen pijn (mijn opaatje voelde althans niets) en je hebt vrijwel direct de uitslag.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking

Bericht door Adriana »

even de toelichting van eurologist bij blaasontsteking gelezen en het werkt volgens de tekst ook tegen bacteriën bij bacteriële bl.onsteking.
je hebt ook non bact bl.ontsteking en dan kun je cystease medpets inzetten.

apart daarvan heb je ook blaasgruis. dat is wat anders maar kan de aanleiding voor bl.ontsteking zijn.
dan moet je dus ook blaasgruis (check welk type) behandelen ..

meloxicam is het gepatenteerde stofje in novacam/metacam/meloxidyl en wat ze nog meer bedacht hebben en afhankelijk van de dosis, de toedieningsmanier en de conditie van de nieren kan het ernstig nierfalen veroorzaken.
bovendien zie ik in geen van de bijsluiters de toepassing tegen een blaasontsteking dus rara..

pijnstillers zijn onsior, tolfedine (al genoemd) maar als de bact bl.onsteking met ab wordt bestreden,
dus zsm urine --> juiste diagnose dan is er al snel geen pijn meer.
blaasontspanners helpen als er gruis wordt geconstateerd dus zsm urine en --> juiste diagnose.

dus urine-onderzoek is essentieel voor de juiste diagnose en medicatie, dus niet nog eens een paar dagen wachten want bij een bacteriële bl.onsteking krijg je daardoor alleen nog maar nog meer beesten!

zou mijn dierenarts niet zijn.... :-( en ja ;-) mirjam! hoogste tijd voor een sticky topic!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Ze zit nog steeds in de douche (ik ben er zowat de hele tijd bij geweest vind dat zo zielig) Maar nog niks. Net dacht ik ik haal ze even naar beneden en ze liep gelijk naar de bak. Dus ik weer terug naar de douche, dat is nu een ruim 2 uur geleden. Dat kan ook niet goed zijn toch? Ze moet wel maar kan niet op de plastic korrels :-(

Dus ik hoop op een plasje zo en dan morgenochtend gelijk naar de DA, had gehoopt voor sluitingstijd haar plas opgevangen te hebben maar helaas.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Blaasontsteking

Bericht door Ilone »

Speddy hier weigert op de Katkor te gaan. Hem moet ik een nacht opsluiten bij mij, zonder kattenbak, om vervolgens in de ochtend achter hem aan te rennen met een grote lepel... ;) Het kan ook even duren voordat ze uiteindelijk op de korrels gaat. Hou er wel rekening mee dat de plas zo vers mogelijk moet zijn. Als je nu een plas opvangt, is die morgenochtend te oud.
Zowiezo moet je de plas binnen aanzienlijke tijd in de koelkast zien te krijgen om het zo lang mogelijk goed te houden.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Maar als ze nu zou plassen en ik doe het gelijk in de koelkast dat kan toch wel? Ik weet dat het zo vers mogelijk moet zijn. Morgenochtend probeer ik het weer als het straks lukt maar dan heb ik in ieder geval iets. En bij de da probeerde ze haar te laten plassen maar haar blaas was te leeg :-(
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Blaasontsteking

Bericht door Ms Maaike »

Wat een gedoe... Snap niet waarom de da niet gewoon een blaaspunctie heeft gedaan. Ik weet niet hoelang plas 'houdbaar' is in de koelkast eigenlijk.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Blaasontsteking

Bericht door Kattebeest »

Dacht maximaal 2 uur in de koelkast.

Edit: even snel opgezocht hoe het zit bij mensen
In de urine zit altijd een kleine hoeveelheid bacteriën. Als u de urine laat staan bij kamertemperatuur, gaan deze bacteriën groeien, en vinden wij bij onderzoek dus de bacteriën die er later bij gekomen zijn. Bij kamertemperatuur is het onderzoek binnen een uur onbetrouwbaar. In de koelkast gaat deze groei langzamer, maar na 4 uur is ook urine uit de koelkast niet meer betrouwbaar te onderzoeken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie