Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
CharlieForPresident
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 dec 2013 15:18

Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door CharlieForPresident »

Beste allemaal,

Na uitvoerig de informatie op deze website gelezen te hebben, wil ik toch graag mijn eigen situatie aan jullie voorleggen. Wij hebben 3 jaar geleden te horen gekregen dat mijn kater van 10 jaar, Charlie, nierproblemen had. Wij zijn toen direct overgestapt naar Renal voeding van Royal Canin, maar bleven hem toen regelmatig andere voeding geven. Het ging hierbij om (gekookte) kip, koolvis, tonijn, ei en af en toe at hij ook groentes zoals mais, olijven en zelf aardappels. Drie maanden geleden zijn wij voor controle naar de dierenarts gegaan en daar kregen we te horen dat het er eigenlijk best goed uitzag. De waardes waren iets verhoogd, maar niet zoals de DA had verwacht. Hij raadde ons echter wel aan om Charlie geen extra eten meer te geven. Nu zijn wij afgelopen week weer voor controle geweest, en daaruit bleek dat Charlie heel erg achteruit was gegaan. Hij is in 3 maanden tijd meer dan 2 keer zoveel achteruit gegaan dan in 2.5 jaar. Wij zijn hier heel erg van geschrokken en letten nu nog meer op zijn voeding. Zijn wekelijkse visje moeten we schrappen en ook gekookte kip geven we niet meer. We merken echter dat Charlie heel erg suf is deze week, en het lijkt wel dat hij juist achteruit is gegaan sinds we bij de dierenarts zijn geweest. Hij heeft ook pillen gekregen (Nelio) en het kan natuurlijk zijn dat hij daaraan moet wennen. Maar wij merken dat hij niet meer de kat is die hij was.
We maken ons erg zorgen en willen het beste voor onze kat. Daarom zou ik graag jullie oordeel over deze situatie willen horen. Alvast onwijs bedankt!!!
Cerna

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Cerna »

Ik heb even gegoogled op Nelio want ik ken het medicijn niet, maar het heeft dezelfde bijwerkingen als Fortekor, nl. bloeddrukverlaging en kan daarom in de begintijd voor sufheid en zelfs lethargie zorgen. Ik heb recent twee katten gehad met nierfalen en toen kat nummer 2, Noa, 3 jaar geleden nierfalen kreeg besloten we om de Fortekor 's morgens te gaan geven. Omdat Cochi 's avonds Fortekor kreeg, vonden we het handiger om hem ook op de ochtend te zetten, maar dat pakte niet goed uit: hij werd er ook erg sloom van en dus zijn we bij hem weer terug naar de avond gegaan. Bij Noa merkten we niets van sufheid.
Ik zou je dus willen adviseren om eens te kijken hoe het gaat wanneer je het medicijn 's avonds geeft of misschien - maar dan eerst even overleggen met de dierenarts - mag je het in twee keer geven?

Verder zou ik me strikt aan het nierdieet houden (en je hebt meer soorten dan alleen Royal Canin, dus misschien kun je afwisselen?) en op dit moment geen liflafjes of ander voer erbij geven. Het kan ook wel eens helpen om de kat drie dagen achter elkaar onderhuids infuus te laten geven; daar knappen ze vaak behoorlijk van op.

Wat zijn de nierwaardes op dit moment?
CharlieForPresident
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 dec 2013 15:18

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door CharlieForPresident »

Bedankt voor je reactie!
Wij geven Nelio rond 18u 's avonds, maar hij is de gehele dag suf en moe.

Zijn nierwaardes zijn op dit moment erg gestegen. Urea is 27.8 en Crea 328. Dit was in september nog Urea 13.6 en Crea 299. Ook kalium is van 3.5 naar 2.9 gegaan.

Mijn kat eet zijn niervoeding nu niet op en krijgt daarom veel te weinig binnen. Hij is ook 0.9 kilo afgevallen in 3 maanden. At jouw kat ook minder?
Cerna

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Cerna »

Dan zou ik morgen aan de dierenarts vragen of je de pil mag delen (wanneer dat kan tenminste); misschien is het een te hoge dosis? (zoek even de bijsluiter op internet en kijk of je niet te veel moet geven).

Ureum is erg hoog; zou ik beslist onderhuids infuus voor vragen. En wanneer hij nu dit nierdieet niet wil (komt door het hoge ureum, daar zijn ze vaak misselijk van en dan neemt de eetlust af), zou ik een ander merk proberen. Heb je de kuipjes of de zakjes van RC? Kuipjes werden hier al gelijk afgewezen. Noa eet Trovet nierdieet (moeten we drie keer per dag met spuitjes geven want uit zichzelf eet ze geen nat voer) en Hills KD-brokjes. Noa's eetlust was in het begin ook erg slecht, maar ze krijgt sinds bijna 3 jaar homeopatische korreltjes en daar is ze erg van opgeknapt.
Cochi is inmiddels op 18-jarige leeftijd overleden, maar vond nierdieet niet geweldig. Alleen Beaphar (verkrijgbaar bij Zooplus) at hij graag en verder deed ik over zijn gewone eten (Gourmet mousse) een schepje Ipakitine. Maar Cochi's nierwaardes waren niet zo hoog als die van Charlie.

Noa's nierwaardes zijn ook hoog (ureum rond 17 en creat rond 300), maar dat is al drie jaar zo en je merkt niets aan haar. De waardes zeggen dus niet altijd wat. Noa snoept ook rustig andere brokjes en dat hindert haar niet.

In het topic 'Pluisje' kun je misschien nog wat tips vinden (is wel een erg lang topic).
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=21258
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
vreemd dat Charlie lange tijd stabiel is gebleven en nu ineens zo achteruit kachelt.
intussen medicijnen gehad? welke? drinkt hij goed en gebit in orde?

van fortekor is bekend dat zeker in het begin de waardes nog omhoog gaan en je moet er heel voorzichtig, halve dosis in twee keer om te wennen, mee beginnen.
weet je zijn fosfor ip (anorganische fosfor)waarde?

in het topic Pluis wonen erg veel nierkatzels en daar staat heel veel info.
in het topic nierfaalkatten staan links naar info over nierfalen, soorten medicatie, nierdieetvoer en de waardes van een aantal nierkatzels.

urea is erg hoog en komt in aanmerking voor doorspoelinfuuus.. heeft de da daar niks over gezegd?
welke medicijnen krijgt hij naast ace-remmer nog meer? renalzin?
je zou hem half zachte eidooier kunnen geven maar voorlopig geen vlees noch vis.
en al die enthousiaste verhalen over nierkatten die barfen heb ik nooit geloofd.
heb het zelf een keer getest en de nierwaardes gingen op wat rauwe kip dagelijks binnen 4 weken dramatisch achteruit. bij bv barfplaats zie je geen waardes en je lees ook niet hoe het is afgelopen.. en eigenlijk kan het ook niet als je ziet hoe de dierlijke eiwitten in nierdieet zijn bewerkt.

slechte eetlust komt bij nierkatzels doorgaans door misselijkheid door te hoge ureumwaardes.. en de oplossing is kleine hoeveelheden spuitjevoeren met nierdieet-natvoer..

http://www.eurovet.nl/producten/nelio-2 ... =producten
bijsluiter benazepril en lethargie wordt genoemd als bijwerking.
waarom krijgt Charlie geen fortekor? en is het zeker dat het nierfalen chronisch is en niet acuut?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Dinky »

Voor een nierkat zou ik niet gaan experimenteren met Barf omdat er ook op barfplaats weinig over bekend is. (Meende er laatst zelfs te hebben gelezen dat een da die daar ook zit speciaal nierdieet adviseerde aan een nierkat en niet Barf). Zou dat risico niet nemen.

Wel kan je kijken bij verschillende merken nierdieet voor afwisseling (royal canin, Hills, trovet, beaphar).

Daarnaast zou ik goed nagaan wat er nu in die drie weken anders is geweest dan die 2,5 jaar waar het verschil in verslechtering kan zitten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
CharlieForPresident
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 dec 2013 15:18

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door CharlieForPresident »

Beste allemaal, ten eerste bedankt voor jullie reacties.

Nee, DA zei dat we nog niet in het stadium zijn dat een infuus nodig is, maar na jullie reacties heb ik hem toch even gebeld en hij belt mij hier vanmiddag over terug.

Cerna, mag ik vragen welke homeopathische korreltjes je gebruikt voor je kat?
Adriana, Charlie drinkt heel veel en DA vond zijn gebit er wel goed uitzien. Bedankt voor de tips over barfen! Vind het ook nogal riskant maar omdat ik mijn kat zo zie veranderen ben ik mij daar toch over gaan inlezen. Hij krijgt sinds een week Nelio en dat is hetzelfde als Fortekor. Daarnaast krijgt hij druppeltjes kalium. Omdat hij sinds januari 2011 gediagnosticeerd is met nierfalen gaat het om chronische nierfalen.
Dinky, bedankt voor de informatie! Wij kunnen echt niks bedenken waardoor het zo achteruit is gegaan. Het enige is dat we hem niks 'extras' geven van mensenvoer, zoals gekookte kip of een beetje geklutst ei. Hij krijgt ook pas sinds een week pilletjes Nelio en druppeltjes Kalium.
Heel erg bedankt voor jullie bijdrage en als jullie nog tips of op/aanmerkingen hebben hoor ik het heel graag!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Adriana »

hoe meer ontstekinkjes hoe meer littekenweefsel in de nieren en hoe slechter de nierfilterfunctie en dat is een proces dat gestaag achteruit gaat bij chronisch nierfalen.
dus toen het zo erg achteruit ging heeft hij toch iets gehad (verminderde weerstand..? ).. dat het proces versnelde. vaak is dat iets in de mondholte, kaakontsteking oid..

over de opneembaarheid van kalium is redelijk wat verwarring, wordt zijn kaliumwaarde wel regelmatig getest?
halfzachte eidooier is zo slecht nog niet voor nierkatzels, vlees of vis niet doen.
zal ff uitzoeken over de samenstelling van benazepril en fortekor..
eigenlijk zou je ook ipakitine moeten geven, daar zit een soort van ontstekingsremmer in..
dat moet samen met eten of met spuitjedrinken vlak voor eten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Cerna »

Noa krijgt Mercurius Corrosivus, maar dat is op advies van een homeopatisch dierenarts. Daar moet je niet zelf mee aan het experimenteren gaan. De hom. dierenarts van Noa is Atjo Westerhuis uit Dodewaard, dus mocht je in het midden van het land wonen, misschien een idee om contact met hem op te nemen? En anders een hom.dierenarts bij jou in de buurt?

Ik vind de reactie van jouw dierenarts over het infuus nogal merkwaardig. De waardes zijn erg hoog en alleen met een infuus gaat dat naar beneden (vergelijk het met dialyse) en hoe langer je wacht, hoe meer schade er aangericht is.
Ik weet van de praktijk waar ik kom dat daar katten met chronisch nierfalen zijn die 1x per kwartaal een dag worden opgenomen en het op deze manier nog lang volhouden.
Voor onderhuids infuus hoeft je kat niet opgenomen te worden want dat duurt niet zo lang, maar is ook minder effectief dus wanneer Charlie geen stresskip is, zou ik voor dagopname kiezen.

Ik denk niet dat er een externe oorzaak is voor de achteruitgang van de nieren. Vaak kunnen nieren het nog heel lang volhouden met de juiste verzorging en dan opeens is het over.
Toen Noa net ziek was (Metacamvergiftiging) en ze ondanks een crea van toen nog rond 400 (bij de eerste meting 495) het fantastisch deed, waarschuwde de dierenarts mij dat het zo opeens ook anders kon worden en dat ik daar rekening mee moest houden.
Het eerste jaar was dus heel stressy, maar toen ze stabiel bleef heb ik het van me afgezet want die onzekerheid (hoe lang nog, Noa?) vrat letterlijk aan me. Maar ik weet dat het zo opeens afgelopen kan zijn en dan ben ik blij dat mij die jaren die ons met haar nog gegeven zijn in ieder geval niet meer afgepakt kunnen worden.
Wanneer het aan de internist had gelegen was ze namelijk niet ouder geworden dan 3 jaar en 3 maanden :-(
paasnini

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door paasnini »

Probeer eens Benekor ipv Fortekor, zelfde werkzame stof maar andere fabrikant, hier reageerde onze kat beter op dan op de Fortekor.
Ik en mijn oude dierenarts zijn voor een andere aanpak van nierpatientjes dan de gemiddelde arts en eigenaar. Ik zou een nierkat pijnstilling, anti-misselijkheid geven en als hij het dieet niet wil dan gewoon natvoer met bijv. Ipakitine.
Consequentie is dat de kat korter leeft maar in mijn ogen (en die van mijn oude da) wel gelukkiger, met een hoger kwaliteit van leven.
Bandit heeft KVV die geschikt is. Ik zou in ieder geval overstappen op volledige natvoerdieet, het liefst met extra vocht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Adriana »

met een ureumwaarde van 27,8 zou ik never nooit dit natvoer geven met nota bene ook nog het veel zwaarder te verteren rundvlees (hoog fosforgehalte..) en ja ik weet dat dit is samengesteld door tannetje koning, holistisch? dierenarts die ook bij barfplaats schrijft.
alle dieetvoeren van alle merken hebben andere samenstelling, eiwitbewerking,-beperking en ook plantaardige eiwitten (geeft veel minder ureum bij vertering) en dat zal heus wel onderzocht en getest zijn, toch..?
http://www.prooidier.nl/node/3621

niet eten door misselijkheid is een bekend probleem bij nierkatzels. spuitjevoeren, eetlustbevorderende medicatie en vloeistofinfuus om hoge ureumwaarde naar beneden te krijgen lijken mij onderdelen van een betere aanpak..
trouwens.. welke pijnstiller en hoezo pijnstiller?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door paasnini »

Nierkatten hebben pijn, het niet eten komt niet alleen door misselijkheid van de ureum maar kan ook mede door pijn komen. Bij verhoogd ureum kan smakeloze lactulose helpen maar helaas helpt dit niet bij te hoog creatine.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Dinky »

Maar welke pijnstiller dan paasnini? Meeste pijnstillers staat volgens mij in de bijsluiter dat je het niet moet geven bij nierproblemen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Adriana »

paasnini: nierkatten kunnen nog wel eens last hebben van verstopping maar van de ureumdempende werking van lactulose heb ik nooit veel gemerkt, t staat in de bijsluiter maar stel je er niet te veel van voor..

charlie: trouwens... hoe gaat het nu? overlegd met je dierenarts..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet overstappen op Barf voor een nierkat?

Bericht door Zaniematsu »

Er is ook een nierdieet van Banditvoeding. Dit is een rauw voer dat gegeven mag worden. Het grote voordeel hiervan is dat het vochtig is en dat je er nog wat extra vocht aan toe kunt voeten en je er ook wat laxeermiddel aan toe kunt voegen.

Heel veel sterkte!!
Plaats reactie