1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Echte hele donkere urinde heb ik niet gezien, maakt de moeder ook vrij goed schoon.
Wel vrij donkere ontlasting. Als er wel sprake van is, hebben alle kittens dit dan?
Het laatste kitten is op de vijfde dag overleden. Met name gebrek aan eetlust, hele bleke slijmvliezen en uiteindelijk benauwd. De dag ervoor goed aangekomen.
Ook typisch overigens, bij twee kittens is de dag voor het mis ging een flinke toename in gewicht geweest. Daarna ging het mis.
Zal wel altijd een vraag blijven... Hoop zo dat de laatste het redt..
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Brittenbolletje »

misschien hulp vragen bij minams. als het een bloedgroep probleem is kan je beter kitten helemaal niet bij mama laten drinken (misschien nu wel te laat voor de laatste). maar dan zou je 18 uur lang zelf moeten flessen zonder 1 slok te laten drinken bij mama. Maar of dat nog helpt zoveel dagen later weet ik niet.

voor mij woon je inderdaad wat te ver. 5 kwartier heen en kwartier terug. Wil je graag helpen, maar afstand is ietsjes te.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Snap ik, lief dat je er überhaupt over na hebt gedacht brittenbolletje!

Als het een bloedgroep probleem is, heeft dat alleen invloed in de eerste 48 uur. De afweerstoffen in de melk die de bloedlichaampjes afbreken, worden daarna niet meer opgenomen door de darmwand van het kitten. Daarom is normaal gesproken die eerste dagen moedermelk zo belangrijk!
Ik heb ook contact gehad met Minams, die bevestigen dat.
Heb ook geinformeerd of er misschien behoefte is aan een zoogmoeder. Dat zou ze wel kunnen zijn voor kittens die dus ouder zijn dan 48 uur. Ze heeft redelijk wat stuwing nu.

Het kitten wat nu nog over is, is nu 6 dagen oud. Het was enkel te voorkomen geweest door ze minstens 48 uur geen moedermelk te laten drinken. Tja, dat weet ik nu...
Ik blijf hoop houden dat deze het wel redt. Was gisteren goed aangekomen. Na de nacht ook weer 7 gram. Maar ja, hou er wel ernstig rekening mee dat deze het uiteindelijk niet zal redden.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Brittenbolletje »

Nee dat is niet waar. Bloedgroep probleem hoef je ze echt alleen maar de eerste 18 uur niet bij mama tte laten drinken. Heb er zelf 1 keer voor gekozen en weet wat ik zeg. Qua andere mama nu zoeken kan maar of dat nu nog helpt weet ik niet. Als ze last heeft van veel stuwing kan je het koelen maar zou alleen bovenin koelen. Die hoeven niet meer te werken.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

De eerste 18 uur zijn ruimschoots voorbij. Daar kan ik helaas niets meer aan veranderen...

Ik zal de bovenste melkklieren proberen te koelen. De onderste zijn het meest gezwollen, beetje hard ook. Heb ze gisteren een beetje gemasseerd en daarna de kleine laten drinken.
Wat dat betreft komt dit kittentje niets tekort. Blijft gewoon hopen dat deze geen symptomen krijgt.
Hopelijk is hij nu ook sterker doordat hij al wat ouder is.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Brittenbolletje »

Als de onderste echt heel hard zijn en ze heeft er pijn aan zou ik wel de onderste koelen, masseren is ook heel goed. Nee geloof ik meteen dat dit kleintje niks te kort komt :).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door eveline1982 »

Och wat sneu! Ik heb dit ook mee gemaakt, heb 2 kittens opgevangen waarvan de nestgenoten ook achter elkaar dood gingen er werd toen ook gedacht aan een bloedgroep probleem. Ik heb ze hier op de fles overgezet en het was even heel spannend maar ze hebben het gered! Hopelijk red deze laatste het ook, duimen draaien hier hard mee!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Met het laatste kitten gaat het nog steeds goed!
De moeder heeft wel flinke stuwing bij de onderste 2 tepels. Flink dik en hard. Echt pijn geeft ze niet aan, kan masseren zonder dat ze n kik geeft. Lijkt wel of uit deze tepels juist geen melk komt? Mogelijk door de stuwing? Koelen geprobeerd met n nat washandje, ze begon daarna meteen het water weg te likken.
Een van de bovenste tepels is duidelijk favoriet. Ziet er redelijk overbelast uit zeg maar, rood en zelfs n beetje kapot. Kan ik bv bepanthen gebruiken om het wat in te smeren? Dat gebruikte ik zelf bij de borstvoeding :-).
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Eveline: hoe oud waren de kittens toen je ze op de fles zette?
Ik heb vandaag nog met de dierenarts gesproken, die zei ook dat dat alleen nut heeft in de eerste 18 uur. Anders was ik inderdaad overgestapt op de flesvoeding. Ze zei dat dat echt niet nodig was.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door eveline1982 »

Ze hadden net hun oogjes open (dus nog geen 2 weken oud) maar waren in erg slechte toestand toen ze binnen kwamen (broodmager, bloedarmoede en bijna geen slikreflexen meer). Had ook absoluut niet verwacht dat ze het zouden redden. Of het echt met de bloedgroep te maken had weet ik niet, maar dat was wat de da van die mensen toen dacht.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door mittenslief »

koelen kan je bv ook doen door een natgemaakt maandverband even in te vriezen en dat enige tijd tegen de tepels te houden, wat ook goed helpt tegen stuwing is kampferspiritus, maar zolang ze geen pijn aangeeft en het kitten goed laat drinken zal ik er helemaal niets opsmeren, het risico dat het kitten wat binnen krijgt is natuurlijk aanwezig
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Kan ik moederpoes nu al ontwormen? Eigenlijk wilde ik dat afgelopen maand doen, maar toen bleek ze drachtig te zijn. Ik heb drontal in huis, kan dat tijdens de zoogperiode?
Het kitten is te jong om nu al mee te ontwormen maar vind t een prettig idee als ze in ieder geval geen wormen via de melk binnen zou krijgen. Zeker nu..
Het gaat overigens nog steeds goed! So far so good!
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Het wordt er niet beter op. Moederpoes heeft vannacht forse koorts gekregen, lusteloos, reageerde net meer op de kleine.
Naar de dierenarts geweest, forse mastitis... Veel pijn, at niet meer. Ab, pijnstilling en nasaid gehad.
Vanmorgen nog niet veel verbetering, wel koorts omlaag.
Vanmorgen opgenomen bij DA, infuus, flinke pijnstilling en dwangvoeding.
Om 12 uur opgehaald, redelijk opgeknapt. Tepel erg gezwollen en zelfs blauw.
Kitten in tussentijd bijgevoed en zowaar niet afgevallen. Liet hem wel drinken.

Heeft iemand ervaring hiermee? Wat kan ik nog meer doen dan koelen en pijnstilling? Ze eet wel weer.
Ik heb nog extra pijnstilling meegekregen en ab kuur afmaken.

Ik hoor het graag, begin de wanhoop nabij te raken....
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door mittenslief »

welke pijnstilling heb je gekregen?? metacam /novacam?
zoals ik al zei is kampferspiritus goed om dit te behandelen.
tja wat zei je da?? is het misschien niet beter om te gaan flessen ivm al
die medicatie?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door eveline1982 »

Ervaring heb ik hier verder niet mee, maar lijkt mij voor de kleine ook beter om te gaan flessen. Hij heeft gelukkig de belangrijkste melk binnen gekregen dus zou op de fles een goede kans maken. Het is een flink werkje (ook s'nachts eruit) maar denk dat het voor mamma en kitten beter is om te stoppen met zogen bij mamma.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie