Een kater van 18md overgenomen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
hanneke27
Huiskat
Huiskat

Een kater van 18md overgenomen

Bericht door hanneke27 »

Hallo
Ik heb een kater overnomen hij is van mei 2012.
Het is een exotic of exotic mix.Hij eet heel erg veel zei de vorige eigenaar en heeft altijd honger.
Ik heb hem gewogen en hij weegt 3,2 kilo.Dit is te licht voor een kater van dit ras dus de dierenarts zei dat ik hem meer voer mag geven.
Hij kreeg gewoon supermarkt voer, ik had snel bij de supermarkt perfect fit indoor gekocht en wat brokjes in saus gekocht maar wilde hem beter voer geven, dus heb ook een zakje royal canon indoor gekocht.Nou had hij de eerste drie dagen gewoon geode poep.maar daarna nu eigenlijk diarree.
Ik heb hem vrijdag ontvlooid met advantage en maandag ontwormt. Dit was 29nov..
Ook heeft hij gisteren een inenting gehad. zou die diaree door alles komen? Inmiddels heeft hij vaste poep..Wat is nu slim, qua voer, gewoon de perfect fit mengen met Royal canin zodat ik daarop kan overgaan of de perfect fit weer geven want de eerst dagen had hij geen diarree. Ik geef hem nu sinds 1 dag morgens 30 grm en savonds ook 30 grm en nat voer...100grm..de laatste brokjes blijven hele avond staan maar zijn smorgens op..Nu miauw hij een stuk minder, dus volgens mij had hij ook echt honger.

Ik heb nu applaws gekocht en meng dit met het perfect fit en royal canin indoor... Alleen hij vind het niet zo lekker hij wil nat voer. Ik geef hem nu animonda carny blikvoer 100grm savonds en brokjes staan ernaast. Hij eet nu allebei..na dat natvoer half uur erna gaat hij weer brokjes eten..echt een veelvraat hahah.. Soms miauwd hij ook zo vaak....zou hij de andere katten missen... Hij was met nog drie katten...nu is hij alleen en ik werk overdag. Ik ben nu vanaf vijf uur thuis en hij is misschien twee uur wakker geweest..en ligt alweer tijde te pitten nu...staat op om te eten en te miauwen en gaat dan weer pitten..
Hebben jullie nog adviezen..?
.. bedankt.
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Een kater van 18md overgenomen

Bericht door Dinky »

Diarree is vermoedelijk combi geweest van stress door verhuizing en ontworming/ontvlooien/enting. Zou me daar niet druk om maken aangezien het nu weer goed is zoals je zegt ;-)

Qua voer zou ik het merk invoeren bij zoekfunctie rechtsboven voor ervaringen en inlezen wat belangrijk is om op te letten (er is namelijk niet 1 perfect voer voor alle katten). Natvoer ernaast geven is goed voor het vocht ;-)

Wanneer je veel van huis bent zou ik wel rondkijken naar leeftijdsgenoot zodat hij niet alleen is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Niet te veel met voer wisselen, daar kan ook diarree van komen. Verder vind ik het sneu dat hij nu alleen is, zeker als hij daarvoor wel drie katten om zich heen heeft gehad. Heel waarschijnlijk komt daar het miauwen vandaan. Waarom moest hij eigenlijk weg? :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
hanneke27
Huiskat
Huiskat

Bericht door hanneke27 »

De andere katten gingen naar buiten overdag die mevrouw werkte thuis en deze kat vroeg veel aandacht en ze kon haar naaiwerkzaamheden niet uitvoeren. Het was ook een klein huis. Hij kon niet naar buiten verdwaalde..
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

hij vroeg natuurlijk aandacht omdat hij een maatje miste. kan je uit eigen ervaring melden dat het ook heel vervelend kan worden als hij echt een maatje mist, want het begint met aandacht vragen maar kan ook vervelendgedrag gaan opleveren. hier was het vervelend gedrag als sneeuw voor de zon verdwenen toen er een vriendje bij kwam.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
hanneke27
Huiskat
Huiskat

Bericht door hanneke27 »

ja een tweede kat kost ook meer geld…en heb gelezen dat je niet elke kat zomaar erbij kan nemen in huis. Die van mij is ook nog kater en niet gecastreerd..
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

dan zou ik maar snel laten castreren. straks gaat hij sproeien en ben je verder van huis.
2e kat kost niet extra veel geld meer. het voorkomt ook veel sloopgedrag. bij mijn da bijv hoef ik voor 2 katten niet dubbele kosten te betalen bij consult, maar krijg je korting.
lees je maar eens in, vooral katers zijn vrij gemakkelijk met vriendje erbij. en ik wil niet vervelend overkomen, maar ik denk dat je eigenlijk hierover had moeten nadenken voordat je de kat nam. want als het beestje straks doodongelukkig is is ook zielig. mijn man wilde toen we een kitten ngingen halen er ook maar 1, maar heb hem even heel duidelijk gemaakt dat het belang van het beestje voorop staat, dus nooit 1 kitten. 2 kittens of 1 solokat uit het asiel. werden toch 2 kittens. het is toch een verantwoordelijkheid die je op je neemt. en het belang van het beestje moet hier wel voorop staan.
daarlangs is het voor jou ook zeker geen pretje als je straks een sproeiende kater hebt die die continue aanvalt en allesin je huis vernield. uiteindelijk zal kater dan uit huis moeten terwijl het allemaal voorkomen kan worden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

hanneke27 schreef:ja een tweede kat kost ook meer geld…en heb gelezen dat je niet elke kat zomaar erbij kan nemen in huis. Die van mij is ook nog kater en niet gecastreerd..
Net zoals Wendy al zegt, katers zijn wat dat betreft juist veel gemakkelijker dan poezen.
En ik denk niet dat het echt veel problemen gaat opleveren in jouw geval aangezien je kater altijd gezelschap heeft gehad van 3 andere katten.
Want tot 5 uur alleen zitten de hele dag is niet echt leuk voor het diertje. Hij is pas 1,5 jaar, beetje jong om de rest van z'n leven alleen te moeten zitten. ;-)
Speelkameraadje erbij is veel leuker.

En inderdaad, eerst zo vlug mogelijk laten castreren , dat is maar een relatief kleine en eenvoudige ingreep bij katers en kan een heleboel problemen voorkomen.
zara
Huiskat
Huiskat

Bericht door zara »

Als je hier in hetzelfde deel van het forum leest, heb ik ook een kater die eenzaam is. Zijn maatje is net 1.5 week geleden naar een eigen huis gegaan (ik vang ze alleen maar op).
Nu hij bij de andere 2 kittens kan af en toe zie ik dat hij wel opknapt! Hij gaat zelfs weer spelen enz.

En inderdaad katers makkelijker dan poezen!
hanneke27
Huiskat
Huiskat

Bericht door hanneke27 »

Ja eenzaam weet ik niet hij is wel vrolijk gaat ook uit zichzelf spelen met muisjes speeltes etc…op de krabpaal etc komt bij me zitten gaat ook weer op de hoek van een bank liggen..eet goed drinkt goed..slaapt heeeel veel.
Dus ja ik weet niet of hij echt eenzaam is.. moet ik me pas zorgen maken als hij vervelend gedrag vertoont of minder gaat eten..misschien
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Veel slapen kan ook juist een teken van eenzaamheid zijn. Het is een kater van 18 maanden dus die hoort juist nog heel actief te zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Yep, vooral dat veel slapen..
Ons Snickertje sliep als klein katertje ook veel, veel te veel.
Hij was niet vervelend, irritant en hij sloopte niets, gedroeg zich verder als een brave kat.
Een beetje té braaf, want hij speelde nooit, hij sliep hele dagen.
Zodra wij thuis waren, kwam hij bij ons liggen, om (ja echt) te slapen.

Onze dierenarts adviseerde dan ook een vriendje (of vriendinnetje) voor hem te zoeken.
En zo kwam Bounty bij ons en Snickers is een levenslustige, lieve kater geworden.

Toevalligerwijs is Snickers nu ook 18 maanden.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

als je wacht tot vervelend gedrag komt, is het veel moeilijker af te leren. dat is ook met dat sproeien. beter voorkomen als genezen, want je hebt kans dat het gedrag blijft.
het is niet alleen het gemis van een maatje maar ook het opgroeien, van elkaar leren, contact hebben met een soortgenootje oftewel kat zijn
hanneke27
Huiskat
Huiskat

Bericht door hanneke27 »

Ja ik heb het asiel gemaild om te kijken wat zij denken..en of ze misschien een match hebben. Castreren laat ik begin jan doen. Bedankt voor de reacties......
Ik heb "goed"voer gekocht applaws en meng het nu met zijn andere brokjes..maar hij eet weinig ervan en laat die nieuwe brok liggen...wacht savonds op nat voer...
Beetje jammer want heb twee kilo applaws brokjes kip..zalm.. Hoe kan ik dit opkrijgen..gewoon laten staan.. Of blijven mengen..of is er iets van een gelei te koop die ik eroverheen kan doen zodat het op brokjes in saus lijkt.?
zara
Huiskat
Huiskat

Bericht door zara »

Ik heb nooit zelf katten gehad, maar nu met opvangkatten kom ik erachter dat ze echt wel kieskeurig zijn! Voor de wat oudere *kittens* krijg ik van het asiel iets van 4 soorten brokjes door elkaar. Ze laten 1 kleur/smaak gewoon liggen hoor :lol:

Dus geen idee of je een kat alles kan laten eten..
Plaats reactie