Lumi is nu ongeveer 2 jaar oud (we hebben haar op straat gevonden en toen zich geen eigenaar meldde haar zelf opgevoed) en dus doof. Ze is als jonge kat (waarschijnlijk 3 maanden oud) bij mijn andere twee katten gekomen en dat ging hartstikke goed. Ze speelde echt samen met de jongste. En als ze aan het struinen was door de tuin zei ik tegen Puck: 'We gaan zo eten en slapen, ga Lumi eens halen' en dan kwamen ze serieus gewoon 10 minuutjes laten samen binnenwandelen

Alleen Lumi kan het dus echt niet vinden met de andere katten in de binnentuin. Ze is echt een kreng en verdedigt haar territorium als een leeuwin. Vechten, blazen, alles. Ja, vroeger deed Puck dat natuurlijk.
Maar ik vraag me dus af of het niet ook deels een communicatie-issue is. Dus dat ze de andere volwassen katten niet begrijpt. En dat is dus mede mijn reden om, als er een nieuwe kat bij komt, voor een kitten te kiezen. Zodat die weer aan Lumi kan wennen en ze hopelijk wél leren communiceren en het samen gezelliger hebben dan alleen.
Ik heb gelezen dat je beter voor een kat van dezelfde leeftijd kan kiezen, maar in mijn ervaring kan zij daar dus niet mee opschieten. Is het voor een dove kat anders? Hebben mensen misschien ervaring met nieuwe katten bij dove katten plaatsen?