Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Adriana »

Zaniematsu schreef:Er is ook een nierdieet van Banditvoeding. Dit is een rauw voer dat gegeven mag worden.
linda: ik kan je uit eingen ervaring melden dat de nierwaardes dramatisch verslechterden na een maandje waarin ik af en toe wat rauwe kip gaf. laat staan dat ik dit Banditvoer met nota bene rundvlees gegeven zou hebben!
het lijkt mij gezien de samenstelling een absolute fabel dat dit goed zou zijn voor nierfaalkatzels!

vocht is erg belangrijk en veel beter is dan meer drinkbakken en/of drinkfontein en/of spuitjedrinken..
zie 5 berichten hierboven en altijd handig om even in het topic terug te lezen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Zaniematsu »

De vraag is of dit door het bijvoeren van de rauwe kip kwam. Misschien waren de nierwaardes wel nog veel meer verslechterd wanneer je geen rauwe kip bij gegeven had.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Adriana »

hier ga ik geen berichtenwisseling voeren over MoMo, hij stond op nierdieet met medicatie en was ook suikerkat. op basis van juichende berichten (zonder gemeten waardes van voor en na Bandit nierdieetvoer) heb ik het een maandje geprobeerd en dan met name heel klein beetje rauwe kip. voor en na waardes laten checken met bloedonderzoek en had gehoopt dat ik er nooit aan begonnen was..

kun je hier uitleggen waarom met deze ingrediënten Bandit nierdieetvoer zo geschikt is voor nierfaalkatten?
hoofdbestanddeel rundvlees en dan ook nog wat kip.. dat alleen is al onbegrijpelijk ivm zwaar verteerbare (-> rundvlees!!) dierlijke eiwitten en fosfor..
(en als het om extra vocht gaat is dit wel een heel slecht paardenmiddel..)
alle nierdieetvoer nat en droog heeft bewerkte en zeer beperkt dierlijk (gevogelte)-eiwit en hoe verhoudt zich dat dan tot de ingrediënten van dit voer?
en alle grote merken hebben dat minutieus onderzocht want je denkt toch niet dat ze het risico willen lopen?

k zou graag jouw uitleg en argumenten willen zien ipv een opmerking 'dit is een rauw voer dat gegeven mag worden' .....
nou, in mijn beleving en dat heb ik bij paasnini's bericht ook al uitgelegd, zeker weten niet/njet!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Dinky »

Zaniematsu schreef:Er is ook een nierdieet van Banditvoeding. Dit is een rauw voer dat gegeven mag worden. Het grote voordeel hiervan is dat het vochtig is en dat je er nog wat extra vocht aan toe kunt voeten en je er ook wat laxeermiddel aan toe kunt voegen.
Dat het vochtig is zie ik niet als een groot voordeel ten opzichte van natvoer nierdieet dat er in vele varianten/merken te krijgen is. Ook daarbij geldt dat je er extra vocht nog aan toe kan voegen en je laxeermiddel toe kan voegen lijkt mij? Het lijkt mij zelfs dat 'gewoon' natvoer ook nog makkelijker tot een papje te maken is wanneer men moet spuitjevoeren?

Het was volgens mij ook Tannetje Koning die het advies had gegeven aan een patient om 'gewoon' nierdieet te geven ipv over te stappen op rauw maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Wel weet ik dat er weinig bekend is op barfplaats met betrekking tot nierdieet (in tegenstelling tot suikerziekte en blaasontstekingen).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Cerna »

Jammer dat we niet meer horen hoe het nu met Charlie gaat. Ik heb dan altijd een beetje de angst dat het niet goed gaat en wil graag gerustgesteld worden want je leeft toch mee.

Heb op een andere site ook eens een uitgebreide discussie gevoerd over vers vs nierdieet. Volgens de versfans gaat het niet om de hoeveelheid eiwit, maar om de soort eiwit.
Ik waag me er echter niet aan. Van nierdieet weet ik zeker dat het goed is voor Noa en ik kan er net zoveel vocht aan toevoegen als ik wil (en Noa lust). Ik ga niet experimenteren met mijn nierpatiëntje. Moest een jaar geleden van de hom. dierenarts ook de dosering van Mercurius Corrosivus aan gaan passen omdat het na 2 jaar wel eens een averechtse uitwerking kon gaan krijgen, maar ik durf niet. Zolang Noa zo blijft zoals ze nu is, veranderen we niets en mocht het anders worden (wat ik niet hoop), dan kunnen we altijd nog zien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Adriana »

charlie is sinds 30 dec ongeveer 9 uur s avonds niet meer langsgeweest..
heb het intussen ook al gevraagd en vrees met je/annet mee met een dergelijk hoge ureumwaarde..
maar missch/misschien paar dagen gespoeld en beetje bijgetrokken, duim/duim..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Zaniematsu »

Waar baseer jij op dat eidooier zo slecht nog niet is voor katten met nierproblemen, Adriana?
CharlieForPresident
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 dec 2013 15:18

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door CharlieForPresident »

Beste allemaal, bedankt voor jullie reacties en de beste wensen!

Helaas gaat het niet zo goed met Charlie. Afgelopen dinsdag naar de dierenarts geweest (zelfde kliniek, andere dierenarts) en een onderhuids infuus met extra kalium gegeven. Ook heeft hij wat extra vitaminen in de vorm van een prikje en een eetlust opwekkend prikje gekregen. Hij moest ook per direct stoppen met zijn medicatie (Nelio). Dacht in eerste instantie dat het wat beter ging, maar hij is nu weer erg suf en vandaag zelfs onderkoeld (37.2). Contact opgenomen met de DA en hem ingewikkeld in een dekentje bij de verwarming gezet, hoopt dat het helpt...
We zijn allemaal erg met hem bezig en hopen op het beste. Bedankt voor jullie reacties en interesse, mochten jullie nog een tip weten hoor ik het graag!
CharlieForPresident
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 dec 2013 15:18

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door CharlieForPresident »

Charlie is overigens 0.4 kilo afgevallen in een week.. weegt nu 3.8
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Adriana »

arme charlie, niet/slecht eten geeft fors gewichtsverlies. voer je hem al met een spuitje?
doorgaans willen ze zelf niet eten en zul je daarmee moeten helpen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Dinky »

Veel sterkte met Charlie!
Heb helaas geen tips voor je
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Cerna »

Heel veel sterkte met Charlie; ik hoop dat hij nog weer opknapt :epray: :epray:

De enige tip die ik kan bedenken is opname en dan intraveneus infuus. Maar dat is moeilijk want nu hij zo ziek is, wil je niet het risico lopen dat hij in zo'n kille kliniek sterft.
Nierfalen is een rotziekte en wanneer je geluk hebt, kun je het nog een paar jaar rekken en soms gaat het heel erg snel achteruit. En word ik ook weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt :cry: want Charlie werd 2 maanden na Noa ziek.............
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Zaniematsu »

Voor Charlie,

Wat ik niet uit je verhaal kan opmaken is welke vorm dieetvoer je aan Charlie geeft.
Geef je renal brok of nat voer?
Ik zou je niet zo direct barf adviseren.

Maar rauw heeft zeker de voorkeur. Maar ook natvoer heeft grote voordelen tov brok.
De resultaten van het speciale kvv nierdieet van Bandit zijn zeer positief.
Het is makkelijker te verteren, heeft hoger percentage vet, beter verteerbare eiwitten, een lager fosfor gehalte en geen koolhydraten. Koolhydraten zijn een zware belasting voor katten. Katten missen het verteringsenzym amylase welke nodig is om koolhydraten te verteren.
Ik kan je zeker aanraden om hem dit kvv nierdieetvoer van Bandit aan te bieden.
Geef je fosforbinders? Ik kan dit niet uit je berichten opmaken.

Heel veel sterkte voor Charlie!! Heb je een kruik in huis? Zelf verwen ik mijn katten met extra warmte met een snugglesafe. Maar er zijn meer manieren om hem wat te helpen om warm te blijven.
Cerna

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Cerna »

Zaniematsu schreef:Maar rauw heeft zeker de voorkeur.
Hoezo? Noa doet het prima op speciaal nierdieet (brokjes en natvoer) en ik geef (omdat de fokker dat deed) mijn twee kittens Tinlo, maar heb het afgebouwd naar nog maar 1x per dag 20 gram per kitten na de verhalen van mijn dierenarts over het aantal worminfecties die ze tegenkomt in de praktijk. Blijken voor 90 procent rauwvoerklanten te zijn. En zelfs al 2x een overlijden omdat het vlees bedorven bleek. Dat waren wel honden en die vreten alles, maar ook op een worminfectie zit ik niet te wachten.
Vlees uit blik/zakje (Porta, Applaws, Gourmet) prima, maar barf nog maar heel beperkt en zeker niet bij een nierpatiënt die toch al weinig weerstand heeft.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door castratenkoor »

Katten kunnen geen wormen krijgen van voer wat ingevroren is geweest. Wel als je vlees bij de slager koopt en dat direct geeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie