Kat poept niet meer in de bak.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Femke2510
Kitten

Kat poept niet meer in de bak.

Bericht door Femke2510 »

Hoi allemaal.

Ik dacht ik start even een nieuw onderwerp, zodat ik de situatie het beste uit kan leggen. Drie maanden geleden namen mijn vriend en ik een kitten in huis (Bibi) die ergens in een schuur werd gehouden. Zij was 7 weekjes oud dat wij haar meenamen. Veelste jong natuurlijk, maar haar in die schuur laten konden wij niet over ons hart verkrijgen. Bibi is een druk, speels en lief katje. Af en toe ondeugend, maar goed, daar is het een kitten voor. Omdat ze zo druk was, leek het mijn vriend en ik een goed idee om een vriendje voor Bibi te zoeken. Wie weet zou ze daar ook rustiger van worden. Wij kwamen terecht bij een kat van 1,5 jaar. Zijn naam is Jantje. Het is een hele lieve, aanhankelijke maar ook schuwe kater. Hij is gecastreerd. Nu gaat het tussen die twee wel goed, af en toe wat gegrom en geblaas, maar over het algemeen laten ze elkaar wel met rust. Bibi probeert wel te spelen maar Jantje negeert dat of deelt even een tik uit. Nu ligt het probleem bij de oudste, Jantje. In het begin poepte hij netjes op de kattenbak (die hij samen met Bibi deelt). Alleen plassen deed hij op een hoopje kleren of een zacht kussen. Geen idee waarom. Nu werd ik vanmorgen wakker en had hij gepoept op een kussen op de bank. Ik begreep er niks van. Het is een zindelijke kat, en in het begin ging hij gewoon op de kattenbak. Mijn vraag is dus, heeft iemand een idee hoe dit kan? En wat kan ik er aan doen? Een andere kattenbak aanschaffen gaat niet, we wonen niet groot en ik heb er geen plek voor. De kattenbak wordt om de dag verschoond, dus het is altijd een nette plek voor de katten om te poepen of plassen.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, en tips kunnen geven. Ik hoop dat ik de situatie zo goed heb uitgelegd!

Groetjes, Femke en de katjes!
Cerna

Re: Kat poept niet meer in de bak.

Bericht door Cerna »

Wat bedoel je met verschonen? Gaat dan alles eruit of alleen de ontlasting? Ik adviseer je, wanneer je niet de ruimte hebt voor 2 bakken, om dan een hele grote bak (bijv. onderkant van een konijnenbinnenkooi (via Marktplaats)) aan te schaffen en zelfklontend grit (ben erg enthousiast over Classy Cat, verkrijgbaar bij Zooplus) en minstens twee keer per dag hoopjes en plasjes eruit te scheppen.
Zo blijft de bak altijd behoorlijk schoon.

Met twee katten en dit grit hoef je de hele bak maar 1x per maand helemaal schoon te maken. Alleen zo nu en dan wat grit (flinke laag zodat ze goed kunnen graven!) bijvullen.

Hoop dat dit de oplossing is want het is duidelijk protestgedrag.
Adriana

Bericht door Adriana »

de regel voor kattenbakken is eentje meer dan het totaal aantal katzels en op verschillende plaatsen.

het nadeel van een aparte topic is dat steeds maar weer moet worden uitgelegd dat er een kattenbakregel is en dat wildplassen kan duiden op blaasontsteking ..
dus als de wiedeweerga gezondheidscheck en urine opvangen en naar je dierenarts!

ben bang dat jouw katers geen boodschap hebben aan jouw standpunt dat je geen ruimte voor een tweede bak hebt... en als je het probleem wilt oplossen dan zul je of veel grotere kattenbak of twee of drie en daar is altijd wel een mouw aan te passen hoor!
en welkom op het forum!
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Als er geen medische oorzaak is voor het wildplassen en wildpoepen moet je eigenlijk serieus gaan nadenken of dit wel zo'n goede match is. Bibi wil spelen, Jantje is zo'n beetje klaar met de puberteit; logisch dat dat botst. Op zich hoef je niet altijd meteen katten te herplaatsen als ze een beetje naar elkaar brommen, maar er zijn signalen te over dat Jantje Bibi niet accepteert en gezien zijn karakteromschrijving weet ik niet of het ooit gaat gebeuren. Er moet heel wat aan de hand zijn als katten zelfs gaan wildpoepen. Ik hoop dat je een medische check laat uitvoeren en dat een tweede bak toch echt mogelijk is...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

buiten de bak poepen duidt 9 van de 10 keer op ernstige stress
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Adriana

Bericht door Adriana »

Femke2510 schreef:Alleen plassen deed hij op een hoopje kleren of een zacht kussen.
Geen idee waarom.
grote kans dat hij een blaasontsteking heeft..
en dat kan ook non-bacterieel zijn en de oorzaak daarvan is heel vaak stress..
Femke2510
Kitten

Bericht door Femke2510 »

Bedankt allemaal voor de reacties!
Wij nemen Jantje morgen mee naar de dierenarts, om alles even te checken. De tip van de grotere bak, vind ik een goede.

Het zou heel goed kunnen dat Jantje veel stress heeft. Wij hebben hem overgenomen van een onstabiel gezin in de hoop dat wij hem wat rust konden bieden. Misschien is het een kwestie van wennen, en wennen aan Bibi, maar houdt dit een langere tijd aan dan moeten we inderdaad overwegen Jantje weg te doen.

Bedankt voor alle adviezen, ik kan er zeker wat mee!

Groetjes!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

en kattenbak om de dag verschonen is erg weinig. hier 3 bakken op 3 katten die 2x per dag worden schoongeschept.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik heb hier 1 kattenbak met 1 poes maar schep hem toch elke dag een keer uit (heb ook zelfklontend grit, ideaal zoals Annet/Cerna al omschrijft). Vind dat je met 2 katten en 1 bak toch ook minstens 1 keer per dag uit moet scheppen (dus drollen en plasjes), liever nog 2 keer (bijvoorbeeld bij het opstaan en begin van de avond).

Verstandig inderdaad om een medische check uit te voeren!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie