Vriendje voor Bella

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Chiquita98
Tijger
Tijger

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Chiquita98 »

http://www.neocatbritten.nl/artikelen/inentingen.pdf

Ik heb mijn fokker ook proberen over te halen. Fokkers houden zich graag vast aan hoe ze het altijd deden. Helaas
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

Schatjes, hoor :) Ik vind ook de lichtere leuker. Die andere heeft een beetje een boze uitstraling door de streepjes boven zijn ogen.

Ik ben ook voor vroegcastratie, zeker bij asielkatten. Deze mensen willen waarschijnlijk geen risico nemen dat er met hun raskittens later gefokt gaat worden. Diesel is met 4,5 maand gecastreerd. Hij heeft nu blaasgruis, maar ik zie geen verband. De blaasgruis komt omdat hij stressgevoelig is en makkelijk over zich heen laat lopen, denk ik.

Wat betreft de traanoogjes. Het kan ook onschuldig zijn, zoals zij zeggen. Skippy heeft een jaar gesnotterd en af en toe weer traanoogjes. Maar ze is verder gezond (afkloppen!). Ik kan me Wendy's gevoelens echter goed voorstellen, dat zij niet meer voor snotterende kittens kiest.

En het herplaatsen van die moeder met kitten. Is dat van het oudere nestje? Als je hiervoor kiest en vaker gaat kijken, moet je zelf ook kunnen zien dat ze niet lekker in de groep past, als je een beetje oplet en naar signalen zoekt.

Volg vooral je eigen gevoel :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Vergeet niet dat als je een snoepig kitten ziet, je gelijk een roze bril op je neus hebt. Dat doet een verliefdheid met je en dat weet een fokker ook. Zeker als ze een nestje hebben in een tijd dat er vrijwel geen jonge HTK kittens zijn, komt dat mooi uit.
Hoe je het ook went of keert, fokkers fokken uit eigen belang. Het feit dat de moederpoes blijkbaar al langer niet gelukkig is daar en na elk nestje in haar schulp kruipt, bewijst dat wel weer. Misschien wordt ze nu herplaatst of misschien willen ze toch nog graag even aan haar verdienen. Hoe dan ook, het belang van de poes komt nooit voorop. Herplaatsingen zijn heel gewoon bij fokkers. Herplaatsingen zijn op een gegeven moment vaak noodzakelijk en voor de poes betekent dat uiteindelijk vaak een leuker leven. Maar zegt dat niet genoeg over het leven dat ze door een fokker tot dan toe is opgedrongen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Chiquita98
Tijger
Tijger

Sorry cari maar je bent nu wel heel kort door de bocht. Niet alle fokkers kan je over 1 kam scheren. Mijn katjes komen bij iemand vandaan die een groot dierenhart heeft. Die doet haar moederpoesjes niet weg. En houd zielsveel van haar katten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik vind je wel erg negatief over fokkers. Natuurlijk er zijn er die niet deugen, maar de fokkers waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad zien dit als een hobby waar ze soms wat aan verdienen, maar wat ook een heleboel kan kosten en dan ben je alle verdiensten weer kwijt. Wanneer je rijk wilt worden, moet je een ander beroep kiezen.
Goede fokkers laten hun dieren op allerlei mogelijke erfelijke ziektes testen en zoeken precies uit via stambomen welke kater het best bij hun poes past en dat kun je van diegenen die oepsnestjes krijgen, niet zeggen. En die oepsnestjes belanden op straat en in het asiel.
Wanneer je al het vermeerderen van katten wilt aanpakken, moet je bij die mensen zijn en niet bij de fokkers!

Ook binnen een groep HTK-katten kun je ongelukkige katten aantreffen (voorbeelden te over op dit forum, dacht ik zo). Een HTK die niet in een groep past breng je naar het asiel of nog gemakkelijker: schop je op straat. Dat een poes ongelukkig is in een groep heeft dus niets te maken met wel of niet fokken, maar alles met het karakter van de kat.

En ook niet iedere fokker herplaatst en daar kun je ze op uitzoeken. Ik heb 5 Britjes van 4 fokkers en 3 van hen herplaatsen niet (alleen de fokker van Amber doet dit wel, maar toen wist ik dat nog niet en het was zelfs nooit in me opgekomen dat mensen dat doen. Maar ja, toen kende ik Amber reeds 2 maanden en dan zeg je niet meer dat je van de koop af ziet).
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ben het er niet mee eens dat elke fokker het alleen maar voor het geld zou doen. Denk dat we daar een mooi voorbeeld van hier op het forum rond hebben lopen (brittenbolletje). Daar komt de gezondheid van de katten zeker voorop. De frequentie van nestjes is een indicatie hiervoor ;)

Wat Annet ook zegt, vaak zal het enten gewoon goed gaan maar wanneer het mis gaat dan gaat het ook flink mis. Wanneer het ene britje nu al traanoogjes heeft zou ik inderdaad het risico niet nemen en die niet mee naar huis nemen ;) Simpelweg geen risico nemen wanneer dat niet nodig is.

Heel veel succes met de rationele punten op een rij te zetten (zowel voordelen als nadelen bij zowel de brit als een eventueel asielkitten)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Om een ras in stand te houden heb je fokkers nodig. Goede fokkers, die testen en zorgvuldig uitzoeken welke kater er op welke poes gezet moet worden. Dat is geen sinecure, dat kost tijd en geld. Aan zo'n kitten hangt dus een prijskaartje, logisch. Ik zeg ook niet dat je van fokken rijk wordt (de broodfokker buiten beschouwing gelaten), maar wat ik wel zeg, is dat fokken gebeurt vanuit mensenbelangen en dat kan je niet ontkennen. Cerna, je zegt het zelf al: men ziet het als een hobby. Het geld laat ik er verder buiten, want dat zal me ook worst zijn. Het is een hobby over de ruggen van de katten. Natuurlijk houden de eigenaren van hun katten, maar de fokkerij/hobby staat voorop.
Relatief gezien worden er vanuit fokkers vrij veel dieren herplaatst. Dat is ook heel logisch, want bij ongecastreerde dieren is er vaker mot in de tent. Hormonen kunnen knap lastig zijn. Kijk maar naar de katers: hoe vaak worden die niet apart gehouden, omdat ze de boel onder sproeien of anderszins lastig zijn. Krolse poezen, poezen met jongen, ze zijn allemaal beheersd door hormonen. Papa en mama poes worden ook gekoppeld aan de hand van stambomen en uiterlijk. De poes zal zelf haar vrijer niet mogen kiezen. Een nieuwe poes in de groep wordt ook niet op karakter geselecteerd, maar op stamboom en uiterlijk. Een kat is een individu met een eigen karakter en als je meerdere katten hebt is een in de groep passend karakter het belangrijkste aspect. Maar niet voor de fokker.

En hoor ik hier niet steeds - als iemand een nestje wil van haar htk-poes - dat zo'n nestje voor mamapoes helemaal niet zo leuk is, dat ze daar echt niet op zit te wachten en dat het heel veel van haar vergt? Bij een raskat speelt dat blijkbaar niet...

Cerna, je hebt het over oeps-nestjes. Denk je dat ik daar een voorstander van ben? Natuurlijk niet!
Ik vind ook niet dat je een kitten (al dan niet gratis) bij iemand vandaan moet halen die te beroerd is geweest om de poes te laten castreren. Daarmee hou je het in de hand. Raakt men het 1e nestje makkelijk kwijt, dan is de kans op een 2e nestje groot. Raakt men het 1e nestje niet zo makkelijk kwijt, dan komt de gedachte aan castratie wel om de hoek kijken. En ja, kittens worden op straat gezet en naar het asiel gebracht. Maar die kittens zijn er al en hebben hulp nodig. Met het nemen van een asielkatje is de link met de onverantwoorde eigenaar van de mamapoes verbroken. Je houdt het fokken er dus niet mee in stand en moedigt het ook niet aan. Bij het nemen van een raskat van een fokker doe je dat wel.
Ik kan best begrijpen dat iemand valt voor een bepaald ras, maar vaak is dat vanuit foutieve gedachtes. Als iemand eenmaal een bepaald ras heeft, moet de volgende dan ook vaak weer van dat ras zijn. Op niets anders gebaseerd dan dat de 1e kat zo lief en leuk is. Elke kat is lief en leuk als hij van jou is en je er een band mee hebt.

Ik heb er op zich niets op tegen dat rassen op een goede manier in stand gehouden worden (zou zonde zijn als het niet zo was), maar ik hou alleen een pleidooi voor de htk-katten, omdat die er in overvloed zijn en in ellenlange rijen staan te wachten op een lief baasje, terwijl de raskat gemaakt wordt omdat dat een leuke hobby is.
Laat de échte liefhebber die raskat kopen, maar ik hoop oprecht dat elke twijfelaar - en dat is Jantina - uiteindelijk gaat voor een htk-katje uit een asiel of opvang. Die zijn net zo leuk, lief, grappig en mooi en je doet er ook nog iets goeds mee! Voor elk katje dat je uit een asiel neemt komt weer een plekje vrij voor een katje dat anders misschien niet overleeft. EN ja Cerna, het vermeerderen van katten komt inderdaad door mensen. Maar vallen fokkers ook niet onder die soort ;-)?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Chiquita98
Tijger
Tijger

Pfff wat een relaas. Ik heb beide. Htk en bkh. Je hoeft hier niet te pleiten voor de Htk. Die hebben wij met z'n allen in overvloed en daar zijn wij net zo gek mee als met de raskatten.

Jantina lekker voor je raskatje gaan hoor.

Bekijk ons album hier
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Vind er nogal een tegenstrijdigheid in je relaas zitten Cari. Aan de ene kant roep je eigenlijk dat je vooral geen raskatje moet nemen om aan de andere kant te zeggen dat het zonde zou zijn wanneer een ras niet in stand wordt gehouden......
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Jantina
Panter
Panter

Bericht door Jantina »

Pffft, ik snap allebei de kanten. Ik hou heel veel van Bella en heb ook erg veel van Luca gehouden.
Elke kat voor mij is lief, alleen nu heb ik mijn hart verpand aan een bkh...
Ik zal het altijd voor iemand wel fout doen, feit is dat ik er zelf me moet leven. Ik heb 2 oudere asielkatten uit het asiel gehaald. Het was toen hoogzomer, dus kittens te over maar heb toen ook bewust voor oudere katten gekozen en eren van die redenen was dat ik die een goed leven gun. Dus ik voel me niet aangesproken (als dat de bedoeling was) dat ik zou kiezen voor de schattigheid van een kitten.Ik heb de vader gezien en dat heeft me ook een beetje over de streep getrokken, de oudere bkh spreekt mij nl ook aan.
Nogmaals, ik zal altijd in iemands ogen wel de verkeerde beslissing maken, maar ik kan mezelf wel in de spiegel aankijken. :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Bericht door Cerna »

Nee hoor Jantina, jij doet niets verkeerds. Jij kiest gewoon de kat uit die jezelf het leukst vindt. Toen ik mijn eerste raskat kocht, nu bijna 9 jaar geleden, na 25 jaar HTK-katten, voelde ik me in het begin ook schuldig. Totdat ik tot de conclusie kwam dat niet IK verantwoordelijk ben voor het kattenoverschot in het asiel, maar degene die de kat niet laat castreren en dat ik dus ook niet verplicht ben om een kat uit het asiel op te halen.

En dat bedoelde ik ook met de laatste zin in mijn vorige bericht: zolang er mensen zijn die katten zullen opvangen of het nu particulier is of via een asiel, zullen er mensen zijn die het geen klap interesseert of hun poes kittens krijgt want "een ander vangt ze toch wel op". En daarmee zeg ik niet dat we dan maar geen kittens meer moeten opvangen want zij zijn uiteindelijk de dupe van zoveel laksheid. Maar of je nu koopt of opvangt, in beide gevallen houd je iets in stand. En of je nu bewust fokt of maar laat lopen, er komen kittens van.
En in dat geval kies ik liever voor een kitten van een goede fokker.
Cari schreef: .........Maar zegt dat niet genoeg over het leven dat ze door een fokker tot dan toe is opgedrongen?
Ja, mensen dringen hun katten een bepaald leven op. En het maakt geen verschil of dat een HTK of raskat is. Wij bepalen wat de kat moet eten, met wie hij/zij het huis moet delen, wanneer de kat gecastreerd wordt, of het wel of niet naar buiten mag, enz, enz.

Het valt niet mee om een kat te zijn! :smile:
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Hou op met verontschuldigen en ga genieten van je toekomstige spruit. Bestook ons met fotoos want wij willen mee genieten. komop meid, je zit in de kraamtijd van je britje, dat is dubbeldik genieten:lol:
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Chiquita98
Tijger
Tijger

Jantina ik heb ook flink getwijfeld of ik nu voor weer een britje ging of toch uit schuldgevoel voor een asielkat. Uiteindelijk gedaan wat IK wilde dus een britje(uiteindelijk dus twee haha)
Besef ook ineens dat ik 3 britjes heb nu en 3 Htk asielkatjes.

Gewoon voor het kitten gaan en een paar x nog bezoeken. Als je gevoel na een paar keer toch niet goed is.......je zit nog nergens aan vast

Bekijk ons album hier
Jantina
Panter
Panter

Bericht door Jantina »

Dank jullie wel :-)
Ja, ik ga het doen! De mensen straks even berichten hierover.
Maar Thea, jij hebt het erover van je zit nog nergens aan vast, maar hoe werkt zoiets? Kan het natuurlijk aan de fokker vragen, maar ik weet niet goed wat gangbaar is. Ik neem aan dat ik een aanbetaling moet doen en dan het restant bij ophalen voldoen?.Maar hoe kan ik dan aangeven dat als het op de een of andere manier toch niet goed voelt, ik van de koop af wil zien? En kan dat zo maar?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Bericht door Cerna »

Leuk dat je ook bij de Brittenclub komt! En nu aftellen.........

Ja, je kunt altijd van de koop af alleen ben je dan wel je aanbetaling kwijt. En dan speelt nog mee of je het fatsoenlijk vindt. Wanneer je nu toezegt en over een week je toch bedenkt, zal dat geen probleem zijn, maar wanneer je er 2 weken voordat je het kitten op gaat halen opeens van af ziet, vind ik dat zelf not-done.
Maar daar staat iedereen anders in.
Plaats reactie