Wel of niet doen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet doen?

Bericht door castratenkoor »

Als je bang bent voor hoge kosten kun je toch ook kiezen voor een 2 of 3 jarige gezonde probleemloze asielkater?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
EviMolly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 feb 2014 15:09

Re: Wel of niet doen?

Bericht door EviMolly »

Ik ben niet bang voor de kosten. Dat kun je bij ieder dier krijgen, je weet nooit wat de toekomst brengt. Heb zelfs al gekeken voor speciale voeding etc.

Het gaat mij er juist om dat er gezegd wordt dat er van teruggeschrokken wordt om een volwassen kater bij onze Molly te doen. En als een dierenarts dan ook nog zegt om een kitten erbij te doen ipv een volwassene dan weet ik het helemaal niet meer.

Ik wil juist die leuke vent van een kater een mooi huis geven en tegelijkertijd Molly een maatje geven. Maar nu weet ik dus echt niet meer wat ik moet doen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Adriana »

dierenartsen zijn doorgaans niet zo goed in introducties en voedingsadviezen is onze ervaring hier.
je kunt er van op aan dat wij als forumleden erg brede ervaring hebben met matchen en introductieadviezen; niet alleen hebben we zelf al heel erg lang katzels en introducties maar we zien op het forum tig en tig introductie-problemen die we samen proberen op te lossen.
er dat zijn er heel veel meer dan een dierenarts ziet of hoort.

ik weet dat 'vroeger' werd geroepen, nee, moet altijd kitten bij want dat matcht makkelijker.
wij hebben hier die ervaring niet een schaarse uitzondering daargelaten.
zo'n ouder dier wordt knettergek van de onbesuisdheid van zo'n kitten!
grote kans dat zo'n kitten zeker door een poes de tent uitgejaagd wordt. en undo bestaat dan vaak niet... nee en oei!

ga morgen gewoon gezellig samen naar het asiel en laat je betoveren door katermans. check de reden van zijn gebitsingreep en kijk of hij jullie ook leuk vindt. en neem hem dan op proef lekker mee en grote kans dat je over een week zegt: joepie en geweldig stel!
en hier is wel een undo en dat vinden ze bij het asiel niet erg ..

en anders is er ook nog het kattengedragsadviesbureau, link hier op het forum waar je het aan voor kunt leggen. die zijn behoorlijk gespecilialiseerd maar ik kan je nu al zeggen wat ze zullen adviseren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet doen?

Bericht door castratenkoor »

Qua kattengedrag denk ik dat je meer hebt aan de mening van ervaringsdeskundigen dan aan een dierenarts.......maar dat is mijn bescheiden en niet onpartijdige mening.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
EviMolly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 feb 2014 15:09

Re: Wel of niet doen?

Bericht door EviMolly »

Ok, dus jullie zeggen doen? Wel een goede kans op een match?

Daarom vraag ik het juist ook hier op het forum. Alleen door de reactie van Cerna schrok ik een beetje. Als er iemand met zoveel kattenervaring van terugschrikt, hoe moet ik het dan redden als leek?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet doen?

Bericht door castratenkoor »

Garanties heb je nooit en die kan ik je ook niet geven. Maar één kitten bij Molly zetten is verreweg het allerslechtste idee - waarom heb ik eerder uitgelegd over hoe kitten Luuk hier in de groep gaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Dinky »

Wij als forum staan achter je om je te ondersteunen en er zijn hier ook geslaagde matches met volwassen katten (blader bijvoorbeeld eens door het album van bloemtetsu, daar staat in mijn ogen een mooi voorbeeld van introductie van Elfie)

Er is ook juist een voorbeeld dat een kitten totaal niet matchte met een volwassen poes (Robijn en Gaudí) waarbij het kitten herplaatst moest worden en er een volwassen kater bij Robijn is gekomen dat de perfecte match bleek te zijn.

Wanneer ik lees hoe Molly reageert op andere katten en de omschrijving lees van de kater is mijn inschatting dat de kans op succes toch behoorlijk groot is ;-) Wanneer je dus een spaarpot hebt voor het gebit zou ik het zeker een kans geven ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
EviMolly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 feb 2014 15:09

Re: Wel of niet doen?

Bericht door EviMolly »

Maar jullie raden in ieder geval wel een volwassen kater aan zeg maar.

Dat ga ik misschien toch morgen even kijken :)
En dan ga ik ook vragen hoe het met zijn gebit zit, oorzaak en verwachting etc.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Ikey »

Ik zou het ook gewoon proberen. Het is logisch dat je je onzeker voelt, want twee volwassen katten aan elkaar koppelen is niet niks :) Maar gezien jouw verhalen over Molly en dat je zegt dat deze kater rustig is en vriendelijk denk ik dat je een grote kans hebt dat het slaagt en dat Molly heel gelukkig wordt met haar maatje. En de kater met Molly :)

Ga er gewoon heen om kennis te maken met de kater en te praten met het asiel. Dan merk je snel genoeg of je er een goed gevoel bij krijgt :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Ms Maaike »

Annet; Mickey was 13.

Een volwassen kater; daar zou ik dan ook voor gaan. Vooral een rustige, niet dominante kater. En als je de keuze hebt zou ik persoonlijk niet gaan voor een kat die al op zo'n jonge leeftijd gebitsproblemen heeft. Niet alleen het gebit gaat je dan mogelijk geld kosten, maar misschien moet de kat ook al op jonge leeftijd aan een nierdieet (gebitsproblemen werken vaak nierproblemen in de hand). Nu heb je je nog niet gehecht aan hem - misschien aan z'n foto en beschrijving, maar niet aan hem als dier zelf. Maar goed, dat is wat ik zelf zou doen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Wel of niet doen?

Bericht door ayla »

Ik zou ook zeker kijken. Het kan zeker slagen!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet doen?

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij Maaike, ik zou ook voor een probleemloze kater gaan. Gebitsproblemen kan ook duiden op slechte weerstand en dan rol je van probleem tot probleem.
Als je een ruime spaarpot hebt kun je die gok wagen, moet je meer opletten met wat je uitgeeft, dan zou ik echt voor een probleemloos exemplaar gaan.

Er zijn veel asiels en er zitten vast meer katers van 2 - 3 jaar met een zacht karakter, die niet dominant zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Natascha001 »

Gewoon gaan kijken of er een klik is met de kater. Als die er is kan je alsnog nadenken of je het wel of niet doet. Vaak geven asiels ook de mogelijkheid om een kat te reserveren voor een dag of enkele dagen, zodat je er rustig over na kan denken.

Zelf geen ervaring met 1 kitten bij 1 volwassen kat zetten. Wel met 2 kittens van 8 maanden bij 2 katten van een jaar ouder en ik was verbaasd hoeveel verschil er in energie zit met 1 jaar leeftijdsverschil. Laat nagaan als er 3 jaar tussen zit.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Cerna

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Cerna »

Krijg een beetje de indruk dat ik de onruststoker ben en dat wil ik toch graag rechtzetten:
1. ik heb niet gezegd dat de kat stomatitis heeft. Ik heb alleen gezegd dat ze hiernaar moet informeren en dat ze, indien dit het geval is, er rekening mee moet gaan houden dat ze dan voor kosten komt te staan. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken en daarom leek het mij verstandig om je hier op te wijzen voordat je de kat in huis hebt. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee?
Maar nogmaals: wanneer die diagnose niet gesteld is, hoef je hier op korte termijn ook niet bang voor te zijn (wil niet zeggen dat het altijd verstandig is om een spaarpotje te hebben voor medische kosten).

2. ik heb ook niet gezegd dat de introductie niet goed zal gaan. Ik heb juist geschreven dat ik denk dat het wel een goede match zal zijn, maar dat ik er zelf nooit aan zou beginnen. Ik heb dit nooit aangedurfd, maar ken zat mensen die volwassen katten bij volwassen katten plaatsen en bij wie het altijd goed gaat. Ik zal er waarschijnlijk geen talent voor hebben :smile:

3. wel/geen kitten? Mijn ervaring is dat het altijd wel goed gaat ondanks het leeftijdsverschil. Tussen Tara en Cochi zat 3 jaar, tussen Cochi en Cerná 4 jaar en tussen Cerná en Amber 6 jaar. En nu tussen Milka en mijn nieuwe kittens zit 5 jaar en nooit is het een probleem geweest. Maar ik heb ook nooit 1 volwassen kat met een kitten gehad, maar altijd meerdere met 1 kitten en dat kan verschil maken.
Twee kittens zou ik in ieder geval niet doen; die gaan met elkaar spelen en dan heeft Molly nog niets.

Ik zou morgen gewoon gaan kijken en alles rustig doorspreken en kijk of er een klik is met deze kat. Succes! En hou ons op de hoogte.
Cerna

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Cerna »

En............hoe was de kennismaking?
Plaats reactie