Kan er nog een kitten bij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
EviMolly
Huiskat
Huiskat

Kan er nog een kitten bij?

Bericht door EviMolly »

Hoi allemaal,

Wij willen graag in juli een kitten erbij halen. Wij hebben dan twee weken vakantie, dus vandaar dat we die periode hebben uitgekozen.

Nu vroeg ik mij alleen opeens af.. Kunnen we wel een kitten erbij nemen? Gezien onze poes Molly.
Ik weet niet hoe zij zich zal gedragen naar kitten toe en of zij deze wel accepteren kan.

Molly wordt in juni 4 jaar oud, en woont nu net drie jaar bij ons. Wij hebben haar met een leeftijd van 8 maanden uit het asiel gehaald. In het asiel zat ze samen met een boel andere halfwasjes op de zolder en ze ging prima met die katjes om (terwijl ze net twee dagen op die zolder zat ter adoptie). Daarna is ze bij ons thuis alleen opgegroeid, maar wel in gezelschap van een huiskonijn.

Molly gedraagt zich nog enorm als een kitten, speelt heel graag en is erg actief. Omdat ze zo graag speelt leek het mij wel passend om een kitten erbij te nemen. Ook omdat een kitten erbij vaak sneller gaat qua acceptatie dan een oudere kat.

Nog even ter info Mollys gedrag ten opzichte van Poogle (ons konijn). Misschien handig voor jullie

Poogle loopt in de avonden los in de woonkamer. Molly probeert met hem te spelen en ze lopen zo same de kamer door. Ze kan hem ook soms plagen door op de salontafel te zitten en dan op z'n hoofdje te tikken met haar pootje. Op een gegeven moment is Poogle daar klaar mee en dan gromt hij naar haar. Molly loopt dan weg en gaat wat anders doen. Heel af en toe heeft ze Poogle gewassen, en dat zag er heel lief uit.

Daarnaast merk ik aan Molly dat ze eenzaam lijkt te zijn. Als ik mijn dochter van bijna twee naar bed breng, zit Molly na een minuut al hard te miauwen.

Denken jullie dat Molly nog aan een kat erbij kan wennen, of is ze al te oud en te lang alleen geweest?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Cerna

Re: Kan er nog een kitten bij?

Bericht door Cerna »

Lastig.
Leeftijd is namelijk geen indicatie. Er zijn katten die ook na 4 jaar alleen te zijn geweest een vriendje erbij heel leuk vinden (toch leuker dan een konijn :smile: ) en er zijn katten die op een leeftijd van een half jaar al geen soortgenoot meer om zich heen verdragen.

Het is dus een kwestie van uitproberen. Meestal hebben asiels wel een terugbrenggarantie mocht het echt niet gaan, maar wanneer je een kitten van 2, 3 maanden uitzoekt en rustig de tijd neemt voor de introductie (wat zeker een week zal duren) dan kan het best wel goed gaan.
Maar zekerheid kunnen wij je ook niet geven.
EviMolly
Huiskat
Huiskat

Bericht door EviMolly »

Maar een kitten geeft wel een hogere 'garantie' dat het goed gaat ten opzichte van een oudere kat toch? Zeker omdat Molly ook nog erg speels is enzo? (Ik weet dat jullie geen zekerheid kunnen geven hoor) Juist daarom wil ik er graag een kitten bij. Van een oudere kat weet je niet hoe speels ze zijn en ben ik bang dat Molly wellicht teveel wordt voor die andere.

De introductie gaat dus echt met eerst apart zetten van de kitten? Ben ook op een ander forum en daar raden ze me juist aan om de kitten direct erbij te doen. Ik was zelf ook van plan om kitten eerst apart te zetten en dan dat hele stappenplan van geurtjes, ruimte wisselen en dan voorzichtig kennismaken.
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

Het klinkt alsof Molly graag een maatje wil, gezien hoe ze met het konijn omgaat. Wat een bijzondere vriendschap, trouwens :)

Een kitten is wel druk, meestal drukker dan een volwassen kat, zelfs als die speels is. Of Molly daarop zit te wachten, kun je het beste zelf inschatten. Het komt op mij over dat er wel kans van slagen kan zijn. Zeker als je er rekening in houdt met het karakter van de nieuwe kitten. Dus niet een te drukke en dominante kitten.

Ik zou wel kiezen voor het asiel vanwege de terugbrenggarantie. Je kunt trouwens ook kiezen voor een kitten van een half jaar tot een jaar. Die zijn al iets minder wild.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
EviMolly
Huiskat
Huiskat

Bericht door EviMolly »

Bedankt voor je reactie!

Ik heb nog nooit een echte kleine kitten gehad, alleen Molly die dus acht maanden was. Dus hoe druk ze zijn weet ik niet precies ;)

Heb je met zo'n halfwasje dan al niet de kans dat het minder snel goed gaat tussen elkaar? (misschien een stomme vraag hoor).

We waren sowieso van plan om een katje uit het asiel te halen, dat hebben we met Molly ook gedaan en wilden we nu weer. Voordeel bij het asiel van ons is dat alle kittens/halfwasjes samen zitten op de zolder, zodat ze al een beetje aan andere katten gewend zijn. Dat scheelt wellicht voor de nieuwkomer :)
EviMolly
Huiskat
Huiskat

Bericht door EviMolly »

En maakt het trouwens ook nog uit wat voor een geslacht kitten/halfwasje?
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

Nee hoor, dat maakt niks uit :) Hooguit dat het koppelen wat langer duurt. Maar misschien dat je liever zo'n kleintje wil? Kan ik me goed voorstellen, hoor.

Ik zou sowieso een kitten uitkiezen die qua karakter ook goed past bij Molly. En je kunt het beste kiezen voor een katertje, die worden door poezen eerder geaccepteerd. En katertjes zijn wat makkelijker en meer fel dan poezen.

Er is hier op het forum trouwens wel iemand die een volwassen, ook nog erg actieve poes die er een kitten (katertje) bij kreeg van een week of 13. Bij hun ging het erg goed.
Groetjes, Paula

EviMolly
Huiskat
Huiskat

Bericht door EviMolly »

Hihi, zo'n kleintje is natuurlijk erg lief, maar daar gaat ook veel werk in zitten natuurlijk. Dus moeten we nog maar eens even bedenken.

Een halfwasje is wat mij betreft ook prima, want dat was Molly ook en daar hebben we eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ook niet met meubels kapot krabben etc.

Alleen met een kleine kitten heb je natuurlijk het voordeel dat je het nog kunt aanleren om binnen te blijven. Molly komt namelijk niet buiten, behalve op de mooie dagen, dan gaat ze onder toezicht van ons mee in de tuin.

Heb je ook nog meer advies omtrent de introductie?
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

Als je kiest voor een halfwasje dat nog nooit buiten is geweest, is dat ook geen probleem :)
Groetjes, Paula

EviMolly
Huiskat
Huiskat

Bericht door EviMolly »

Maar dat weten ze niet bij het asiel. En bovendien is ons asiel van mening dat katten buiten moeten kunnen komen :(
En Molly is bijvoorbeeld ook buiten gevonden, maar die wil niet eens naar buiten. Alleen als wij er zijn, dan wil ze naar buiten omdat ze bij ons wil zijn.

Hebben ze destijds niet gezegd, maar ik heb laatst eens gebeld over een leuke kat die we hadden gezien en toen deed ze net alsof ik een alien was dat ik mijn kat liever niet naar buiten laat en gaf ze aan dat hun katten alleen maar naar een huis gaan waar ze ook naar buiten kunnen :S
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

Wat weten ze niet? Of de kittens buiten gewend zijn? Ze weten de achtergrond toch wel? Tenzij ze op straat gevonden zijn natuurlijk, maar dan weet je ook dat ze buiten gewend zijn ;-)
Groetjes, Paula

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Maar dat weten ze niet bij het asiel. En bovendien is ons asiel van mening dat katten buiten moeten kunnen komen :(
En Molly is bijvoorbeeld ook buiten gevonden, maar die wil niet eens naar buiten. Alleen als wij er zijn, dan wil ze naar buiten omdat ze bij ons wil zijn.
Ik lees ook regelmatig bij teksten bij het asiel dat ze de kat een tuintje gunnen en lekker naar buiten te gaan.

Wat ik in het achterhoofd zou houden is dat als het niet gaat met één klein kitten dat je dan kan kijken hoe het gaat met een tweede kitten zodat die elkaar kunnen 'afbeulen' en Molly mee kan spelen wanneer ze wil ;) Dat kan ook de oplossing zijn namelijk.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie