Stress bij Kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Phoebe82
Kitten

Stress bij Kat

Bericht door Phoebe82 »

Hallo!

Ik heb me hier aangemeld omdat ik even niet meer weet wat ik moet doen.
Sinds de zomer heeft mijn kater last van zn blaas e.d. (ik heb er drie, twee dames en een heer)
In de zomer had hij blaasgruis en zat helemaal verstopt. Ging goed, tot ik het een paar maanden geleden niet vertrouwde, klopte, blaasontsteking.
Gister weer hetzelfde geval, zn urine was qua zuur te laag of zoiets.
De DA zei dat dit vooral door stress zal komen.

Ik heb de afgelopen tijd al het een en ander aangepast: ik heb een extra kattenbak, ik gebruik feromonen (feliway), ik probeer wat meer te spelen met ze en ik probeer iedere dag even de tuin in te gaan met het heertje.
(helemaal naar buiten doen we niet meer, dat vinden de buren namelijk niet zo leuk. Ik heb de neiging om, nu het beestje daar blijkbaar last van heeft, daar een beetje lak aan te gaan hebben, maar ik wil ook weer niet dat het gezeur weer opnieuw begint...)
Om eerlijk te zijn weet ik het nu niet meer, vandaar mijn vraag: wie heeft er tips?

Ik kreeg gister van de DA al wat tips: waterbakjes door het hele huis (al snap ik daar de logica niet van) en een reismandje neerzetten, zonder deurtje, met een lapje erover zodat hij een plek voor zichzelf heeft.
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Stress bij Kat

Bericht door nellebel »

heb jij het gevoel dat hij stress heeft dan? vechten ze met elkaar, is hij schichtig.
overal waterbakjes kan je kat stimuleren om meer te drinken. ik heb er beneden alleen 3 staan. de een drinkt bijv liever uit het bakje op het aanrecht en de ander uit het bakje op de vensterbank.
ik denk dat het belangrijkste is om zaken te scheiden.
dus stress : heeft hij wel stress
drinken: drinkt hij genoeg
eten: er zijn verschillende onderwerpen over blaasgruis en het kan ook een andere oorzaak hebben waardoor hij ander voer nodig heeft mogelijk.

ik zou hem niet helemaal buiten laten als de buren dat niet prettig vinden. het is jou verantwoordelijkheid en ik vind niet dat dat het leefgenot van de buren moet aantasten. denk ook niet dat dat stress verlagend zal zijn als de bure nhem opjagen uit hun tuin, of dat de auto's voorbij rijden.

kijk maar eens onder de zoekfunctie. er staat al best veel geschreven over blaasgruis. vind het vreemd dat je DA het alleen op stress gooit. hij zal toch behandeld moeten worden. met ander voer of med.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Phoebe82
Kitten

Bericht door Phoebe82 »

Ja dat wordt hij ook uiteraard. Ik heb SD voer (voer voor urineproblemen)
mee gekregen en een ontstekingsremmer.

(hij zat al op speciaal voor, maar meer voor onderhoud)

Echt vechten met de anderen doet hij niet, spelen wel.

Ivm. dat andere voer krijgt hij apart eten van de andere katten, anders gaat hij
uit hun bakjes jatten.
Ik zat te bedenken: zou hij dat apart eten misschien niet fijn vinden en daar stress van krijgen?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik kreeg gister van de DA al wat tips: waterbakjes door het hele huis (al snap ik daar de logica niet van)
Logica is dat met meer waterbakjes hij vaker water tegenkomt en daardoor meer gaat drinken. Door het meer drinken wordt de blaas meer doorgespoeld waardoor er minder kans is dat gruis kan ontstaan ;)

Wanneer jij zelf ook het idee hebt dat het aan stress ligt zou je kunnen kijken naar destress. Misschien dat je ook kan kijken naar eurologist? Beide verkrijgbaar via huisdierdokter.nl en meer info te vinden via de zoekfunctie op het forum hier rechtsboven ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

krijgt hij wel antibiotica? Of heeft hij nu geen blaasontsteking?

Iemand hier op het forum heeft 2 katten met chronisch blaasgruis. Zij heeft een water, speelbak gemaakt in de badkamer voor de katten. Hierdoor zijn ze een stuk beter gaan drinken.

Je kunt ook nog afwisselen in grote van waterbakjes. Bijv een paar grote en een paar kleine.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Ik denk toch dat er wel serieus gekeken moet worden naar het, naar buiten gaan. Als de kater eerst gewend was naar buiten te gaan en lekker rond te zwerven en nu daarin flink is gekort, dan kan dat een enorme stress bron zijn.

Dus mijn vragen zijn, kwam hij veel buiten, en bleef hij lang weg? Met andere woorden, was het een buitenkat? Mocht dit het geval zijn, bestaat er een mogelijkheid om de tuin afteschermen zodat hij in ieder geval de hele dag in de tuin kan banjeren? Als je aan beide kanten schuttingen hebt, is het vrij makkelijk om de tuin af te schermen. Met wat gaas, wat je schuin bevestigt kom je al heel ver.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Phoebe82
Kitten

Bericht door Phoebe82 »

Logica is dat met meer waterbakjes hij vaker water tegenkomt en daardoor meer gaat drinken. Door het meer drinken wordt de blaas meer doorgespoeld waardoor er minder kans is dat gruis kan ontstaan ;) [/quote]

Hihi zelfs dit snap ik ;-) , de DA zei dat het ook tegen stress hielp.
Althans, daar ga ik vanuit, maar het kan inderdaad. ook zijn dat hij dat meer medisch bedoelde...
Phoebe82
Kitten

Bericht door Phoebe82 »

eveline1982 schreef:Ik denk toch dat er wel serieus gekeken moet worden naar het, naar buiten gaan. Als de kater eerst gewend was naar buiten te gaan en lekker rond te zwerven en nu daarin flink is gekort, dan kan dat een enorme stress bron zijn.

Dus mijn vragen zijn, kwam hij veel buiten, en bleef hij lang weg? Met andere woorden, was het een buitenkat? Mocht dit het geval zijn, bestaat er een mogelijkheid om de tuin afteschermen zodat hij in ieder geval de hele dag in de tuin kan banjeren? Als je aan beide kanten schuttingen hebt, is het vrij makkelijk om de tuin af te schermen. Met wat gaas, wat je schuin bevestigt kom je al heel ver.
Ja hij kwam veel buiten, niet overdreven lang weg.
Hij gaat nu wel naar buiten hoor, in de tuin aan een tuigje, maar niet uren lang.
(een paar minuten tot een kwartier aangezien ik het wel in de gaten moet houden uiteraard)
Afschermen heb ik ook aan gedacht, ik ga kijken wat er mogelijk is.

Meer spelen met hem, zou dat fijn zijn? Hij kan daar even goed zijn 'natuurlijke' gedrag kwijt...

Bedankt trouwens!
Adriana

Bericht door Adriana »

lees ook eens wat berichten uit de blaasgruistopics, missch staan daar nog veel meer tips in..
zoekfunctie zit rechtsboven en die blaasontsteking, is die non bacterieel? (idiopatisch)..
heb je al eens naar cystease (medpets) gekeken..? zoekfunctie zit rechtsboven, reuzehandig..
Phoebe82
Kitten

Bericht door Phoebe82 »

Sorry ik heb weer even advies nodig, want ik trek het inmiddels niet meer.
De kater heeft weer last van blaasontsteking, zat vanochtend bloed bij zijn urine dus
heb even novacam gehaald bij de DA.
Ik denk dat het gewoon zn vorige blaasontsteking was die nog niet over is. Ik laat van de week even urine controleren.
(die assistente zei dat het ook kan dat het toch door struviet komt wat niet te zien is of zoiets. de vorige keer zat er geen struviet in de urine. ik heb dit verhaal nog nooit gehoord, de DA zeiden altijd gewoon dat als ze het vaak hebben het door stress komt...)

Nou ja ik begin erg bang te worden dat dit de komende jaren steeds terug gaat komen.
Ik ga dit zo langzamerhand niet meer trekken, en het gaat op die manier ook een duur grapje worden.

Ik heb geen idee wat ik hiermee wil, maar ik geloof niet meer dat ik dit trek :-( ...
Adriana

Bericht door Adriana »

allereerst novacam kan forse nierschade veroorzaken en lees onze berichten over meloxicam, metacam, novacam, meloxiyl!

verder zie ik weinig terugmelding..... eurologist geprobeerd? cystease? meer drinkbakken? spuitje drinken?

welke stress-demp maatregelen heb je intussen genomen? destress geprobeerd? feliway?

wat krijgt hij precies te eten?

en wat moet ik me hierbij voorstellen?
Phoebe82 schreef:want ik trek het inmiddels niet meer. -> Ik ga dit zo langzamerhand niet meer trekken, -> maar ik geloof niet meer dat ik dit trek :-( ...
kwestie van diep ademhalen en oplossingen op een rijtje zetten en afvinken wat je hebt ondernomen..
Phoebe82
Kitten

Bericht door Phoebe82 »

Meer drinkbakken heb ik, volgens mij schreef ik dat hier boven op.
Hij krijgt dat urinairyvoer van Royal Canin SD of hoe het ook heet.
Hiervan krijg hij niet zoveel, 2 bodumpjes. (hij is afgevallen maar nog wel een beetje vors..)

Wat dacht je van dat ik bedoel dat ik er nogal veel stress van heb en dat ik wanhopig begin te worden?

Ja ik kan nog wel 100.000 dingen uitproberen, maar ik heb helaas geen geldboom in mijn tuin en ik weet ook niet of ik er zin in heb om nog 100.000 dingen uit te proberen.
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

100.000 dingen uitproberen is wat veel, je zou met een paar kunnen beginnen ;-) .

Als jij het niet meer trekt dan ben je gestrest en kan goed zijn dat je kater die stress voelt en overneemt. Zal zo je hele topic nog eens doornemen, misschien kan ik dan (net als mijn voorgangers in dit topic) met je meedenken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Phoebe82
Kitten

Bericht door Phoebe82 »

:-) nou ja mij vreselijk druk maken schiet weinig op, dat klopt wel.
Zal ik dat in eerste instantie dan maar eens even niet meer doen?
En het is inderdaad. niet verplicht om nog 100.000 dingen te proberen en er nog
vreselijk veel geld aan uit te geven :-).

(en misschien hoeft dat ook niet... het kan ook zo zijn dat dit nog van de vorige x is, dat dat nog niet helemaal over is)

:-) dank je, ik zal dit topic in de gaten houden....
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Er is een verschil tussen vreselijk druk maken (en het dus niet meer trekken) en goed kijken naar je kater en daarna handelen. Zoals je het hierboven schrijft lijkt het of je het op wil geven en dat was niet mijn bedoeling.

Je hebt meer drinkbakken geplaatst, maar drinkt hij ook goed?
Hoe is zijn kattenbakkengedrag, heeft hij er een voor zichzelf of is daar onderling strijd over?

En zou zeker doorzetten wat je van plan was, zijn urine nog een keer laten controleren. Er zijn goede ervaringen met eurologist en cystease. Destress zou je ook nog kunnen proberen als het inderdaad vooral om stress gaat. Voor die middelen heb je gelukkig geen geldboom nodig ;-) .

Zoek zo nog een topic voor je op met veel info.
Laatst gewijzigd door Kattebeest op 08 mar 2014 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie