Bella en Max zijn nu 9 maanden oud en ik ben al een tijd bezig met huidproblemen met ze. Laat ik bij het begin beginnen.
Het is allemaal begonnen met Bella in december 2013. Ze had achter haar oortjes kale plekjes. Met haar naar de dierenarts geweest en het vermoeden was dat ze een voedselallergie had. Kleine dosis prednison gekregen en haartjes groeide terug en alles leek weer in orde. Ongeveer een maand later, wederom kale plekjes en wederom kleine dosis prednison. Weer leek alles in orde met haar.
Daarna begon Max, eerst met een bult onder de tong. Operatie om de bult weg te halen en na onderzoek ervan een antibioticakuur. De uitslag van de bult was granuloomweefsel met ontsteking. Vlak na de AB kuur kwam de bult terug. Weer naar de DA en weer operatie, maar nu meteen dezelfde dag begonnen met de AB kuur. Bultje ging weer weg en is even weg geweest, maar ondertussen kreeg Max huidproblemen.
Waar Bella alleen kale plekjes had, had Max echt wondjes. Vermoedelijk door het kapot krabben. Beide hebben nogmaals prednison spuit gekregen in de hoop dat het weer allemaal goed kwam, de jeuk is wel weer voor een tijdje weg geweest, maar het kwam bij beide weer terug. Bij Max in alle hevigheid, maar zijn weerstand was dan ook lager dan Bella door de operaties.
Gelukkig heb ik de katjes van een lieve fokker en zij heeft me geholpen en helpt me nog steeds naar het zoeken naar een oplossing. Ondertussen werd het duidelijk dat meerdere kittens uit hetzelfde nestje als Max en Bella dezelfde problemen hadden. Alle kittens zijn met advocate pipet behandelt omdat er een vermoeden was dat ze een mijt hebben. Bij de andere kittens heeft het goed geholpen en bij Bella ook wel enigszins, maar bij Max niet. Het vermoeden is dat dit komt door de operaties en dus de lage weerstand.
Nu is de bult onder de tong bij Max weer terug. Hier krijgt hij een AB kuur van 40 dagen voor, daar ben ik nu zo'n 8 dagen mee bezig en de bult lijkt kleiner te worden. Bella heeft enkele plekjes op haar huid, maar bij Max is het toch wel behoorlijk. Bij Max is een diep huidafkrabsel afgenomen bij de DA, maar hij kon geen mijt zien. Omdat we toch vermoeden dat het een mijt is, hebben Max en Bella beide een lage dosis ivomec gehad. Dit moet parasieten doden. Na de eerste spuit zag ik nog niet zo heel veel effect, maar de wondjes van Max begonnen wel langzaam te helen. Afgelopen maandag hebben ze de tweede spuit (herhaaldosis) gehad en ik heb het idee dat ik effect zie. Overdag krijgen beide wel een jasje aan om de wondjes de kans te geven om te helen. Ik weet namelijk niet of ze krabben door de jeuk van helende wondjes of door de huid / mijt / aandoening zelf
Afgelopen maandag heeft de DA contact gehad met 2 dermatologen en het vermoeden is nu: Schimmel, demodex mijt of voedselallergie.
Er zijn meerdere mogelijkheden, maar dat zijn allemaal zeldzame ziektes.
Heeft iemand ervaring met de demodex mijt? Het schijnt dat de ivomec daarvoor niet helpt.
Gelukkig zijn Bella en Max beide vrolijke en vooral drukke kittens en eten ze goed. Dus ze maken een gezonde indruk, ze komen ook goed aan. Max weegt inmiddels bijna 5 kilo en Bella ruim 4 kilo.
Maandag gaat een andere kitten uit het nest naar de dermatoloog. Ik wil dit even afwachten, omdat Max en Bella al zoveel hebben meegemaakt. Mocht daar niks uitkomen dan ga ik zelf met ze naar de dermatoloog.
Hieronder nog even een foto van een plek dat Max had

Na een paar dagen na de ivomec spuit zag het er zo uit

Inmiddels is al de roodheid weg en is het weer de gewone huid, wel nog kaal maar helemaal geheeld