Kater valt af

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Mickey_Mouse
Poema
Poema

Kater valt af

Bericht door Mickey_Mouse »

Zijn we weer...
Alle ongemakken daar gelaten, die tandjes komen wel redelijk onder controle...

Nu valt meneer vrolijk af....Nee niet uit klunzigheid van de stoel, in gewicht.
We komen op het moment elke 2 weken bij de dierenarts...
De eerste keer was dus acuut, hij woog 5,24 kg
De 2de keer, 2 weken terug, hij woog 5,13 kg
De 3de keer, vandaag, hij weegt 4.98

Dat is in 4 weken toch een mooie dikke 260 gram wat er af is.

Meneer rent, meneer vliegt, speelt en sloopt (Tips mogen, en ben al aan het kijken voor een donder er bij, maar ja heb ook nog steeds zijn troubles die ik liever eerst opgelost zie)

Maar wat ga ik nu doen aan het afvallen?
Afgelopen 2 weken heb ik heb in brokken steeds rond de 55 gram gegeven gecombineerd met 85 gram zacht voer. Zacht werd ook wel vervangen door verse kip (he loves it)
Had hij enkel hard voer, dan kwamen we zo rond de 75 gram.

Vlooienspul heeft hij gehad, evenals een ontwormingskuur.
Ik weet het niet meer.
Dierenarts zegt om geen zacht meer te geven, dat is slecht voor zijn tanden dus we gaan op de brokken verder.

Tips zijn welkom
Adriana

Re: Kater valt af

Bericht door Adriana »

MMouse, amper twee, asiel-htk is een absolute probleemkat, heb even de voorgaande berichten nagelezen.

is ooit uitgebreid bloedonderzoek (bv vetmed idexx) bij hem gedaan?
dat geeft zowat alle waardes op heel heel erg veel onderdelen en voordat jullie eindeloos de da-deur platlopen (met bijkomende kosten) lijkt me handig om dat overzicht met al die waardes te hebben.

hij valt voor een jong dier veel te veel en veel te snel af. en ik zie geen diagnose of zoekrichting vanuit je dierenarts anders dan geen zacht voer meer te geven.
maar daar los je dat stelselmatig afvallen niet mee op.. en anders second opinion andere da..
Mickey_Mouse
Poema
Poema

Voor zover ik weet is er inderdaad nooit iets geprikt... niet bij ons in ieder geval. Zal daar toch is op aan gaan sturen de volgende keer. Over 2 weken moeten we weer terug, dus ben heel benieuwd.

Kan het zijn dat het komt omdat hij ruimte heeft nu? In het asiel zat hij in een hokje, kleiner dan mijn toilet. Hier heeft hij ongeveer 34m2 om te rennen, vliegen en te ravotten.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou constant brokken neerzetten en hem eens per dag natvoer blijven geven. Belangrijk voor zijn vochtbalance. En dan 2 - 3 keer per week stukje rauwe kip erbij.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Mickey_Mouse
Poema
Poema

Als ik onbeperkt voer geef is 120 gram op een dag niks aan wat er door gaat...

Na het 2de bezoek is getest, meneer had zijn ochtendportie op, netjes 25 gram.
eind van de middag dierenartsbezoek, afgevallen... oke...kijken wat hij doet bij ''onbeperkt''
100 gram aan brokken neer gezet. En die vlogen er in, na zijn eerste schranspartij was er 60 gram uit de bak verdwenen. Savonds voor het slapen gaan de overige 40 gram. Ik vind dat echt enorm veel. Kan er niks anders van maken, dat is dan 2 keer zijn dagportie. Ik ben echt bang dat hij zich kapot vreet aan brok.
15 maanden asiel doen geen goed gok ik zo
Adriana

Bericht door Adriana »

en wat schaft de pot precies ?
Mickey_Mouse
Poema
Poema

we zijn begonnen met de dental van royal canin.
Op het moment is het smolke

Hij is op royal canin dus ook al af aan het vallen, die ree die gelijk vanaf weging 1
Nu halve week op smolke, zit ook dat tandenpolijstspul bij volgens verpakking en scheelt mij gewoon iets op de kosten, ze stijgen toch al de pan uit.
Dit was echt niet voorzien dan wel d bedoeling
Laatst gewijzigd door Mickey_Mouse op 25 feb 2014 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ben je dit topic al tegengekomen over hoe je brokjes kan voeren en ze niet alles op schransen?

Geen natvoer geven vind ik altijd zo'n raar iets van dierenartsen aangezien het zorgt voor een betere vochtbalans (beste is wel om te kijken bij de ingrediënten dat er geen graan of suiker aan is toegevoegd).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Dat bunkeren houdt meestal vanzelf op als hij merkt dat er altijd voer staat. Heeft even tijd nodig om tot hem door te dringen. Daar vindt hij ooit zijn rust in. Hij heeft inderdaad een rugzakje opgelopen in het asiel en misschien in de periode daarvoor.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Mickey_Mouse
Poema
Poema

Voerverrijking probeer ik ook zeker hoor zo nu en dan er is door te gooien. Mag toch wel vaak stofzuigen omdat de kruimels her en der liggen.
Brokken gaan door de hele kamer, worden verstopt of gaan in een voerbal. Ja dat geeft hem even werk.

Maar aan het eind van de rit is toch alles op, onbeperkt of niet en in welke vorm maakt niet uit.

Snap, heel eerlijk, de link naar voerverrijking ook niet optimaal op het moment. Ik wil weten waarom hij afvalt en wat ik kan doen. De bloedtest vind ik dan nog de meest zinvolle insteek op het moment. Het blijft zo koffiedik kijken.
Onbeperkt blijft voor mij een no, om voorgaand genoemde reden. Of dat nu verrijkend is of in zijn voerbak

Het natvoer werd, in verband met zijn slechte tandjes, vergeleken als snoep geven aan een kind met gaatjes. Ook iets achterhaalds geloof ik, maar oke. En hij krijgt heus zijn zachte brok nog wel hoor, en zijn verse rauwe kip, rundergehakt of wat er langs komt.

Heb het weekeind bij de dierenwinkel plakken gedroogde kip gevonden, volgens de verpakking voor de hond. Maar bestaande uit puur kip. Dat knaagt dan weer heerlijk weg.
Adriana

Bericht door Adriana »

afvallen kan een heleboel oorzaken hebben..

+ voor schildklier is hij vrij jong, alhoewel zijn vraatzucht en adhd-gedrag wel kenmerken zijn..
+ bij nierschade zou hij niet zo gretig/veel eten en niet zo tierig zijn,
+ voor tumoren e.d. is hij eigenlijk nog te jong en te levenslustig,
+ voer dat te snel verteert met weinig ballast/vezels (samenstelling smolke?)
+ fluctuerend gewicht, zeker na de winter..
..... zal nog eens verder denken..

veel katzels gaan in de herfst extra eten om wintervet te kweken en dat gaat er tegen het voorjaar in combi met de rui, weer vanaf.
het zou kunnen zijn dat hij - omdat hij toch al gefixeerd is op voer - pietsje te zwaar was en behoorlijk wat wintervet had. en dat dit nu met het stijgen van temp en lengen van dagen eraf smelt..
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Snap, heel eerlijk, de link naar voerverrijking ook niet optimaal op het moment.
Omdat je aangeeft geen onbeperkt te willen geven terwijl hij toch afvalt en hij dan teveel zou eten.... In het topic waar ik naar linkte staan verschillende ervaringen dat er eerst geschranst werd en met zo'n board niet meer......

En ja, zoals Adriana al aangeeft bloedonderzoek laten doen maar dat advies was dus al gegeven......
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik lees nu pas je topics over Mickey, wat een ellende!
Nou kan je als dierenarts wel gaan afgeven op natvoer, maar waarom is er nog steeds geen bloedtest gedaan?? Deze kat mankeert iets, dat is duidelijk. Symptomen bestrijden is leuk voor een oude kat, maar bij Mickey moet de oorzaak gevonden worden, anders heb je een gebed zonder end.
Dus algehele bloedtest en een test op FIV/FeLv zou ik voor de zekerheid ook doen.
Ik hoop dat het snel allemaal goed komt, want jullie verdienen het!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Mickey_Mouse
Poema
Poema

Mick was vandaag dus weer aan de beurt....guess what...hij is gewoon aangekomen!
Er mag nog zo 2 ons bij maar hij is weer in de goede lijn :) 5 kilo telt hij weer, mooi!

Tandjes zijn voor voorlopig ook goed gekeurd dus ook geen problemen mee....lekker blijven poetsen, knagen en brokjes eten
Adriana

Bericht door Adriana »

:pdtura1: wij zijn dol op positieve berichten!!

en houwen zo, MMouse..
Plaats reactie