Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Adriana

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Monty+Natasja schreef:Na een operatie in mei 2012 herstelde Monty erg slecht. Bloedneuzen. Beetje apatisch. Slecht eten en veel drinken. Afgevallen van 5.2 kilo naar 4.2. Dierenarts stelde nierfalen vast en adviseerde nierdieet. Datzelfde weekeinde werd hij nog opgenomen in de spoedkliniek van Universiteit in Utrecht.

Hij eet alleen meer en meer kipfilet om hem maar aan het eten te houden. Daar kan het afvallen ook aan liggen. Hij wil het het liefst rauw, maar dat is me afgeraden. Dus kook ik het en daar eet hij 80 gram per dag van + nog 100 gram nat voer. En een lik slagroom en 1-2 vleesstaafsnoepjes. Denk nog steeds dat hij meer zou eten als hij rauwe biologische kipfilet krijgt.
Het moge duidelijk zijn Monty zit niet op een nierdieet want dan eet hij helemaal weinig. Daarbij zijn eiwitten ook belangrijk voor spieropbouw en gezien zijn lage kalium is dat ook belangrijk. En eten is belangrijker dan niet eten. Dwangvoeren is ook zo zielig want hij krijgt al elke ochtend al die medicijnen in vloeistof toegediend. Jullie willen niet weten wat een drama. Zelfs na 1,5 jaar komt er een hele diepe, lage harde mauw uit hem. Echt een oer miauw en hij gaat er nooit aan wennen!!!

Hij krijgt nog steeds 1x per week Alopectyl. Zonder dat stopt hij met eten. Afbouwen werkt heel slecht. We denken dat zijn eigen systeem het gewoon niet meer kan omdat het al zo lang is lam gelegd door levenslang Alopectyl.

En als iemand ook maar tips heeft voor lekkernijen om bij te voeren, keep me posted!!!
Elke andere tip van baasjes van katten met hyperaldosteronisme, meer dan welkom!
welkom op het forum!
jullie hebben al heel wat meegemaakt en afgedokterd met lieve Monty.
je vraagt tips maar dan kan ik er niet omheen om je toch mee te geven dat zoveel eiwit erg slecht is voor een nierfaler.
het resultaat is dat de nieren verder worden uitgeput en dat je katzel doordat hij zichzelf vergiftigt, hardstikke misselijk is en dus niet wil eten!!
eidooier is in dit soort situaties veel beter, daar zitten veel meer goeie stofjes in, met name vits b en minimaal eiwit. licht stollen is het beste en dan missch wat opleuken met verkruimeld snoepje of paar toefjes easypill.

is de eerste keer dat ik het woord hyperaldosterinisme tegenkom, neem aan dat je regelmatig goegelt, ook in het engelse taalgebied..

wat zijn de nierwaardes precies?

en als ik operatie zie en vervolgens nierfalen dan schiet er maar éen woord bij mij te binnen: metacam!! (meloxicam, meloxidyl, novacam) en doorgaans en ook afhankelijk van de dosis erg slecht voor de nieren..
daar heb je nu niet meer zo veel aan anders dan dat het nierfalen daardoor missch acuut is geweest..
als het mijn katzel was dan ging hij rapido op nierdieet, geen uitstapjes meer met kip..
en dat hij niet eet komt waarsch omdat hij al die eiwitten niet aankan, dat geeft hoge ureumwaardes en daar worden katzels heel erg misselijk van. en gaan ze dus gestaag afvallen en veel meer drinken..

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
we hebben het topic nierfaalkatten en daarin staan overzichten van nierdieet, medicatie en in het eerste bericht een paar duidelijke teksten over nierfalen en de behandeling daarvan..

p.s. even zelf gegoegeld op 'hyperaldosteronisme cats' en ik kom behoorlijk wat artikelen tegen (ook van uni Utr) over die aandoening, dus info en tips genoeg via internet..
Monty+Natasja
Kitten

Bericht door Monty+Natasja »

@Puma,
Ja zijn schildklier is gelukkig getest en niets mis mee.
Groetjes, Natasja
Monty+Natasja
Kitten

Beste Adriana,

Dank voor je reactie. Hartstikke fijn!

Monty wordt elke 6 weken via Utrecht getest op bloeddruk, ureum,T4, eiwitten, krea en van alles meer. De waardes zijn top. Zijn kreatinine was nu alleen afgelopen maandag weer iets verhoogd en was 175, maar ligt eigenlijk meestal rond de 130-145 (referntiewaarde = 164).
In overleg met de arts geven we geen niervoeding aangezien Monty dan maar 1/4 eeet van wat hij zou moeten eten. Zelfs met alle trucjes en na 8 weken volhouden. Dus balen, maar ik heb het inmiddels geaccepteerd dat hij daar door misschien korter leeft maar wel lekker eet. Hij eet wel brokjes naast zijn nat voer en die zijn wel voor nierpatentjes. Dus een deel van zijn dieet is een nierdieet. Maar ja dat is natuurlijk niet vodoende.

Als hij te weinig eet, is het meestal gerelateerd aan te lage kalium; soms wel maar 2.5. Zodra dat op peil is eet hij beter. Maar hij is erg lui. Wil elke dag wat anders en een grote eter is het uberhaupt nooit geweest. Hij bedelt nooit en vroeger toen hij gezond was at hij wel eens een dag niet. Hij is alleen gek op rauwe kip en het is jammer dat de arts dat afraadt vanwege potentiele bacteriele problemen en ook kan er een toxoplasma infectie optreden. Jammer want dat is eigenlijk het enge waar hij helemaal wild van wordt. Hij trekt het zakje bijna uit mijn handen voordat ik het kan koken.

We zijn er inderdaad vrij zeker van dat de operatie de oorzaak is vooral door de verkeerde narcose in combinatie met zijn onregelmatige hart. Ik kan er helaas niets meer aan veranderen. Ik heb er me maanden schuldig over gevoeld, maar ik wist toen niet beter.
Maar de volgende keer wordt er geen enkel dier meer geopeerd behalve in Utrecht waar ze met betere monitors en medicatie opereren.

Wat bedoel je met die eierdooier? Kook je die licht in water? Gooi je het hele ei er in en dan dooier eruit schrapen of scheidt je de dooier van het eiwit vanaf het begin? Klinkt als iets wat ik morgen direct ga proberen. Vanadar mijn vraag :-) Ben zo benieuwd.

Groetjes,
Natasja en Monty
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

In eidooier zitten heel veel eiwitten, meer dan in eiwit, google daar maar eens op. Eerlijk gezegd nogal een rare tip voor een nierfaalkater.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Heb gegoogled. ;-)
Het eiwit bevat 90% water en 10% eiwit-proteine.Eigeel bevat 18% eiwit-proteine.
Dat wist ik ook niet.

Daar staat tegenover dat eidooier veel goede voedingsstoffen bevat, misschien wat ipakitine over de eidooier heen? ;-)
Monty+Natasja
Kitten

Volgens mij heeft een kat in ieder geval eiwit nodig, zonder dat verzwakt hij heel snel.
Maar te veel is niet goed in het geval van slechte nieren.
Het gaat er dan vooral om om goede eiwitten te geven. Ik begreep van verschillede artsen dat kip goede eiwitten bevat.
Dus als je dan toch gewoon voedt en niet een nierdieet geeft, is kip relatief dus goed.
Daar houd ik me maar een beetje aan vast.

Maar ik weet dus niet of ei ook een goede eiwit is.

Gezien dat Monty te weinig eet als hij alleen een nierdieet eet, kies ik dus voor gewoon eten maar relatief goede eiwitten en hopen we dat hij misschien korter leeft maar een goede kwaliteit van leven heeft.
Maar dit zeg ik nu na 2 maanden nierdieet doorzetten, het was dus wel een moeilijk beslissing. Het idee alleen al dat hij er niet meer is, word ik al misselijk van!

Gelukkig kan ik veel thuis werken voor mijn werk zodat ik de medicijnen en het eten goed kan controleren en bijsturen. Zonder dat was het missvhien allemaal nog moeilijker geweest. Maar hij is ook zo leuk!!!! Kan jullie hem helaas niet laten ien, geen idee hoe ik een foto kan uploaden/attachen.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Foto's plaatsen staat hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=5&t=1922

Katten hebben eigenlijk 3 energiebronnen: vet, eiwitten en koolhydraten. Wanneer je het ene verlaagd zal één van de andere twee dus verhoogd moeten worden om dezelfde energie te leveren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Bericht door Cerna »

Dat gebeurt dus via de vetten. Nierdieet is behoorlijk vet.

Ik heb ook het probleem gehad dat een nierpatiënt geen nierdieet wilde en omdat hij al oud was, heb ik hem niet willen plagen en ging dus voor kwaliteit ipv kwantiteit. Heb je ook al Beaphar geprobeerd of Kattovit, dat at onze oude heer namelijk wel. En verder deed ik over het gewone voer een schepje ipakitine zodat het minder schadelijk is voor een nierpatiënt.

Maar bij Monty valt de nierwaarde nog reuze mee en wanneer hij wel nierbrokjes eet, denk ik dat je over het overige voer niet zo benauwd hoeft te zijn (heb nog een 6-jarige nierpatiënt die alleen gewone brokjes eet (en een enkele keer Hills-KD) en omdat ze uit zichzelf geen zacht voer eet (nooit gedaan), krijgt ze drie keer per dag met spuitjes haar zacht voer. Dat gebeurt geheel op vrijwillige basis.
Noa heeft echter veel hogere nierwaardes (creat van rond 300!) en toch schaden de gewone brokjes haar niet. Ik zou een gat in de lucht springen met een crea van 175.

Noa krijgt ook zo nu en dan rauwe kipfilet en ook onze inmiddels overleden nierpatiënt, Cochi, kreeg regelmatig kipfilet. Wanneer je het eerst invriest en dan weer laat ontdooien, zijn de meeste schadelijke bacteriën wel de nek omgedraaid. Een enkele keer eidooier is ook geen bezwaar.
Adriana

Bericht door Adriana »

Ms Maaike schreef:In eidooier zitten heel veel eiwitten, meer dan in eiwit, google daar maar eens op.
Eerlijk gezegd nogal een rare tip voor een nierfaalkater.
heb gegoegeld en kom percentages tegen tussen 10 en 18 en voor eidooier tussen 14 en 18 en dat lijkt mij niet 'heel veel eiwit'. er zitten bijzonder goed opneembare (want kip) vits en mineralen in eidooier en er is geen ander voedingsmiddel voor nierfaalkatzels dat zo goed scoort.
dus zo'n rare tip (?..volgende keer pietseltje vriendelijker..? :smile: ) lijkt me dat niet.
nierfaalkatzels hebben vaak vit b tekort en met eidooier kun je proberen dat op een natuurlijke manier bij te plussen.
en je zou wat ipakitine bij de dooier kunnen doen..
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Ik vind dat raar omdat juist jij degene bent die vaak extra benadrukt dat een hoog eiwitpercentage niet goed is. Dat woord ('raar') is exact hoe ik over de tip denk, heeft niks met een waardeoordeel te maken. 'Raar' is iets als je het niet begrijpt.

Welbeschouwd is het eiwitpercentage in eieren behoorlijk hoog (en ja, in een eidooier ligt dat percentage hoger dan in het eiwit), dus volgens jouw theorie kun je het dan beter niet geven aan nierfaalkatten. Vitamines kun je ook op andere manieren geven, zonder de 'nare bijwerking' van extra eiwitten.
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Adriana

Bericht door Adriana »

Monty+Natasja schreef:Hij eet wel brokjes naast zijn nat voer en die zijn wel voor nierpatentjes. Dus een deel van zijn dieet is een nierdieet. Maar ja dat is natuurlijk niet voldoende.

Hij is alleen gek op rauwe kip en het is jammer dat de arts dat afraadt vanwege potentiele bacteriele problemen en ook kan er een toxoplasma infectie optreden. Jammer want dat is eigenlijk het enige waar hij helemaal wild van wordt. Hij trekt het zakje bijna uit mijn handen voordat ik het kan koken.

Wat bedoel je met die eierdooier? Kook je die licht in water? Gooi je het hele ei er in en dan dooier eruit schrapen of scheidt je de dooier van het eiwit vanaf het begin? Klinkt als iets wat ik morgen direct ga proberen. Vanadar mijn vraag :-) Ben zo benieuwd.
als hier ei wordt gegeten gaat dat in een hete pan met wat olijfolie. het wit stolt en de dooier blijft nog wat halfzacht. daarvan geef ik stukjes aan de katzels en de olijfolie likken ze ook op. soms doe ik er beetje easypill bij om het aantrekkelijker te maken.

het nierfalen is acuut nierfalen geweest en dus niet voortschrijdend als ik het goed begrijp en eerste fase (van de vier). gelukkig houden jullie Monty heel goed in de gaten. hier is acuut nierfalen zowel bij Enzo als Mies in de loop van de tijd (paar jaar) behoorlijk bijgetrokken, ze zitten allebei weer binnen de referentie en Enzo was fase 2. met (deels) nierdieet en wat medicatie en inderdaad: regelmatig bloedonderzoek om vinger ad pols te houden.
zou je die rauwe kip niet kunnen blancheren? dan heb je binnenin nog wat rauw en buitenkant veilig. missch met je da overleggen?
Ms Maaike schreef:Vitamines kun je ook op andere manieren geven, zonder de 'nare bijwerking' van extra eiwitten.
zoals bijvoorbeeld..?
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Tarwegras. ;)
Maaike

Cerna

Bericht door Cerna »

Wanneer Monty alleen vers wil eten naast de brokjes, zou je ook eens kunnen kijken naar bijv. BARF. Ik heb er zelf geen ervaring mee met nierpatiënten, maar weet dat mensen op barfplaats.nl hun nierkat dit blijven geven. En aangezien het toch belangrijk is dat Monty goed eet omdat hij al zo afgevallen is, is dat misschien een optie?

Plus dat ik Monty nog niet echt een nierpatiënt vind, dus - nogmaals - zou ik niet zo benauwd zijn met wat ik hem gaf naast de nierbrokjes. Onze Cochi werd nierpatiënt op zijn twaalfde en hem ben ik, ook omdat hij absoluut geen nierdieet wilde (alleen het laatste jaar Beaphar), normaal voer met ipa blijven geven. En hij is er 18 op geworden.
Adriana

Bericht door Adriana »

Ms Maaike schreef:Tarwegras. ;)
tarwegras is geweldig goed spul voor mens en dier.
fantastische verzameling/combi aan essentiële stofjes met hulpstofjes en vele malen effectiever en goedkoper dan alle vit.minpillen tegelijk..

:smile: zit ook eiwit in hoor! http://www.chlorella-alg.com/voedingswa ... wegras.pdf

hier wèl ervaring met rauwe kip en barfende nierfalers en nooooit doen!
heb ooit met MoMo een goed gedocumenteerde proef gedaan met rauwe kip en crea/urea waren na 4 weken schrikbarend gestegen..
k ken de juichverhalen bij barfplaats maar ik zie nooit waardes en hoor nooit hoe het is afgelopen.
en het kan ook niet kloppen want dat zou anders veel breder bekend zijn..
bovendien is de kip in nierdieet altijd erg fors bewerkt om lichter verteerbaar te maken.. en dat zou men niet doen als het niet nodig was en dat zal heus wel goed onderzocht zijn..

ik denk in het geval van Monty dat het alleen verder bijtrekt als je zijn overgebleven nierfunctie niet (= zo min mogelijk) overbelast. dwz dat is mijn ervaring bij Enzo en dan zou eidooier met wat ipa en af+toe wat versnipperd tarwegras (niet tegelijk) een optie zijn. visolie is ook heel goed voor nierklantjes..
z0nnetje
Huiskat
Huiskat

Bericht door z0nnetje »

Ik heb net bij het andere onderwerp: "Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d" http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 77#p609577 de waarden van de Spotchemtest gezet van mijn bijna 16-jarige kat Floor.

Ik moet haar op een nierdieet zetten, maar dat gaat nog niet zo makkelijk. Floor is een vuilnisbakje maar wel een langharige. We weten niet of ze nu iets van een Noorse Boskat of een Maine Coon in haar bloed heeft, maar de tuttebellen trekjes heeft ze in elk geval wel van een langharige.
Floor eet zowel natvoer als brokjes, maar het natvoer van het dieetvoer RC Renal haalt ze bij alledrie de smaken haar neus voor op. Brokjes is nooit een probleem maar eet ze gewoon niet veel, alleen hoognodig, dus meer voor erbij gedurende dag. Maar 's avonds wil ze gewoon toch haar bakje voer. Eetlust heeft ze gek genoeg als een dijkgraver...past niet echt bij de symptomen van een nierkat?! Drinken doet ze (gelukkig wel) plenty (plassen ook).

Heb bij diverse fabrikanten nu proefverpakkingen opgevraagd en maar hopen dat er iets bij zit wat madame wel lust. Vooralsnog meng ik half oud natvoer (met een zo laag mogelijk eiwitgehalte onder 10%) met dieetvoer en dat gaat op zich prima (ene keer doe ik het denk niet goed genoeg en dan trapt ze er niet in helaas - kan ik het zo wegkieperen). Maar als ik het goed begrijp, kan ik dat het beste dus niet blijven doen...

Ik lees ook vanalles over medicatie zoals Ipakitine, Renalzin en Fortekor. Maar mijn DA wil daar dus pas over een maand naar kijken. Hoeveel kwaad kan het als ik zelf ga dokteren met bijv. Ipakitine?

Heb ook zaad voor het kweken van tarwegras besteld. Ben heel benieuwd wat dat gaat doet voor Floor.

Heeft iemand tips voor mij?
Gr, Karin
Pootje van Floor (27-4-1998) & Tijger (1-10-2006)
Plaats reactie