lolo30 schreef:hoi allemaal
ik ben nieuw hier en ik heb meteen een vraag
Wij hebben sinds een paar dagen een (ex) kater geadopteerd die vorige maand is geopereerd omdat hij 2 grote stenen in zijn blaas had die verwijderd moesten worden, in het verleden heeft hij een penisamputatie gehad maar aangezien hij gevonden was is er verder niks bekend
Wat fijn dat jullie deze kater een fijn huis willen bieden
Nu is mijn vraag hij staat nu op royal canin urinary maar hij eet dit dus niet
de zakjes natvoer eet hij wel maar met moeite. Heb ook nog een ander merk en dit eet hij wel
Is dit andere merk ook gruisvoorkomend? En wat voor gruis was het dat is verwijderd? Wanneer het struvietgruis was moet je namelijk een verzurend voer hebben maar bij oxalaatgruis moet het voer juist niet teveel verzuren
nu is mijn vraag met welk merk brokken hebben jullie goede ervaringen? ik lees best veel goede ervaringen over sanabelle urinary
Ik heb zelf goede ervaringen met Trovet ASD, deze is wat goedkoper dan Royal Canin en Hills maar valt wel onder het speciale dierenartsvoer

Maar dit ging dus om struvietgruis.
Zo uit mijn hoofd zijn de ervaringen hier op het forum niet geweldig met sanabelle urinary al kan het zijn dat de samenstelling gewijzigd is (anders even sanabelle urinary intypen bij de zoekfunctie rechtsboven)
En mag ik hem vers vlees geven? de dierenarts zegt van niet maar ik lees juist dat sommige zeggen dat het juist wel goed is. Ik heb een goede kvv gezien zonder toevoegingen en ik zou dit toch graag eens 2 keer in de week willen voeren ook aan onze andere kat.
Het 'nadeel' van vers vlees is dat de analyse (dus bijvoorbeeld magnesiumgehalte) niet bekend is. Voor vele dierenartsen een reden om het af te raden. Bij mijn dierenarts was de assistente enorm strikt daarmee en het was onbespreekbaar. Bij een andere dierenarts heb ik het ook voor gelegd en daar was het meer dat ze het niet aan zouden raden omdat de analyse dus niet bekend is waardoor het moeilijker is er iets over te zeggen. Op barfplaats zijn echter verhalen van katten die volledig vers vlees krijgen en die daardoor op een natuurlijke manier de juiste Ph-waarde krijgen van de urine.
alvast bedankt voor de reacties
Graag gedaan

Een topic met veel info over blaasgruis is trouwens nog deze:
klik