Kat trekt haar uit
-
- Huiskat
Kat trekt haar uit
Onze kat is nu bijna 1 jaar ( morgen wordt hij 1 jaartje) en de laatste tijd trekt hij zijn haren uit. Hij krabt dan in zijn nek en de haren vliegen letterlijk in het rond. Misschien komt het omdat ze nu veel haar verliezen, maar als ik hem dan borstel, komt er bijna niets uit. Verder is het ook bijna niet mogelijk dat hij vlooien heeft, aangezien we maandelijks zo'n anti-vlooienvloeistof aanbrengen. Ik vroeg me nu af hoe dat komt? Is dit erg of juist normaal? Hij heeft ook een heel klein beetje last van klitjes, maar dat komt ook omdat hij buiten gaat en er dan wat vuil in zijn haartje kruipt. Hopelijk kunnen jullie me helpen!
- Kattebeest
- Tijger
Re: Kat trekt haar uit
Het is wel rui-tijd op dit moment.
Kale plekken of alleen rondvliegende haren?
Edit: trekt hij zijn haren met zijn tanden eruit of zijn het rondvliegende haren tijdens het krabben?
Kale plekken of alleen rondvliegende haren?
Edit: trekt hij zijn haren met zijn tanden eruit of zijn het rondvliegende haren tijdens het krabben?
Nancy
Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
-
- Huiskat
Geen kale plekken, maar wel hele grote plukken haar en rondvliegende haren.
- Kattebeest
- Tijger
Volgende vraag (vragen)
.
Dikke of langharige vacht, last van haarballen?
Als mijn kater zich krabt vliegen de haren namelijk ook in het rond.

Dikke of langharige vacht, last van haarballen?
Als mijn kater zich krabt vliegen de haren namelijk ook in het rond.
Nancy
-
- Huiskat
Hij heeft haren van ongeveer 4-5 cm, maar ook kortere haartjes van 1 cm en geen zo'n dikke vacht. Het is zo'n gewone huiskat. Verder heeft hij wat problemen met haarballen. Echt overgeven kan hij niet en toen hij 3 maand was, zat hij verstopt (obstipatie) omdat die haarballen in zijn darmen zaten, dus hierop kan ik helaas niet echt een duidelijk antwoord geven
- Kattebeest
- Tijger
Geef je hem anti-haarbal pasta zoals bijvoorbeeld Lax-a-past? Is preventief maar de dosering ophogen (zie gebruiksaanwijzing) als het nodig is. Er zijn meer middelen maar heb zelf deze in huis.
Zolang er geen kale plekken ontstaan door veelvuldig krabben of likken denk ik niet dat er iets aan de hand is. Allergie door voedsel of vlooien zie je meestal door kale plekken en/of wondjes. Katten kunnen zichzelf ook kaal likken of plukken door stress maar omdat je kater geen kale plekken heeft lijkt me dit allemaal niet aan de orde is en hij gewoon zwaar in de rui.
Zolang er geen kale plekken ontstaan door veelvuldig krabben of likken denk ik niet dat er iets aan de hand is. Allergie door voedsel of vlooien zie je meestal door kale plekken en/of wondjes. Katten kunnen zichzelf ook kaal likken of plukken door stress maar omdat je kater geen kale plekken heeft lijkt me dit allemaal niet aan de orde is en hij gewoon zwaar in de rui.
Nancy
Als het op de plaats van de vlooienpipetjes is kan het zijn dat de huid daarvan geïrriteerd raakt en het gaat jeuken waardoor hij daar extra krabt?
Is slechts een idee wat het zou kunnen zijn, zeker wanneer hij daar veel krabt.
Is slechts een idee wat het zou kunnen zijn, zeker wanneer hij daar veel krabt.