Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wanneer tuttebel Floor alleen haar eigen eten wil, zou ik inderdaad Ipakitine bestellen bij MedPets. Je kunt dat over het eten strooien en dan is het geschikter voor een nierpatiënt. Nierdieet is natuurlijk beter, maar niet eten is helemaal geen optie.
Onze Cochi had ook altijd goede eetlust ondanks zijn nierfalen, dus het komt vaker voor en Noa eet ook meerdere keren op een dag een flinke hoeveelheid (foute) brokjes.

RC renal werd hier ook niet lekker gevonden. Trovet daarentegen wel en Cochi at het liefst Beaphar. Ik zou eens in de plaatselijke dierenwinkel kijken of ze dat daar verkopen want bij Zooplus kun je alleen per 6 bestellen. Ook Clinic wordt vaak verkocht in de dierenspeciaalzaak en vond Cochi op zijn tijd ook lekker.

Om je vraag in het andere topic te beantwoorden: de waardes creatinine en ureum zijn verhoogd, maar voor een kat van 16 inderdaad nog niet echt extreem. Ik denk dat je met de juiste zorg, haar nog wel een tijdje bij je hebt (onze Cochi had 6 jaar nierfalen en is 18 geworden. Omdat ik bij 10-plus katten altijd een jaarlijks bloedonderzoek laat doen, kwamen we er in een vroeg stadium achter en dankzij het nierdieet of Gourmet-mousse met ipakitine gingen zijn nieren heel langzaam verder achteruit).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en bij Pluis met Floor.

nee, dat is ongeveer eerste fase (van de vier) nierfalen en ik begrijp niet goed waarom je dierenarts terughoudend is. creatinine is gewoon te hoog, ueum natuurlijk ook maar dat is meer een dagwaarde en redelijk variabel.
gluco is een stresswaarde waar je je niets van aan hoeft te trekken.
fosfor ip is niet gemeten en bloeddruk ook niet, begrijp ik.

zo snel mogelijk die nieren gaan sparen met nierdieet, daar lijkt me helemaal niks op tegen..
en dan is het een kwestie van uitproberen wat wel/niet wordt gepruimd.
en je kunt altijd met ipakitine beginnen, zeker als je er nog geen nierdieet in krijgt.
seniorvoer zit altijd lager in de eiwitten en ik zou voor een kip variant gaan, dat verteert het makkelijkste.

:smile: en kop op trouwens, ik denk dat je nog zoveel voor Floor kunt doen om het te vertragen en haar nog een goed leven te geven! nee, Pluis is af en toe niet zo'n vrolijk topic maar er staan ook succesverhalen in hoor, bijvoorbeeld van Annet hierboven.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door z0nnetje »

Dank je wel Annet en Adriana!
Cerna schreef:Wanneer tuttebel Floor alleen haar eigen eten wil, zou ik inderdaad Ipakitine bestellen bij MedPets. Je kunt dat over het eten strooien en dan is het geschikter voor een nierpatiënt.
Adriana schreef:en je kunt altijd met ipakitine beginnen, zeker als je er nog geen nierdieet in krijgt.
Ga ik proberen! Zolang ze niet een bepaald nierdieet alleen wil pruimen en ik dus moet mixen lijkt me dat dan inderdaad het beste.
Cerna schreef: Nierdieet is natuurlijk beter, maar niet eten is helemaal geen optie.
Nee dat dacht ik ook.
Cerna schreef: RC renal werd hier ook niet lekker gevonden. Trovet daarentegen wel en Cochi at het liefst Beaphar. Ik zou eens in de plaatselijke dierenwinkel kijken of ze dat daar verkopen
Heb ik vandaag en vorige week al gedaan en hier verkopen ze helaas in de DS-en bijna niks voor nierkatten. Alleen voor blaasgruis maar daar heb ik niets aan.
Cerna schreef: Ook Clinic wordt vaak verkocht in de dierenspeciaalzaak en vond Cochi op zijn tijd ook lekker.
Dat heb ik vandaag toevallig meegenomen, maar het is een pate en daar is ze dus niet gek op...ben benieuwd.
Cerna schreef:Om je vraag in het andere topic te beantwoorden: de waardes creatinine en ureum zijn verhoogd, maar voor een kat van 16 inderdaad nog niet echt extreem. Ik denk dat je met de juiste zorg, haar nog wel een tijdje bij je hebt
Nou dat klinkt geruststellend en komt overeen met wat de DA zei
Adriana schreef:nee, dat is ongeveer eerste fase (van de vier) nierfalen en ik begrijp niet goed waarom je dierenarts terughoudend is.
Wat bedoel je met terughoudend? Met medicatie bedoel je? Ja dat zegt de DA denk ik omdat hij eerst wil afwachten of alleen een nierdieet voldoende werkt. Maar daarom stel ik de vragen hier ook omdat ik wil weten of het niet gewoon sowieso goed is om wel erbij aan medicatie te gaan.
Adriana schreef:fosfor ip is niet gemeten en bloeddruk ook niet, begrijp ik
Nee dat klopt, dat had wel gekund maar gezien deze waarden was het volgens de DA zo wel duidelijk dat het een nierfalen is. Heb het advies gekregen om een zo laag mogelijk eiwitgehalte en fosforgehalte in het eten te hebben.
Adriana schreef:zo snel mogelijk die nieren gaan sparen met nierdieet, daar lijkt me helemaal niks op tegen..
Ja daar ben ik ook gelijk mee begonnen. Had bij de DA dus RC meegekregen maar dat vindt Floor niet lekker. De brokjes wel maar het natvoer is een ramp.

Dank voor jullie luisterend oor! Ik ga nu naar de DA om toch nog wat van de RC en misschien ook Hill's natvoer te halen want voorlopig moet ik het daar toch maar even mee doen zolang ik niets anders heb. En de ipakitine ga ik ook zo meteen maar bestellen.

Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Clinic is vrij zacht en met wat warm water makkelijk tot een slobberpapje te maken.
Ik begrijp dat Floor graag bolletjes in saus eet? Dan is er een probleem want alleen RC heeft dat, de rest is allemaal paté-achtig. Ik deed er voor Cochi dan ook altijd een hele sloot water bij (sowieso goed voor een nierpatiënt). Beaphar is behoorlijk grof en lastig mengen met water. De grove stukken liet Cochi dan ook meestal liggen. Het is een beetje uitproberen en vooral niet teveel in huis halen.

Ik heb voor zowel Cochi als Noa direct in het begin al Fortekor gekregen, maar er zijn meer dierenartsen die heermee wachten. Temeer omdat de waardes daardoor in het begin omhoog gaan (langzamere bloedsomloop, dus minder doorbloeding van de nieren waardoor ze slechter werken). Ook niet alle katten reageren goed op Fortekor (Benakor).
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door z0nnetje »

Nou Floor eet het liefst van die blikjes met filets van kip of vis. Dat is net of het vers is. Dat samengestelde voer in saus moet wel zo echt mogelijk zijn trouwens, want als het te nep is (dus te geprakt en weer tot een balletje gemaakt) dan moet ze het gewoonweg niet. De sausjes die erover zitten is het probleem niet, want dat eet ze er wel vanaf. Maar het vlees zelf wordt vervolgens genegeerd en ik als personeel zijnde wordt dan aangekeken of ik gek geworden ben ;-)

Warm maken heb ik ook geprobeerd, dan moet ze het helemaal niet.

Dus nu bij de DA net van Hills ook zakjes meegekregen zalm en kip. Dat ook maar eens proberen. Plus een kuipje en een blikje nog weer van RC Renal. Allemaal maar proberen. Ik geef niet snel op en heb er ook alles voor over om Floor nog een lang leven te geven. Desnoods over op alleen brokjes want dat is gelukkig geen probleem en ze drinkt ook goed.
Nog een klein uurtje en dan gaan we een volgend probeersel geven...YEAH. Duimen maar.
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door z0nnetje »

Zo te zien, is de Hills Zalm (Zakje) goedgekeurd. Door blijven duimen dat dat ook zo blijft. Dan heb ik in elk geval al 1 smaak ontdekt die madame lust van het dieetvoer. #zouhetzomakkelijkzijn?
Kan ook van de Hills nog de Kip proberen en ik heb nog de kuipjes en blikjes om te proberen.

De proefverpakking brokjes van Happycat viel ook erg in de smaak. Kan ik in elk geval wat broksmaakjes gaan afwisselen.
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

z0nnetje schreef:Nee dat klopt, dat had wel gekund maar gezien deze waarden was het volgens de DA zo wel duidelijk dat het een nierfalen is. Heb het advies gekregen om een zo laag mogelijk eiwitgehalte en fosforgehalte in het eten te hebben.
er zijn verschillende types nierfalen en hier is het belangrijk of het chronisch is of acuut. het lijkt me chronisch als fosfor ip navenant verhoogd is.
ik kan me voorstellen dat je da eerst wil zien hoe ver je urea/crea daalt als intussen 100% nierdieet is gegeten. maar hij/zij kan niks hebben tegen ipa.
hij/zij moet er niet vanuit gaan dat jouw Floor zonder slag of stoot aan 100% nierdieet gaat. dus ipakitine-vangnetje als advies zou handig en heel praktisch geweest zijn!
zo laag mogelijk eiwit is senior en bvk kip en laag fosfor is geen rood vlees en ook geen vis!

gelukkig lust ze happy cat nierbroks, zit ook redelijk wat plantaardig eiwit in en de kh's en zetmeel is voorverteerd (à la muizenmaag)
kijk even hoe hoog het fosforgehalte van Hills zalm nat dieetvoer is..

ben je intussen al een beetje bijgelezen en over de schrik heen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door z0nnetje »

Oh haha, ja intussen ben ik wat gerustgesteld dus die schrik is wel weg.

Het fosforgehalte van Hills Zalm en Kip is beide 0,1% dus weinig. En ook de 2e keer voorzetten ging goed. Ze hapt het lekker weg. Ik hoop de kipsmaak dan ook.

Ja die Happycat liep ze langs en het was van heeeeeeee mjammjam. Maar ook die van RC vindt ze lekker. Ik heb ook nog een proefverpakking van Virbac liggen. Kan ik verschillende merken afwisselen of is dat niet verstandig omdat ik ergens iets las over stofjes die elkaar kunnen tegenwerken? Of is dat een fabeltje van de fabrikanten?

Ipakitine ga ik straks bestellen via internet en ik hoop ook dat het tarwegraszaad snel wordt geleverd dan kan ik daar ook mee aan de slag.
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door z0nnetje »

Nog een vraagje: Floor is gewend om van haar baasje na het eten een theelepeltje vla te krijgen. Ik weet het: lactose! maar ze is er zo dol op en het is maar een theelepeltje. Gewoon voor de lekkere trek. Maar nu vraag ik me af, kan dat kwaad nu met haar nieren? Ik wil haar ook niet alles hoeven ontzeggen. Ik weet dat er niet veel eiwit en fosfor in zit. We hebben het nu een paar dagen niet gegeven, maar ze vindt het niet leuk. Ik dacht gooi het hier ook even in de groep hoeveel kwaad dat jullie denken dat het geeft als we het toch blijven geven.
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik zou haar lekker dat theelepeltje blijven geven. Kwaliteit van leven is op die leeftijd erg belangrijk (meer nog dan kwantiteit, vind ik).
Toen Noa net ziek was (ruim 3 jaar geleden) en we problemen hadden om haar haar medicijnen te geven, adviseerde een oude dierenarts om het met vla te vermengen. Op mijn vraag of dat niet erg was voor de nieren, antwoordde hij dat dat in het verleden - voordat al het commerciële voer op de markt kwam - het enige was wat men adviseerde aan kattenpersoneel met een nierpatiënt.
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door z0nnetje »

Gelukkig hapt Floor de zakjes natvoer van Hills in beide smaken goed weg. Ik heb vorige week gelijk hiervan eea besteld via MedicAnimal in GB. Hier betaal je geen verzendkosten maar moest wel gelijk 48 zakjes per smaak kopen. Maar ik gok het erop dat madame dit wel blijft eten. Tussendoor eet ze brokjes. Welk merk maakt niet uit heb ik al gemerkt dus dat kan ik gewoon afwisselen in merk en smaak. Ook het kuipje pate van Royal Canin dat ik bij de DA had meegekregen wil ze nog wel overdag een paar happen van. Dat geef ik haar dus ook weleens tussendoor een beetje van. Maar de zakjes Hills zijn toch wel favoriet. Het blikje van Clinic was het heel even, maar nu eet ze het niet meer. Ook niet als ik er een papje van maak. Het is te zacht denk ik. Ja madame is een tuttebelletje wat dat betreft...grmbl. Maar ok, dan dat dus niet.

Ondanks dat ze nu wel 100% op nierdieet zit, heb ik op aanraden van Adriana toch ook Ipakitine besteld. Dat heb ik nu dus ook in huis. Dan kan heel af en toe ook een uitzondering maken als het even tegen zit.

Het tarwegras heb ik ook gezaaid. Nu maar wachten tot het opkomt. Ik hoop morgen wat beweging in de aarde te gaan zien...Dan kan ik bekijken of ze dat ook wil eten. Normaal is ze buiten dol op gras dussss.

Ook het theelepeltje vla krijgt ze nu weer van de baas, dat is wel fijn.

Ze gaat volgens mij minder naar de kattenbak. Drinken doet ze nog steeds prima.
Ben benieuwd hoe haar waardes zijn wanneer we over 2wk weer naar de DA gaan. Volgens mij gaat het heel goed, want ze is nog levenslustiger dan ze al was. Ze kletst de oren van mijn kop en komt regelmatig kroelen. Stoeien met de baas staat ook nog hoog op haar to-do-lijstje elke dag.
Voor een bijna 16-jarige kat met nierproblemen is ze behoorlijk actief. Ik ben heel hoopvol gestemd!
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

gelukkig eet ze goed en is ze verder ook nog behoorlijk actief, allemaal goeie berichten!
zeker voor een nierkatzel want die eten doorgaans met lange tanden en hebben weinig energie.
en dat voor een 16-jarige en ik denk dat je terecht hoopvol gestemd bent.

gelukkig heb je het grondig aangepakt, pappen en nathouden is niet goed in dit geval.
beter is redden wat er te redden valt en nieren zoveel mogelijk ontzien.
denk niet dat als de nierwaardes behoorlijk gezakt zijn je weer terug kunt.. als nierwaardes meetbaar zijn is driekwart van de nierfunctie al verloren, dus blijft ze het beste op 100% nierdieet. en dan mag ze best van een beetje vanille? vla smikkelen.. net zoals Annet ook schrijft: klein pretje en beetje leuk is nooit weg!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door z0nnetje »

Nee hoor Adriana, ik haal Floor never meer van het nierdieet af. Dat weet ik wel dat de nieren niet meer zullen herstellen. En ze is me veel te dierbaar om hier onzorgvuldig en blond mee om te gaan.
Thanks!
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Fijn dat het zo goed gaat met Floor. Je staat soms versteld van het gedrag wanneer ze eigenlijk doodziek zouden moeten zijn (hier oefent Noa op dit moment ook weer voor drafpaard). En dat is het belangrijkste: niet de waardes, maar het gedrag.

Verspits je niet te veel op de uitslag van het bloedonderzoek, het kan dan zo'n teleurstelling worden. Het eerste jaar van Noa's ziekte lieten we iedere 3 maanden bloedprikken en het schommelde steeds tussen 400 en 350 (creat). In april met hom. tabletjes begonnen via een hom. dierenarts en ze ging met sprongen vooruit qua gedrag en eetlust. In mei was de nierwaarde voor het eerst onder de 350 en daarna ging het alleen maar beter. Dus toen we in september weer lieten prikken was ik ervan overtuigd dat het heel ver gezakt moest zijn. Dat kon niet anders!
En toen zaten we op 317 en dat was zo'n teleurstelling. Gejankt heb ik.
Een jaar later nog een keer laten prikken en toen was het 306. Daarna besloten om het niet meer te doen; de teleurstelling is iedere keer zo groot. Maar volgens de dierenarts moet ik blij zijn dat ze al bijna 3 jaar stabiel is.
Gebruikersavatar
z0nnetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 18:09

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door z0nnetje »

Ik ben het helemaal met je eens Annet dat kwaliteit van leven en daarmee ook het gedrag van mijn katten het belangrijkste is boven wat een test ook uit mag wijzen. Ik beloof je dat ik me niet zal blindstaren op welke uitslag dan ook. Ik ga af op mijn intuitie en wat Floor me vertelt. Ik ken haar immers het beste. Natuurlijk is niet alles te voorkomen, maar ik doe voor mijn schatten alles wat in mijn macht ligt.

Fijn te horen dat het met Noa zo goed gaat. Dat stemt veel mensen zoals ik vol goede moed, en voor jou en haar is dit natuurlijk helemaal fantastisch. Noa ga zo door! Poot van Floor.
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Plaats reactie