Drachtige kat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Drachtige kat

Bericht door Brittenbolletje »

Ondanks kruikje en mama kan ondertemperatuur nog steeds.

Was alleen bedoeld als waarschuwing dat je goed in de gaten houd. Hoop het niet voor je hoor dus begrijp me niet verkeerd :)
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Drachtige kat

Bericht door Truusje99 »

Oh nee hoor, vind het juist fijn om dat soort dingen te weten. Als ik het eerder had geweten had ik het zeker ook gechecked. Omdat ik dus een kruikje had neergelegd en de buitentemp ook niet heel laag is, was het ook niet in me opgekomen dat dat een optie zou zijn.
Wat is een normale temperatuur voor een kitten? Zelfde als een volwassen kat? Hoe warm moeten de kittens, met je hand, ongeveer aanvoelen?

Ik heb een aantal jaar terug een zwerfkat met nestje opgevangen. Van haar mocht ik helemaal niet aan de jongen komen dus wat dat betreft heb ik eigenlijk weinig ervaring.
De zwerfster is overigens na een poos heel tam en superlief geworden en woon nu, gesteriliseerd :), alweer een paar jaar bij ons.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Drachtige kat

Bericht door Brittenbolletje »

De temperatuur moet je opmeten met een thermometer, dat lukt niet met je hand. Al hoewel je een koud kitten wel voelt.

Ja ik zie graag een temperatuur tussen de 38 en de 39 graden.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Drachtige kat

Bericht door Truusje99 »

Vanmorgen de kittens weer gewogen. 2 Zijn er netjes aangekomen, eentje niet aangekomen maar ook niet afgevallen. Dit kitten heeft gedurende de nacht wel wat liggen mauwen. Als ik dan keek was hij heel erg op zoek naar de tepel. Heb m wat geholpen door hem aan te leggen.
Ook vanmorgen weer extra aangelegd. Pakt de tepel wel goed.
Valt me wel op dat niet uit alle tepels echt melk komt. De 'favoriete tepels' geven wel melk als ik er wat in knijp.

Ik heb in de kist een elektrisch dekentje liggen. Die had ik in eerste instantie bewust niet de hele tijd aan omdat ik bang was dat het te warm zou worden.
Die heb ik nu dus wel constant aan staan. Ook heb ik de verwarming in de kamer een tikkie aan gezet.
Ik heb de temperatuur in de kist gemeten, op het dekentje is het rond de 33 graden. Er is ook een deel waar het dekentje niet ligt, dus ze kunnen wegkruipen.

Ik had ook nog een andere vraag, het overleden kittentje had bloed rondom het bekje zitten. Kan dat ook met onderkoeling te maken hebben?
Waarschijnlijk kom ik er niet echt achter wat er is gebeurt, maar probeer toch een beetje te achterhalen of het misschien iets is wat ik heb gemist of verkeerd heb gedaan. Ook al verandert dat nu niets meer...
Merk dat, doordat het met die ene mis is gegaan, ik een beetje onzeker ben over de rest...
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Drachtige kat

Bericht door Brittenbolletje »

33 graden is wat warm :). zou de deken iets kouder zetten of alleen soms een paar uurtjes aan. je kachel hoeft hierdoor niet aan, je hebt hierdoor kans dat mama poes wat minder komt omdat het te warm is. Het kan dat niet uit iedere tepel melk uit komt. maar uit de ene tepel komt ook meer dan de ander. hoe dichter bij de achterpoten hoe meer en beter de melk is. Ik zou als het kleintje niet aan komt eens gaan proberen met 4 keer peer bij te voeden. ongeveer 2ml per keer. komt het kleintje hierdoor nog niet aan moet je nog meer bij gaan voeren. komt het daardoor heel veel aan kan je eens proberen een voeding minder te doen. hoe meer mama melk hoe beter.

of het bloed daardoor komt dat denk ik niet. Het kan ook dat mama er per ongeluk op is geploft waardoor je dit hebt. 1 er maar 1 manier om achter te komen waaraan het kitten is overleden en dat is sectie. maar als het maar bij 1 kitten blijft zou ik zeggen, kan gebeuren komt wel vaker voor ondanks dat het niet leuk vind. Ik weet hoe het voelt ik ben er 5 in 1 keer kwijt dus ik leef wel met je mee.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Drachtige kat

Bericht door Nikki2309 »

Wat vervelend, hopelijk groeien de andere 3 kittens gezond door
Using Tapatalk
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Drachtige kat

Bericht door Truusje99 »

Oh wat erg, 5 tegelijk! Wat vervelend voor je!

Ik zal het dekentje een tandje lager zetten :-)!
Ga ze eind vd middag weer wegen, ben benieuwd! Hopelijk zijn ze nu allemaal aangekomen!
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Drachtige kat

Bericht door Truusje99 »

Heb een nieuw onderwerp aangemaakt. Weer n kitten afgevallen....
Lijkt me onder ander thema meer op zn plek.
Plaats reactie