1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Ja, de moeder is geeent en volledig gezond. De dierenarts zei ook dat dat heel onwaarschijnlijk was aangezien de symptomen dan anders zouden zijn.
De andere twee zijn vanaf het begin zwaarder geweest. Ook vandaag weer echt goed aangekomen.
Ook in postuur vanaf het begin een stuk forser.

De dierenarts had het ook nog over een probleem mbt de bloedgroep, zoals bij mensen de rhesusfactor bij geboorte problemen kan geven. De symptomen sluiten daar wel bij aan. Sterfte treedt dan meestal op binnen een paar dagen. De eerste was maar 1 dag oud en deze 4 dagen.
Daar kom je alleen achter als de vader bekend is en zijn bloedgroep.
Zoals in mijn andere topic te lezen is, is de vader niet bekend: poes weggelopen tijdens weekje vakantie, nog niet gesteriliseerd omdat ze een heftige giardia besmetting heeft gehad en langdurig diarree heeft gehad. En ja, ze wordt direct gesteriliseerd als de kitten (als ze zo oud worden...) 4 weken oud zijn.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door mittenslief »

ik zal de poes zeer zeker niet gaan steriliseren zolang de kittens nog bij haar drinken, vooral niet met 4 weken, dan zijn ze al groot en sterk en vechten ze aardig aan moeders buik, dat is veel te gevaarlijk voor de hechtingen.....weeg je op vaste tijdstippen? de eerste week weeg ik altijd 2x per dag, daarna 1 x per dag totdat ze de deur uit gaan, je bent er zeker van dat de giardia uit mama haar lijf is, want ook dat is heel gevaarlijk voor de kleintjes, overleg maar eens met je dierenarts of je de kittens met panacur moet ontwormen als het zover is
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Ok, dacht dat steriliseren met 4 weken kon. Zal dit nog even goed met de dierenarts bespreken!
Maar wil wel voorkomen dat ze weer wegglipt en straks weer zwanger... Eigenlijk kan jet dus pas als de kittens bij haar weg zijn?

Ik weeg ze in principe standaard in de ochtend en avond. Op het moment ook tussendoor omdat ik vreselijk onzeker ben door dit hele gedoe.

De giardia is getest, die was helemaal weg. Ze heeft daar ook wel drie kuren voor gehad!
Ik heb al ontwormingsmiddel in huis van de dierenarts. Mag volgens mij bij de kittens vanaf 4 weken, kan ik nakijken. De giardiabesmetting die ze heeft gehad zou nu niet meer van invloed kunnen zijn, dat heb ik toen ik erachter kwam dat ze zwanger was, wel nagevraagd bij de dierenarts.

Ik hoop echt dat deze twee kittens het overleven. Kans is echter aanwezig dat, als het inderdaad door de bloedgroep komt, zij wel nog symptomen gaan krijgen. Dat hoeft niet perse sterfte te zijn, maar kan ook bloedarmoede, zwakte, afsterven van delen vd staart en nog meer veroorzaken...
Ben gestopt met opzoeken wat er allemaal nog meer mis kan gaan. Word ik alleen nog maar mismoediger van!

We hebben in ieder geval besloten om deze twee kittens niet weg te doen. De kans dat ze iets (gaan) markeren is te groot. Door het nestje te laten komen hebben wij ook de verantwoordelijkheid op ons genomen. Als dat betekent dat we daardoor voortaan een zorgenkatje in huis hebben dan is dat zo. De andere gaat maar mijn zus, die denkt er net zo over, die wil de zorgen voor de andere op zich nemen. Eerst maar zien dat het vanaf nu goed gaat.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Brittenbolletje »

Waarom zou je niet castreren met 4 weken. Onzin, maar dat is mijn mening. Bloedgroep problemen kan heel goed.
Ik duim voor je dat de rest goed blijft gaan. ik vind de eerste weken altijd spannend en kritiek.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Eveline: inderdaad, bij de eerste had ik nog geen warmtematje liggen. Dat had ik ook al bedacht.
Maar weet je wat het is, je wil graag weten wat er nou mis gaat. Dan ga je steeds verder nadenken, en ja, dan kom je met steeds verder gezochte oorzaken. Maar mijn idee was simpel, als het nu nog een keer gebeurt, weet ik zeker dat het niet aan de kist heeft gelegen en heb ik daar ook geen twijfel, hoe klein ook, over.

Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties!
Het is heel fijn om het gevoel te hebben dat er mensen meedenken!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Brittenbolletje »

Ik weet niet waar je woont, maar als het voor mij niet te ver is wil ik wel eens kijken? Ook naar je andere kitjes :).
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door mittenslief »

steriliseren met 4 weken wordt hier afgeraden...ok als er een keizersnee is gaat het ook goed maar dan zijn ze kittens nog niet zo sterk...je weet toch hoe hard ze vechten aan die buik als ze die leeftijd hebben...ik zal gewoon wachten tot 2 weken nadat de kittens niet meer aan de tit hangen....en mocht ze ontsnappen kan je altijd abortus laten plegen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Brittenbolletje »

Uhh als je een juiste dierenarts heb word er inwaarts gehecht dus valt er weinig tot niks te verwonden. pijnbestrijding hoort altijd eigenlijk wel. Het is ergens wel beschreven en weet niet meer waar dat castratie en of sterilisatie echt wel erg pijnlijk zijn voor een poes.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Dinky »

Ik zou zeggen kijk naar hoe de kittens omgaan met mama w.b. de sterilisatie/castratie
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Omgeving Arnhem?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door eveline1982 »

Ik heb mijn mamma poes pas laten castreren toen de kittens weg waren. Lijkt mij gewoon pijnlijk voor de poes, een litteken en dan die kleintjes die lekker aan de tepels trekken. Maar dat is mijn mening, iedereen kiest voor wat anders. Ik heb zelf een poes opgevangen met kittens en zei keek na 6 weken vrijwel niet meer naar ze om, met 8 weken heb ik 3 kittens laten verhuizen zodat ik mamma kon laten castreren. 1 van haar kittens moest langer blijven omdat haar nieuwe eigenaar ging verhuizen. Kitty voelde zich erg belabberd van de operatie en had duidelijk veel pijn, haar kitten was ondertussen bijna 9 weken oud maar wilde nog maar wat graag bij mama drinken. Die blies haar steeds weg en deelde soms rake klappen uit, de kitten snapte er niks van, was erg sneu om te zien. Mocht ik ooit weer in zo een situatie komen dan zal ik toch wachten tot alle kittens weg zijn.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door mittenslief »

er zitten wel degelijk hechtingen aan de buitenkant, ok al zijn het er maar 2, vindt het een slechte zaak om dan te castreren, zelf heb ik vorig jaar ook een castratie van een poes gehad die daarna het dolly parton syndroom kreeg, omdat de melkproduktie nog op gang was, dus ik zal er niet meer zo licht over denken
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Brittenbolletje »

Sorry maar bij mijn poes zitten/zaten totaal geen hechtingen, kom maar kijken zou ik zeggen.

Dan zal ik wel er wel licht over na denken.

Bij mij zuigen zelfs kittens van 12 weken nog bij moeders wel stukke minder, maar gebeurd wel.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Helaas, het derder kitten kreeg het vannacht moeilijk, kreunen en reageerde minder alert, afgevallen.
Vanaf vannacht eerst druivesuiker gegeven, daarna om de twee uur bijgevoed.
Vanavond toch overleden... Zou de laatste het nog redden? Iemand ervaring met Fni/fading kitten syndrome? Hebben de kittens allemaal dezelfde bloedgroep? Of kan dat per kitten verschillen?
paasnini

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door paasnini »

Een van de bekendste kenmerken van Fni is roodbruine urine. De moeder scheidt anti-lichamen uit die zorgen dat de kittens overlijden. Na 48 uur uur nemen de darmen van kittens deze anti-lichamen niet meer op. Maar kittens kunnen nog wel ziek worden (geelzucht, bloedarmoede, etc) en bij sommige is na een week of 2 de staartpuntjrs afgestorven. Sterkte.
Plaats reactie