"Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraagd

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Tatou
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2014 19:59

"Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraagd

Bericht door Tatou »

Ha allemaal,

Wij hebben begin december een asielpoesje (zwervertje, toen ong. 1 jaar oud) opgenomen in ons gezin. Katje is na wachttijd (komt eigenaar zich melden -nee) door asiel keurig gechiped en -zo verklaarde het asiel- hoefde niet gesteriliseerd te worden want bij controle zou zijn gebleken dat zij dat al was. Inderdaad zagen ook wij bij de geschoren buikvacht een lidteken.

Wij kennen (achteraf) het 'fietsenhokverleden' van dit katje bij de middelbare school van onze kinderen. Het is een erg leuk, pittig katje en het klikte meteen, heel sociaal binnen, maar ook echt een buitenkatje (veel jagen enzo, je kan echt zien dat zij maanden op straat heeft geleefd en waarom zij in zo'n goede conditie in het asiel terechtkwam).

Na de vuurwerkperiode eind december hebben wij haar dan ook veel naar buiten laten gaan. We hebben gezien dat zij veel aandacht kreeg van enkele heren (maar ja, gesteriliseerd en geen tekenen van krolsheid). Ze werd echter wel steeds dikker.....

Zes dagen geleden is zij in ons dressoirkastje (moeiteloos) bevallen van 4 kitten. Ze zorgt er erg goed voor, wij zorgen zo goed mogelijk voor haar. Ze is erg trots op haar kleintjes en deelt ze graag met ons.

Ons probleem:
Hoewel wij 20 jaar ervaring hebben met katten, hebben wij geen ervaring met nestjes. Wij wonen in een rijtjeshuis zonder vrije kamers en het nestje is nu in de woonkamer. Nergens op internet kunnen wij vinden hoe je in deze omstandigheden de huisvesting van kittens vanaf 2-3 weken kan regelen. Wat is verstandig? Moederpoes laten kiezen? Dekentjes in woonkamer leggen? Wat moeten we doen als die droppies aan de wandel gaan? Welke omstandigheden moeten we de moederpoes en haar kleintjes aanbieden?

(de 4 kittens hebben we overigens al weten te plaatsen, btw)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6853
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Dinky »

Wanneer de kittens uit huis zijn zou ik haar in elk geval alsnog steriliseren. Zou daarover contact opnemen met het asiel om de kosten te vergoeden omdat zij blijkbaar toch een open poes mee hebben gegeven en dat is een vorm van non-conformiteit (artikel 7:17 BW). Zij dienen het poesje dus in overeenstemming te brengen met de overeenkomst ;-)

Fijn dat alle kittens al huisje hebben :-)

Voor moeder en kittens is een warme, beschutte en rustige plek gewenst ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Adriana »

even snel, de echte ervaringsdeskundigen zullen zeker reageren. moederpoes absoluut niet verplaatsen.. rust om die plek houden de eerste tijd en ik zie vaak een grote hondenbench met fleecedekens en klein kattenbakje als volgende station.
gelukkig zorgt ze er goed voor en missch hoeven ze pas met 13 weken weg, dat scheelt veel in hun ontwikkeling en gelukkig heb je er al liefhebbers voor.
zal grote verrassing zijn geweest, ineens aan de beschuit met muisjes.
er is een handleiding van utrechtse dierenartsen over verzorging van kittens de eerste maanden, zal kijken of ik de link snel kan vinden..
en welkom op het forum!

hier handleiding kittens van dierenartsen wilhelminapark.
kijk in hun bibliotheek voor nog meer nuttige info..
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Tatou
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2014 19:59

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Tatou »

Bedankt voor jullie reaktie en link, erg prettig.

Met de dierenarts hebben we al contact gehad over enten, sterilisatie, ontworming en zo, dus dat loopt.
De kittens blijven 12 weken, daarna wordt Tatou alsnog gesteriliseerd. Tot die tijd zal ze -helaas- aan de kattenpil moeten, deze poes 3 maanden binnenhouden is geen optie.

Ik ben vandaag ook bij het asiel langsgegaan, die keken wel even op natuurlijk. Ze boden van alles aan om te vergoeden, maar we vinden dat het asiel al kosten genoeg heeft; we nemen het graag voor eigen rekening (dat is het probleem ook niet).
Gelukkig kregen we ook een bench, extra dekentjes, mini-kattebakje, katten-ren en kittenstarterspakket en veel goede raad mee, dus we zijn al een heel eind op weg!

Vanavond onder toeziend oog van Tatou mooie slaapbench gemaakt vlak naast het dressoir en de kittens verplaatst (advies asiel - had bovenstaande nog niet gelezen). Tatou sprong er gelijk bij en ging na inspectie heerlijk bij de kleintjes liggen. Het kastje (met oude dekentje) werd uurtje daarna nog even door haar bezocht, maar was niet meer interessant.
Bench werd daarna nog even grondig van binnen en van buiten geïnspecteerd en goed bevonden. Ze vindt het zo te zien ook erg prettig dat zij op de vlakbijstaande eettafel de boel in de gaten kan houden en toch de beentjes kan strekken. So far so good!

We blijven openstaan voor alle goede adviezen!
Laatst gewijzigd door Tatou op 28 mar 2014 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6853
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Dinky »

Met een dekentje over de zijkant+bovenkant maak je de bench nog wat meer een veilige schuilplaats ;-)
Wel super dat tatou de bench accepteerde :-D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Tatou
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2014 19:59

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Tatou »

Hadden we gedaan, klopt!
Ja cool hè :grin:
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door eveline1982 »

Mijn poes is na een castratie ook zwanger geworden, was niet helemaal goed gegaan bij de dierenarts. 3 kittens waren goed gezond en 1 had kikkerpootjes. De eerste 3 weken gaf mama goed melk, daarna werd het steeds minder. Vanaf 4.5 weken oud had ik ze compleet over op de fles. Ik heb mijn poes zelf laten bepalen waar ze wou zijn met haar kids, dat kon een plekje achteraf zijn maar soms ook in de woonkamer.

Het is alweer even geleden dat ze dit nestje kreeg, ruim 4 jaar dus weet er niet meer zoveel over. Maar ik meen me te herinneren dat de dierenarts had gezegd dat het vrij normaal was voor verkeerd gecastreerde poezen dat hun melkproductie sneller uitdroogt. Houd er dus rekening mee dat je de kittens moet gaan (bij) voeden. Dit kan, zo nodig, met bijv Beaphar kittymilk. babycat. De kittens moeten ca 100 gr (liever meer) per week aankomen, houd dit dus goed in de gaten, valt een kitten af dan kan je er bijna zeker van zijn dat mama niet genoeg melk meer heeft, schakel dan zsm naar kittenmelk.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Brittenbolletje »

Waarom wachten? poes hoeft niet 3 maanden te wachten met castreren tot de kittens weg zijn. Mijn poes is gecastreerd terwijl ik kittens heb, maar die heeft keizersnede ondergaan. Castratie doet niks voor de melk :)
Gebruikersavatar
Tatou
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2014 19:59

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Tatou »

@Eveline:
We zullen het in de gaten houden, bedankt voor de tip!

@Brittenbolletje:
In deze periode ook nog een operatie lijkt ons voor Tatou te veel. Bovendien raadt de dierenarts het af, omdat het tussen de melkklieren snijden vrij lastig en risicovol kan zijn (afhankelijk van de beschikbare ruimte). Raak je zo'n klier, dan gaat dat wel ten koste van de beschikbare melk. En als ik dan ook nog Eveline lees...tja.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Brittenbolletje »

Is niet helemaal waar, maar ieder zijn eigen keuze. Ik vind de pil geven ook niet niks en straks (als je pech heb en hoop het niet hoor) krijg je straks problemen met de melkklieren door de pil of bmo.

Over het algemeen kan een kitten met 3 weken al langzaam gaan wennen aan wat vaster voedsel. Vanaf die leeftijd probeer ik het ook al. Sommige zijn snel en andere niet. Soms hebben ze het pas met 5 a 6 weken door. Hihihihi maar komt wel goed. Vervelend dat je poes toch zwanger is geworden. Staat niet zo netjes.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Adriana »

hoe lang blijft een zogende poes met nest onvruchtbaar?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Brittenbolletje »

Sommige poezen worden na bevalling al weer krols andere weer veel later. Is geen peil op te trekken.
paasnini

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door paasnini »

Ik zou inderdaad kiezen voor zsm castratie, behalve melkkliertumoren is er ook nog kans op suikerziekte. In ieder geval succes en geniet van de kleintjes.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door Brittenbolletje »

Ik verwacht ook niet dat er in die melk klier gesneden word eigenlijk. Castratie is 2 cm snee. Mijn poes heeft keizersnede en meteen castreren 8 cm snee en niks aan het handje.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: "Gesteriliseerd" asielkatje toch zwanger, advies gevraag

Bericht door eveline1982 »

Ik heb Banjer gewoon binnen gehouden tot de kittens weg waren en zij aangesterkt. Moet zeggen dat de kittens haar compleet hadden uitgemolken en het bij haar verre van ideaal was om te operen.

Even in het kort zodat onbekende haar verhaal ook kennen, ze was ca 6 maanden dat ze een baarmoederontsteking kreeg na de poezenpil, volgens de dierenarts was er ruim 80 % kans dat ze onvruchtbaar was geworden omdat de ontsteking heel erg was. Toen zij ruim een jaar oud was kreeg ze haar eerste nestje ondanks dat ze niet krols was geworden. Ik heb haar toen de kittens 8 weken oud waren laten castreren. Een jaar later legde ze haar 2de nestje neer, wederom zonder krols te zijn geworden.

Ik lees net nog even je berichtjes door, maar als ze niet binnen te houden is, dan zou ik toch in deze situatie voor een castratie kiezen. De poezenpil heeft erg veel risico's, dat heeft mijn poes helaas moeten ondervinden. Ook lijkt het me voor de kittens ook niet erg goed, ze krijgen via de melk toch er wat van binnen. Je zou voor nu alvast kunnen kijken naar een zogende moeder in de buurt, mocht ze na de castratie toch stoppen met melk geven, dan heb je alvast een surogaat moeder. Een asiel of opvang kan je hierbij helpen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie