Abces, kat eet niet meer, maakt vreemde geluiden.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Kenickie
Kitten

Abces, kat eet niet meer, maakt vreemde geluiden.

Bericht door Kenickie »

Vorige week donderdag kwam mijn kat plots bij me liggen op de bank. Hij komt zelden uit zichzelf naar me toe, dus ik was sowieso al erg verrast. De dag erna ontdekten we dat zijn pootje begon op te zwellen en hij een groot abces had dat van zijn oksel tot aan zijn voet liep. En vanaf dat moment heeft hij gelegen, tot vandaag aan toe. De enige bewegingen die in de afgelopen dagen heeft gemaakt zijn wat stapjes naar zijn ene ligplek naar de andere, maar meer zat er niet in. Sinds vrijdagavond heeft hij ook niets meer gegeten. Ik heb alles geprobeerd, alle soorten brokjes, verschillende soorten natvoer - waaronder voer waarvan de dierenarts zei dat er geen kat is die dat kan weerstaan.. :/ -, en zelfs voor de gekookte kip waar hij normaal gesproken als een dolle op af vliegt deed hij zijn kopje niet omhoog.

We zijn zondag met spoed naar de dierenarts gegaan omdat ik het echt niet meer aan kon zien, en hij gaf ons antibiotica en pijnstilers. Ik merk dat zijn pootje inmiddels wat minder gezwollen is, de meeste pus is er uit, maar hij eet nog steeds echt helemaal niks. Hij ligt voornamelijk nog plat op zijn favoriete plekken, maar het afgelopen uur loopt hij steeds bij me weg als ik naar hem toe kom. Hij gaat nu ook op plaatsen liggen waar hij nooit eerder is geweest, ik vond hem net zelfs in de douchecabine. En toen ik hem op het balkon liet, waar hij normaal lekker gaat liggen tegen de railing aan, liep hij rechtstreeks op de spijlen af alsof hij er doorheen wou lopen en naar beneden wou springen. Zijn ene voorpoot hing al in de lucht, dus ik heb hem zo snel mogelijk weer opgetild en naar binnen gebracht. Ook maakt hij heel af en toe een geluid dat ik echt niet kan plaatsen, zó klaaglijk en angstig. Verder komt er geen geluid uit hem.

Ik ga zo weer naar de dierenarts, kan er pas om kwart over 1 terecht, maar ik ben bang dat er niet heel veel meer kan gebeuren. Ik hoop dat hij me wat vloeibaar voer kan geven dat ik in zijn mond kan spuiten, maar hier heeft hij zonder niets over gezegd. Hij zei dat de kat vanzelf wel weer ging eten door de antibiotica, maar hier merk ik helaas niets van.

Herkent iemand dit gedrag? Ik heb al dagenlang het gevoel dat het gewoon klaar is met mijn beestje, maar ik wil het echt niet geloven. Hij wordt in mei twee jaar..
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Abces, kat eet niet meer, maakt vreemde geluiden.

Bericht door nellebel »

binnen houden, proberen toch vocht erin te krijgen (spuitje water, of heel erg verdund voer).
de drang om te eten kan verdwijnen bij katten, dan moet dat opnieuw gestimuleerd worden. en aandringen bij de DA om iets te doen. laat je niet afschepen met antibiotica en zie maar verder.
weet je hoe hij gewond is geraakt? misschien zijn er meer wonden
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Kenickie
Kitten

Bericht door Kenickie »

Sorry, ik was vergeten te melden dat hij wel regelmatig drinkt. Meer dan hij deed voordat hij ziek werd, zelfs. Dankje voor de tip over de dierenarts..

Hij is waarschijnlijk gewond geraakt door het vechten, hij komt vaker thuis vol krassen en wondjes, maar zo extreem is het nooit eerder geweest.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Pfff lastig en ik vind het ook zeer slecht dat de dierenarts zondag helemaal geen vloeibaar voedsel heeft meegegeven aangezien je zegt dat hij vanaf vrijdag al niet meer eet......
Door het lange niet eten zal eten hem nog minder aanstaan en zal je dus inderdaad moeten spuitje voeren om leververvetting voor te zijn/tegen te gaan.

Ook zou ik een bloedonderzoek overwegen om te kijken of de lever nog goed werkt en ook de nierwaarden want ik zou bijna denken aan nierfalen (veel drinken, niet/weinig eten).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Zullen de waardes door de ontsteking niet zowiezo hoger uitvallen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Zijn dat dan dezelfde waardes?
Ging er vanuit dat leverwaarde en urea/crea (nieren) andere waardes zijn dan ontstekingswaarden :oops:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Nee sorry, ik bedoel de nierwaardes. Ik dacht dat die ook stegen bij ontstekingen?

Purrz:
*Pluis '03-'14
Kenickie
Kitten

Bericht door Kenickie »

Dankjewel voor jullie reacties.

Ik ben zojuist naar een andere dierenarts gegaan, en die heeft hem meteen op laten nemen. Het zag er volgens hem heel erg slecht uit, en hij vond het belachelijk dat ik zondag alleen pillen heb meegekregen. Ik vind het doodeng en vond het vreselijk om hem daar achter te laten, maar ik kan nu alleen maar hopen op het beste..
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Ach jeetje....
Heeft die DA gezegd wat ze gaan doen, en wat de vermoedens zijn?

Purrz:
*Pluis '03-'14
Kenickie
Kitten

Bericht door Kenickie »

Hij vermoedde dat het een hondenbeet was, omdat het er heel ernstig uit zag. Hij had het er ook over dat het pootje misschien geamputeerd moet worden, maar dat was het meest ernstige scenario. Verder heeft hij niet veel verteld, alleen dat ze hem daar houden om de wond goed te kunnen verzorgen. Ik was behoorlijk emotioneel en ik heb maar weinig meegekregen, dus ik ga morgenvroeg meteen bellen voor meer informatie. Pff. Ik mis 'm nu al.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Ach, wat een gedoe allemaal...Hoop voor je dat het uiteindelijk allemaal zal meevallen en dat je hem weer snel thuis hebt!

Purrz:
*Pluis '03-'14
Kenickie
Kitten

Bericht door Kenickie »

Dat hoop ik ook! Dankjewel!
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof deze da wel wil door pakken :-)
Fijn dat er nu actie wordt ondernomen ;-)
En een kat past zich goed aan aan een leven met drie pootjes, mocht het ernstige scenario van amputatie het geval worden. De verzorgers hebben er vaak meer moeite mee.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

Wat schrikken voor jullie. Sterkte!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

goed dat je bij een andere DA bent geweest. nu hopen dat het alemaal goed komt. mijn duimpjes draaien
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie