De wanhoop nabij: gedragsproblemen kater

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Kempie05
Kitten

De wanhoop nabij: gedragsproblemen kater

Bericht door Kempie05 »

Een half jaar geleden besloten mijn vriend en ik om een kat te nemen uit het asiel. Wij zijn allebei opgegroeid met katten en zijn dus echt liefhebbers. We wilden er een uit het asiel omdat er daar juist zoveel zitten te wachten op een fijn huis. Wij zelf hebben een leuk huisje met twee verdiepingen en een tuin. We hadden bij het asiel dan ook aangegeven een kat te willen die graag naar buiten wilt en die ook goed met kinderen kan, want die willen we in de toekomst.

Na twee bezoeken aan het asiel vielen we helemaal voor Sjaak (zo hebben wij hem genoemd). Hij leek helemaal bij ons te passen. Het was echter een vondelingetje en ze wisten niet veel van zijn geschiedenis. In het begin hebben we hem een aantal weken binnen gehouden om hem te laten wennen aan zijn nieuwe omgeving. Een krabpaal in huis geplaatst, speeltjes, kattenbak enz. Al snel bleek dat hij ons overal bleef volgen. Lijkt normaal in het begin dachten we. Maar het gedrag is zich steeds verder gaan escaleren. Hij blijkt niet alleen naar buiten te durven. Hierdoor kan hij duidelijk zijn energie niet kwijt binnen en uit hij dit door negatief de aandacht van ons te vragen. Dit doet hij door aan de meubels te gaan krabben. Hij doet het niet omdat hij het fijn vindt om zijn nagels te scherpen, maar doet het duidelijk om ons uit te dagen, want hij kijkt ons dan met grote ogen aan. We hebben al van alles geprobeerd, heel internet afgestruind naar methodes om dit gedrag te kunnen stoppen. En natuurlijk wordt overal wat anders gezegd. Maar we hebben de plantenspuit geprobeerd (dat ziet ie als een spel), hard EH EH te roepen en in de handen te klappen, te negeren, hem aan de krabpaal te zetten als ie aan de meubels krabt, en te belonen als ie wel aan de krabpaal krabt. En natuurlijk spelen we ook dagelijks regelmatig met hem.
Daarnaast zijn we vaak samen met hem naar buiten gegaan om hem te laten wennen, maar als hij dan een keer alleen naar buiten gaat, is ie max 5 minuten buiten en dan wilt ie alweer naar binnen waardoor hij zijn energie dus ook niet kwijt heeft gekund.

Hij wilde in het begin ook bij ons op de slaapkamer. Dat willen wij niet en dus is de deur altijd dicht. Dit resulteerde in het begin in krabben aan de deur, maar door vol te houden in het negeren hiervan, heeft hij dit wel afgeleerd. Met de meubels is het voor ons natuurlijk een stuk moeilijker omdat je je dure aankopen kapot gekrabd ziet worden.
Daarnaast kent hij met spelen geen grenzen. Hij valt zelfs soms uit het niets mijn vriend zijn hand ineens aan. We vrezen dus ook dat hij helemaal niet met kinderen kan...
Toch is hij niet de hele dag zo. Hij heeft ook zijn rustige momenten en komt ook geregeld bij ons op schoot liggen. Maar dit probleemgedrag vindt wel dagelijks plaats.

Wij hebben het idee dat hij te vroeg bij zijn nestje is weggehaald en daardoor dus nooit geleerd heeft om grenzen te kennen en op eigen benen te staan. Daarnaast heeft ie wellicht een trauma opgelopen buiten waardoor hij buiten met alle vreemde geluiden te spannend vindt. Maar we hebben echt geen idee hoe we hiermee moeten omgaan. Het was achteraf misschien niet slim om een katje te nemen waar we de geschiedenis niet van kenden, maar we hebben nu wel voor hem gekozen en willen hem ook de kans geven hier. Desondanks zijn we echt de wanhoop nabij en ben ik bijna in staat om hem terug te brengen. Ik hoop dan ook dat er iemand is met een soortgelijke ervaring en tips hoe we hiermee om moeten gaan. Hoe krijgen we hem wat zelfstandiger en hoe krijgen we hem meer buiten? En ja, we willen hem heel graag naar buiten hebben. Het is een afgesloten tuin en daarbuiten is het een afgesloten binnenplaats dus geen gevaar voor hem.
Kempie05
Kitten

Re: De wanhoop nabij: gedragsproblemen kater

Bericht door Kempie05 »

Ter aanvulling: Sjaak wordt in maart 3 jaar. Nog redelijk jong dus.
Cerna

Bericht door Cerna »

Dit is een toonvoorbeeld van een kat die zich verveelt en er alles aan doet om jullie aandacht te vangen, positief of negatief.
Ik zie maar 1 oplossing en dat is een maatje voor Sjaak waar hij zijn energie op kwijt kan (lekker samen knokken zodat vriends hand gespaard wordt). Hij is een onzekere kat en zoekt steeds jullie nabijheid en dat zal anders worden wanneer hij een vriendje krijgt.
Je zou kunnen kijken naar een iets ouder kitten (5 à 6 maanden) die worden vaak gemakkelijker geaccepteerd door een volwassen kat. Het leeftijdsverschil vind ik niet bezwaarlijk. Heb zelf katten met een nog groter leeftijdsverschil en dat gaat ook prima.
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en fijn dat je ons gevonden hebt!
Sjaak lijkt me veel te jong om in zijn uppie achter de geraniums te zitten. het lijkt me een doodnormale kat die zich te pletter verveelt. en ik volg je niet in je veronderstellingen van trauma's, te vroeg weg uit het nest e.d.
hij wordt ook behoorlijk beperkt en zijn aandacht dwingt hij inderdaad af met ongewenst gedrag. je mag blij zijn dat hij nog niet aan wildplassen is begonnen..

rapido een katermaatje erbij in overleg missch met hetzelfde asiel, zij zullen graag adviseren.
dan wèl drie kattenbakken plaatsen en terugbrenggarantie vragen voor als het onverhoopt niet matcht.
Sjaak is geen tiepje om alleen te blijven, hij lijkt me redelijk ongelukkig.

en als je niet aan twee katzels wilt, vraag dan of je Sjaak mag ruilen voor een solokat en doorgaans zijn dat poezen die huis en baas voor zich zelf alleen willen hebben.
de asielmw's kennen hun dieren en kunnen denk ik ook goed advies geven voor als je die oplossingsrichting kiest..,
met Sjaak is echt niks mis hoor, hij mist alleen een maatje..
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

nou die 2 knapen die ik hier nog heb.....hebben ook geen grenzen hoor en zie zijn vanaf dag 1 bij elkaar en tot 12 weken bij moeder geweest....alleen hun ravotten dus met elkaar...als ze mijn arm pakken, negeer ik ze altijd direct....en wat betreft naar buiten gaan, misschien dat je echt met hem mee moet lopen en het best is een grote vriend voor hem erbij nemen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

hoe herkenbaar, lees je maar eens in op het forum, zoveel van deze verhalen. allemaal katjes die een maatje missen. hij daagt je niet uit om je te pesten, hij verveelt zich, heeft geen maatje waaraan hij zich kan optrekken. onze gijs heeft zoveel geleerd van guusje en andersom ook. heb zelf ook zo'n "monstertje" gehad. op advies hier vriendje erbij en het was het grootste en liefste engeltje wat ik ooit heb meegemaakt. het arme ding miste haar maatjes uit het asiel en zat ineens in haar uppie bij mij thuis. ze ging haar opgekropte energie op mij afreageren en op onze spullen.
je hebt een heel gezonde gewone kater die heel gewoon gedrag laat zien. zoals een kat zich gedraagt die alleen is. en wat hij heeft meegemaakt kan wel zorgen dat hij bijv niet buiten durft, maar misschien met een vriendje dat hij er van kan leren durft hij het straks wel
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook dat DE oplossing is er een kat bij te nemen, of b.v. twee jonge kittens. Hij heeft echt afleiding nodig in de vorm van andere kat(ten). Ongewenst gedrag zal alleen maar meer gaan toenemen als je dit zo door laat gaan vrees ik.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wanneer ik dit lees herken ik een kat die gezelschap zoekt, die zich alleen voelt.
Bijvoorbeeld het aandacht vragen via bank krabben, het niet begrepen voelen in zijn spel (het grijpen van de hand is namelijk als spel bedoeld, niet agressief).

Ik zou dus overwegen om er een tweede kat bij te nemen, kans is groot dat de problemen dan als sneeuw voor de zon verdwijnen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Ja hoor. Neem voor Sjaak alsjeblieft een maatje erbij. Hij verveelt zich en wil aandacht. Wat heel goed te begrijpen is. En echt. 2 is zo leuk!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Peej
Huiskat
Huiskat

Bericht door Peej »

Zoals hier al aangegeven is inderdaad een maatje erbij. Zoals Cerna al aangeeft word een iets ouder kitten van 5/6 maand vaak makkelijker geaccepteerd, en misschien is het handig om te kijken naar een kitten dat al aardig zelfverzekerd is. Een kitten dat zelf lekker naar buiten durft, lekker nieuwsgierig, genoeg energie en een dosis zelfvertrouwen.. Grote kans dat Sjaak zich dan op kan trekken aan z'n nieuwe maatje ^^
Plaats reactie