6 jaar geleden is een poes aan komen lopen; we vonden haar nestje met 3 kittens in de achtertuin. 2 kittens hebben we weggegeven en moederpoes en één jongkie hebben we gehouden.
Het zijn twee dames en het klikt(e) echt heel goed. Ze speelde samen, sliepen samen, aten samen. Alles. Natuurlijk hebben ze ieder hun eigen terrein. mama onder en dochter boven. Maar zonder strijdt en ze accepteren elkaar in het eigen stukje woning.
Gister morgen hebben ze samen gegeten, samen geslapen, samen gespeeld.
Gister avond ook samen gegeten. Maar rond een uur of 19u begon de dochter ineens te blazen. We hadden niet meteen door wie of wat het doelwit was. Maar we zijn er nu achter dat ze sterk reageert op mama-poes.
Mama-poes doet echt niets anders. Ze is super lief, valt niet aan, natuurlijk wel nieuwsgierig. Maar mama is gewoon rustig en normaal. Ze is gewoon zoals altijd.
Dochter daarentegen is zichzelf echt niet. We hebben haar nog nooit horen grommen of blazen, maar nu is het alsof ze bezeten is door de duivel. Zodra mama in de buurt komt begint ze te grommen, blazen, krijsen, maakt zich groot, dikke staart. Het is wel duidelijk dat ze zich onderdanig opstelt. maar dat heeft ze altijd al gedaan. Zonder verdere problemen.
Maar gister avond is ze dus echt agressief naar mama-poes. Vannacht hebben ze ook gevochten.
Nu in de ochtend gromt en blaast ze meteen als mama in de buurt komt.
Maar zodra we eten geven, eten ze naast elkaar uit de bakjes. TOTDAT mama klaar is met eten. vanaf het moment dat mama klaar was en wegliep, ging dochterlief al grommend verder met eten (eerst gromde ze niet toen mama nog at) en heeft ze alles opgegeten.
Dochter loopt wel rond. Nu ook: mama licht lekker voor de verwarming te slapen, ogen dicht. En dochter komt kijken en gaat staan grommen. Alleen ze valt niet aan! Ze gromt alleen maar en is angstig. Oren staan ook gewoon naar voren, dus liggen niet plat. Heel wonderbaarlijk.
De ene ligt rustig door te slapen en de ander staat wat te grommen.
Beiden laten zich gewoon door ons aaien en knuffelen. Er is echt iets gaande van dochter naar mama, maar niet aanvallend....ik snap het niet...
Zolang het niet uit de hand loopt laat ik het zo (hoewel plas opvegen niet mijn favoriete dagelijkse bezigheid is). Maar als iemand tips heeft? Graag!!
We hebben nagedacht of wij onze routines hebben verandert, maar ook dat niet. Dochter is wel altijd al wat banger uitgevallen. Is ook altijd weg als bezoek komt. Maar de ene kat is nu eenmaal de andere niet.
Ik vind het heel vreemd....