Ik lees vaak mee op dit forum en vind het erg informatief, heb er al veel tips uit gehaald. Nu heb ik eigenlijk vraagje en hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Ik heb een kat van bijna 2 jaar, en twijfel heel erg wat ik in de zomervakantie met hem moet doen. Hij is meer aan mij gehecht dan aan zijn omgeving, is gewend aan een tuigje en heeft daar geen problemen mee, en gewend om te reizen. Van jongs af aan is hij regelmatig een weekendje mee geweest naar mijn ouders/vrienden/familie. Voor de zomervakantie heb ik een aantal opties:
* Kattenpension. Hier heb ik zelf hele slechte ervaringen mee, de vorige keer had ik veel moeite gedaan om een goed pension te zoeken waar de katten veel ruimte hebben, maar ik kreeg hem doodziek en gestresst terug. De eigenaresse is veel te laat met hem naar de DA gegaan. Ipv een grote ruimte delen met veel katten kan ik ook kiezen voor een pension waar hij alleen zit, maar dan zit hij het grootste gedeelte van de dag en nacht in een bench oid, en kan ik hem net zo goed meenemen in een grote bench. Dan ben ik in ieder geval in de buurt, wat hij altijd fijn vindt. Ik zou zelf niet kunnen genieten van de vakantie omdat ik de hele tijd twijfel of mijn katje wel oke is...
* Naar een kennis. Dit is een optie, maar deze kennis heeft zelf ook katten en dat zou betekenen dat mijn kat niet het hele huis maar een verdieping heeft. Op het moment is die kennis op vakantie en zit ik 2 weken in dat huis, samen met mijn kat. Dit gaat prima, zolang ik in de buurt ben! Hij heeft er wel grote problemen mee als ik in de woonkamer zit (bij de andere katten, waar hij dus niet kan komen), omdat hij me dan wel hoort. Als ik een paar uurtjes weg ben gaat hij gewoon slapen, daar heeft hij minder problemen mee. Daarnaast kan hij dus niet in de woonkamer, terwijl dat de ruimte is waar mensen het meeste zijn... Ik ben een beetje bang dat hij eenzaam en buitengesloten wordt...
* Meenemen op vakantie. Dit is voor mij het fijnste, omdat ik kan zien dat hij oke en gelukkig is, maar ik vraag me af of dit wel fijn is voor de kat. Zoals hierboven is hij wel gewend om te reizen en meer gehecht aan mij dan aan zijn woning, maar tijdens mijn vakantie zal ik ook regelmatig eventjes een paar uur de omgeving willen verkennen. En ik zal waarschijnlijk in een hotel op vakantie gaan, stel dat hij dan elke dag 4u alleen zit, en dan ook nog eens in bijvoorbeeld een grote hondenbench (met verdiepingen etc.). Genoeg ruimte voor een ligplekje, kattenbak, eten/drinken etc. maar rondjes rennen kan niet. Op het moment dat ik er ben kan hij in de kamer rondlopen en s'nachts lekker bij mij slapen, maar toch... Nu is het geen hele speelse kat maar vooral een knuffelbeest, maar dit zit me toch ook een beetje dwars. Aan de andere kant slapen katten ook veel, maar ik weet echt niet of dit wel goed is voor de kat.
* Gewoon niet op vakantie gaan de komende 10 jaar. Misschien het beste voor de kat... maar ik weet niet of ik daar gelukkig van wordt

De vakantie heeft altijd nadelen voor een kat, maar wat is de beste optie? Gevoelsmatig wil ik hem het liefste meenemen, daar heb ik tot nu toe de beste ervaringen mee en dan kan ik hem zelf heel goed in de gaten houden.
Wat denken jullie?
Nathaly