Kat van 1,5 jaar nieuw bij kat van 5 jaar
Kat van 1,5 jaar nieuw bij kat van 5 jaar
We hadden altijd twee katten van ongeveer dezelfde leeftijd. Helaas was een daarvan ineens verdwenen, we hebben haar nooit terug kunnen vinden. Nu, zeven maanden later, hebben we er een kat bij genomen. Ze komt uit het asiel en is 1,5 jaar oud. De kat die we nog hadden is 5 jaar en lijkt de nieuwe kat niet te accepteren. Ze vliegen elkaar niet in de haren, maar grommen en blazen wel als de een te dicht bij de ander in de buurt komt. We hebben op strategische plekken een extra bak neergezet en hetzelfde deden we met de voeding en een bakje water. Zo hoeven ze niet per se langs elkaar heen om bij een bak, eten of water te komen. We hebben het idee dat de nieuwe kat niet echt eet. Ze is Royal Canin gewend volgens het asiel, maar wij geven ons eigen merk. Gaat een kat daar op een gegeven moment aan wennen? En hoe lang kan het duren voor ze elkaar een beetje accepteren? Is het normaal dat ze zo tegen elkaar doen? Het zijn beide binnenkatten.
- eveline1982
- Tijger
Re: Kat van 1,5 jaar nieuw bij kat van 5 jaar
Hoe lang is de kat er nu? Hoe lang het duurt voor katten elkaar accepteren, is niet te zeggen. Kan dagen tot maanden duren. Dat ze nog niet echt eet is vrij normaal, maar je zal er toch voor moeten zorgen dat ze zsm gaat eten. Katten kunnen leververvetting krijgen als ze niet eten, en dat kan best snel gaan. Dus ik raad jullie toch aan een zak voer van het merk, van het asiel te halen om te zien of ze dat wil eten. Goed is nu ook om zachtvoer te geven, gourmet gold gaat er vaak wel in, leng dit aan met een beetje water zodat ze zeker genoeg vocht binnen krijgt. Geef dit 3x per dag tot je ziet dat ze goed drinkt, en ook weer normaal haar brokjes op eet.
Ik vind het opzich niet slecht klinken, zolang er geen grote gevechten uitbreken met veel rond vliegend haar en bloed komt het meestal wel goed.
Ik vind het opzich niet slecht klinken, zolang er geen grote gevechten uitbreken met veel rond vliegend haar en bloed komt het meestal wel goed.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Eerste dat ik mij afvraag is ook hoe lang zijn ze nu bij elkaar?
Daarnaast zou ik kijken of je de nieuwe wat natvoer kan geven zoals Eveline ook al zegt zodat je zeker weet dat die eten binnen krijgt.
Bij kittens is het over het algemeen wel goed binnen een week, met volwassen katten zoals jij hebt kan het langer duren.
Daarnaast zou ik kijken of je de nieuwe wat natvoer kan geven zoals Eveline ook al zegt zodat je zeker weet dat die eten binnen krijgt.
Bij kittens is het over het algemeen wel goed binnen een week, met volwassen katten zoals jij hebt kan het langer duren.
Ik zou ook een zak voer halen wat die gewent is het is niet niks uit een asiel bij een andere kat worden geplaatst en dan ook nog ander voer. Als je ziet dat die zijn voer eet kan je langzaam aan overstappen naar het voer dat je ze wil gaan geven.
voor de rest heb ik dezelfde vragen als mijn voor gangers
voor de rest heb ik dezelfde vragen als mijn voor gangers
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
De twee katten zijn nu een aantal weken bij elkaar en het gaat steeds beter. Ze blazen minder en eten af en toe ook vanaf hetzelfde schaaltje. Zeker als er iets lekkers op ligt. Wat eten betreft zit ik nog wel met het volgende. De nieuwe kat eet eigenlijk alleen lekkere dingen, zoals vlees of iets wat ze stiekem van het aanrecht pakt. Volgens het asiel eet at ze daar Royal Canin. Bij ons eet ze het merk dat wij hebben niet. Is dit ook een kwestie van tijd? Ik ben niet van plan om ze alleen lekker dingen te geven en dure brokjes te kopen.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Wat is het merk wat je geeft? Misschien is dat van mindere kwaliteit. Daarmee riskeer je op den duur gezondheidsproblemen. Goedkoop is dan vaak duurkoop. Kijk eens rond bij Zooplus en probeer eens een ander soort zou ik zeggen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Wanneer je rondkijkt op zooplus kan je zien dat er vele verschillende merken brokjes zijn met ook zeer uiteenlopende prijzen. Enkel besparen op prijs zorgt dat je een grote kans hebt op hogere dierenartskosten maar het is ook niet zo dat je verplicht bent het relatief dure royal canin te geven 

Heb je de oude brok wel met de nieuwe vermengt om zo te wennen aan nieuw voer?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr