Kat komt door hondenluik

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Sophie04
Kitten

Kat komt door hondenluik

Bericht door Sophie04 »

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem.
Mijn kat kwam vroeger altijd langs mijn raam naar mijn kamer. En dat was dan ook de enigste plek waar ze mocht binnen blijven om te slapen of gewoon om wat te ontspannen van het wilde leventje buiten. Ze was dus zowel een binnenkat als een buitenkat. Nu een paar maand geleden hadden wij ons een hondenluik gekocht. Het duurde niet lang voor ze 'de makkelijke ingang' door had. Waardoor ze het hele huis door kon. Dat was in het begin nog niet zo een groot probleem. Ik deed haar altijd meteen terug naar mijn kamer.
Nu kreeg ze een zware blaasontsteking waardoor de dierenarts me adviseerde haar een tijdje binnen te houden en een kattenbak te plaatsen en haar de nodige medicatie te geven. Dat deed ik dan ook maar nu wilt ze amper buiten. Ze blijft door het hondenluik komen zodra ik ze buiten doe via mijn raam. Ik was zelfs verplicht de kattenbak te houden, anders deed ze het gewoon in huis. Ze wilt mijn raam dan ook niet meer gebruiken om binnen te komen. Ik weet niet meer wat ik moet doen, het word gewoon een kat en muis spel, waar mijn kat deze keer de muis is.

Kan het zijn omdat het nu winter is? En zou het verbeteren met dat de lente gaat komen?
Ik wil haar zeker niet buiten houden, ik heb haar graag in mijn kamer, maar ze kan gewoon niet meer in huis rondlopen. Enkel in mijn kamer, zoals ze vroeger gewoon was, en met dat hondenluik lijkt het me zo onmogenlijk..Ik weet niet wat jullie hier van vinden, misschien is dit echt een stomme post. (Dit is de eerste keer op een forum voor mij)

Zou ik misschien haar kattenbak samen met haar etensbak buiten moeten zetten? Deze staan nu in mijn kamer, wat ik nu niet bepaald graag heb. Maar als ik het niet doe, doet ze het in huis.

Groetjes,
Sophie
Hannahden
Huiskat
Huiskat

Re: Kat komt door hondenluik

Bericht door Hannahden »

Hoi Sophie,

Ik denk dat ik het niet zo goed snap. Ze is een buiten kat die als ze binnen is, alleen in jouw slaapkamer mag? Maar door de komst van de hondenluikjes loopt ze nu het hele huis door begrijp ik dat goed?

Ik snap eerlijk gezegd niet zo heel goed wat daar erg aan is?

Mijn kat was ook een buiten kat en die is een keer vast komen te zitten in de motorkap van een auto, sindsdien wilde hij niet meer naar buiten, ik heb dit in kleine stapjes toch geprobeerd en toen is hij op een dag nooit meer thuis gekomen dus 1 tip: als je kat niet naar buiten wil, hou hem alsjeblieft binnen!!! Ik heb er nog iedere dag spijt van dat ik hem niet binnen heb gehouden.
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Waarom mag ze niet in het hele huis rondlopen?
Dat kan niet met de blaasontsteking en het wildplassen te maken hebben want ze mocht daarvoor ook alleen op je kamer komen.

Snap goed dat ze door het hondenluikje naar binnen komt. Gezellig en gemakkelijker dan door een raam klauteren die waarschijnlijk ook nog eens vaak dicht is waardoor ze niet naar binnen kan ;-) . Lijkt een beetje of je van een binnenkat een buitenkat wil maken en vind dat eerlijk gezegd een beetje zielig voor de kat...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Vraag me af wat je nou precies verwacht van de kat?

Wil je hem houden dan zal je binnen de ruimte moeten hebben en blij wezen dat ze op de kattenbak gaat en niet overlast geeft met haar behoeften bij de buren (niets zo vies als tuinieren en ineens een kattendrol tegen te komen).

Anders zou ik ander huisje zoeken waar ze wel binnen welkom is
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Hallo Sophie,
Het feit dat je het hebt over "mijn kamer" doet mij vermoeden dat je nog thuis bij je ouders woont en dat die vanaf het begin vonden dat jouw kat alleen op jouw kamer mocht komen. Klopt dat of zit ik er ver naast?
Wat doet je kat in huis: plast ze overal of poept ze ook overal? En weet je ook hoe dat komt? Het kan een medische oorzaak hebben.
Nu ze ontdekt heeft hoe het hondenluik werkt, zal ze dat blijven gebruiken, ook als het weer mooi weer is. Alleen zal ze dan minder vaak binnen komen.
Ik denk dat de enige oplossing een luik is dat werkt op een magneetje aan de halsband van de hond of een luik dat werkt op een chip. Dan krijgt de kat het luik niet meer open en moet ze weer via je raam naar binnen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Voor mij is een kat een huisdier, een huisgenoot. Alleen in 1 slaapkamer en dan liefst geen kattenbak als ik het goed begrijp, zou niet mijn ding zijn.
Ik zou me aanpassen bij de kat haar behoefte. De kat wil graag binnen zijn, dus je zou in elke ruimte een kattenbak kunnen plaatsen, niet alleen in je slaapkamer.
Geloof me dat went snel genoeg hoor, elke dag even de kattenbakken nalopen en poep en plas er uitvissen.

De behoeftes van je kat zijn duidelijk veranderd, misschien kun je de teugels wat laten vieren en de kat haar zin geven.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Als je de kat per sé niet in huis wilt, kun je natuurlijk ook ervoor keizen het hondenluik af te sluiten en de hond handmatig in en uit laten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie