Hersenletsel

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
vrijheid
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2013 18:40

Hersenletsel

Bericht door vrijheid »

Misschien ben ik nu vreselijk dom wat ik ga doen.
Een kennis heeft een kat met een hersenletsel ( aangeboren ongeval geen idee).
Deze mooie kat loopt rondjes. Heeft een goede eetlust. Maar.......... ze doet haar behoefte in huis, gebruikt de kattenbak niet.
Nu kreeg ik gisteren te horen dat ze haar morgen naar het asiel gaan doen. Het kleinste kind weet dat deze kat binnen de kortste keren een spuitje gaat krijgen.
Mijn hart bloedde toen ik dit horen en ik ga haar nu adopteren. Eigenlijk hou ik van probleemkatten, heb er zo al een paar lopen.
Waarschijnlijk doet ik dit ook uit compassie of........
Begin maart heb ik een kat van amper 1,5 jaar moeten laten inslapen wegens een hersenbloeding.
Maar ik vind dat deze kat recht heeft op leven. Ok, het ziet er zielig uit maar je ziet dat ze gelukkig is op haar eigen wijze.
Kunnen jullie me raad geven, zijn er mensen die zo een kat hebben of er ervaring mee hebben?

Groetjes uit Antwerpen
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: Hersenletsel

Bericht door bayou »

Naar het asiel brengen is inderdaad een foute optie.
Hoewel het niet zeker is dat ze een spuitje krijgt hoor.
Ik ken dat rondjes lopen alleen als een dwangneurose bij een hondje met kennelsyndroom,
dat zag er bepaald niet gelukkig uit...
hoe kun jij zien dat die kat wel gelukkig is?
Ik snap dat je dit gaat doen, maar haal je je niet nieuw verdriet op de hals?
Wat zegt de d.a. ervan?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Hersenletsel

Bericht door kansarmedieren »

Loopt de kat alleen maar rondjes kan de kat niet gewoon vooruit lopen? Als dat zo is dan is dat geen leven heb deze zomer mijn hond laten inslapen omdat die na een epileptische aanval ook alleen maar rondjes liep geen rust alleen maar lopen tot hij er letterlijk bij neer viel.
Het ziet er niet alleen zielig uit het is ook heel erg zielig en hoe kan je zien dat de kat gelukkig is. Stel je je zelf eens voor dat je maar steeds rondjes loopt je wil ergens heen maar je komt er nooit je wil naar de wc maar je kan er niet komen dus doen we onze behoefte maar waar we toevallig lopen... Denk goed na of dit wel goed is en wat denkt een dierenarts van deze situatie?
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Hersenletsel

Bericht door Roest »

Als je het 'aandurft' kan ik alleen maar mijn hoed voor je afnemen. Het is een grote verantwoording dat je op je neemt. Want het is niet jouw verantwoording maar die van het huidig baasje. Vind het niet erg sympathiek om een huisdier, laat staan eentje met een handicap, naar een asiel te doen maar ik ken de omstandigheden verder natuurlijk niet.

Door hersenbeschadiging rondjes lopen ken ik wel. Kat van een familielid deed het na een herseninfarct. De ene kant liep niet in hetzelfde tempo dus ging hij in plaats van rechtuit steeds de bocht om. Hij kwam er uiteindelijk wel maar het duurde iets langer. Kat heeft daarna nog een hele poos gelukkig en tevreden geleefd.

Kat kan zeker nog een prima kwaliteit van leven hebben.

Het niet zindelijk zijn, sja ik zou er zelf wel moeite mee hebben. Dat vraagt veel.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Hersenletsel

Bericht door eveline1982 »

Poe, moeilijk hoor. Loopt de kat continu rondjes, of zijn het "fases"? En hoe oud is de kat?

Ik heb afgelopen voorjaar een kitten met hersenletsel in huis gehad. Aangezien mijn motto is, waar leven is waar hoop, besloot ik ook door te knokken samen met de lieverd. Hij had een trilkoppie en liep niet echt stevig. Hij kreeg een zweer op zijn oog waardoor ik met hem bij de dierenarts belandde. Deze zei meteen, eef waar ben je mee bezig! En toen bekeek ik het met andere ogen, hoe rot is het, als je je hoofd nooit stil kan houden! En heb ik besloten hem in te laten slapen. Ik zou dit zeker met je dierenarts bespreken, desnoods aan meerdere vragen. En dan besluiten wat eerlijk is to het dier, laten leven of hem rust geven....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Ralubai
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2014 19:59

Re: Hersenletsel

Bericht door Ralubai »

Vit B12 werkt vaak goed! Mijn kat heeft ook een hersenbeschadiging...
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hersenletsel

Bericht door Kattebeest »

Ralubai, misschien jezelf en je kat voorstellen?
Als je ervaring hebt met hersenletsel bij katten - en behandeling - kunnen wij daar weer van leren ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hersenletsel

Bericht door Dinky »

Bovendien is dit al een ouder topic dus grote kans dat ts niet meer hier leest (ook omdat er niet is gereageerd op het bericht van Eveline bijvoorbeeld).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie