kat 13 jaar oud wankel

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Re: kat 13 jaar oud wankel

Bericht door leviathanfd »

Ik heb nog eens goed gekeken maar de crea is echt 152 en niet 252.
Gisteren na de aanval is ze ipv achteruit vooruit gegaan! Eigenlijk snap ik er niks van. Ze had flink overgegeven. Niet dat er iets vast heeft gezeten of iets...
het is alleen erg dat ze van alles zo schrikt.
Ik heb die beaphar gisteren hier in de winkel gezien. helaas alleen de zalm smaak en ik ken Aurora goed genoeg om te weten dat ik dat niet moet doen.
Op dit moment krijgt ze brokken van canagan, een keer per dag wat vers (opletten met ingredienten, vooral paard en kip filet) en let ik op het drinken.
Dat ""uitstapje" met vers was trouwens geen uitstapje. Ik heb de avondmaaltijd hier vervangen door vers. We hebben in totaal 4 katten,. Twee dames zijn nogal iel en die zijn nu eindelijk wat flinker aan het worden. En ongelooflijk maar waar, ook (eindelijk) rustiger! Vooral de ondeugende Sanne is flink afgekoeld.

Een maand geleden zijn we een kat verloren aan een tumor in de schouder. Een dier dat maar 6 maanden bij ons is geweest helaas. Kwam uit een opvang. Ik zal zo eens een link hier zetten naar een filmpje van gisteren.
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.sjaansdierenparadijs.nl/cana ... tloop-kip/
37% eiwit is erg hoog voor een katzel met dit soort matige nierwaardes

die waardes waaronder 152 crea zijn kennelijk telefonisch doorgegeven en gezien het handschrift bij de ureumwaarde ben ik daarom niet zo zeker van die 152
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Bedenk even dat ik een foto van de uitslag heb gemaakt. Was namelijk wat klein. Er staat echt een 1 en geen 2.
Komende week ga ik andere voeding voor haar halen.
Adriana

Bericht door Adriana »

jawel maar die uitslagen zijn daar naast gekalkt en de manier waarop is wat slordig vind ik.
ik bedoel ik krijg gewoon een uitdraai of het geheel toegemaild met alle opm en aantekeningen van de dierenarts van het lab erbij en dan overleg ik met de betr dierenarts om onze bevindingen door te spreken.. met deze vorm zou ik niet uit de voeten kunnen..

dus in dat telefoongesprek met dat lab moest er over en weer worden doorgegeven en dat is wat ik bedoel.. die crea loopt behoorlijk achter bij de ureumwaarde, die fors hoog is en ik denk niet dat je dat met alleen beetje vis eten en zo'n lage crea zo hoog krijgt..
en bij die voorzichtige vraag betrek ik dus ook een aantal andere min/meer verhoogde waardes..

fijn dat je ander voer voor haar haalt, ze is een senior en alle beetjes helpen.
jammer dat ze zo schichtig is en ik wil je nog wel waarschuwen voor clomicalm als dat ooit aan de orde is.. dat is een hondenmiddel en heeft voor katzels erg vervelende bijwerkingen..
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Zou visolie dat dan wel kunnen? Dat heeft ze namelijk gehad, niet alleen vis.
maar wat is dan het effect van vis (olie)?
Het is trouwens jammer dat ze hier weer bezig zijn met (zwaar) vuurwerk...
Adriana

Bericht door Adriana »

olie gaat niet via de nieren dus dat heeft nauwelijks tot geen effect
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

dat weet ik. Maar heeft het effect op de crea en ureum? Ik dacht dat je dat bedoelde.
Deze zin:
die crea loopt behoorlijk achter bij de ureumwaarde, die fors hoog is en ik denk niet dat je dat met alleen beetje vis eten en zo'n lage crea zo hoog krijgt..
Bij de cholesterol test vraag ik me dan wel weer wat af. Wat hebben ze precies gemeten? HDL, LDL of VLDL? Of alles samen?
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

misschien een stomme opmerking, maar geef je vers en brokken door elkaar? heb er laatst met iemand van tinlo over gesproken namelijk om barf als extra hapje of als natvoer te geven. mocht absoluut niet als je ook brokken geeft. dit omdat het verschil in PH (zuurgraad) in de maag enorm anders is bij barf en bij brokken. hierdoor kunnen ze doodziek worden als je het door elkaar geeft. ze vertelde ndat er zelf honden aan overleden waren. geen idee of het klopt, maar ga ervan uit van wel. ze had ons anders flink wat rollen barf kunnen verkopen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Dat heb ik ook wel eens gehoord. Het lijkt me echter ook van belang welke brokken je geeft.
De rest van de katten hier reageert erg goed op deze manier.
De brokken die ik geef zijn van canagan.
Gedroogde Kip (35,5%) Vers bereide Kip (zonder bot) (25%), Zoete Aardappel, Aardappel, Kippenvet (4,2%), Gedroogd Ei (4%) Kippenjus (2,3%), Zalmolie (1,2%), Mineralen, Vitaminen, Alfalfa, Veenbes, Mannan-oligosacchariden, Fructo-oligosacchariden, Appel, Wortel, Spinazie, Zeewier, Kamille, Pepermunt, Goudsbloem, Anijs en Fenegriek.
Ik denk dat er wel een probleem kan komen als je veel granen in de brokken hebt.
Veel mensen voeren ook afwisselend (periode brok, periode vers). Die info staat op barfplaats.
Adriana

Bericht door Adriana »

heb een tijdje op de waardes eerste vel zitten turen en ik vermoed (schrijft zij voorzichtig) een inconsistentie. òf die ureum is 14 ipv 24 òf de crea is 252 ipv 152.
en als ze geen grote hoeveelheden vis verorbert dan zou ik op basis van je info niet kunnen bedenken waar die hoge ureumwaarde vandaan komt, als je dus uitgaat van creatinine die mooi binnen de referentie is..

je opm over cholesterol zijn vrij technisch en in dit geval relevant? die laxeer-lever was ongetwijfeld de oorzaak, vandaar mijn vraag over a/d van hills met vrij hoog levergehalte..

nog wel een andere tip: vraag je da of ze het hele overzicht ook nog eens erg goed wil bekijken op mogelijkheid van eventuele tumoren. missch collega/oncoloog raadplegen.
de poezenpil is een beruchte veroorzaker van oncologische ellende, we hebben vrij veel gevallen daarvan al gehad hier..
leviathanfd schreef:Metacam heeft ze niet lang gehad. Ongeveer twee weken (of minder). Voor de rest niet.
twee weken niet lang...? onze ervaringen met metacam/meloxicam zijn erg slecht en afhankelijk van de dosis is twee weken behoorlijk lang.. soms is 1 injectie al bijna fataal..
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Ze heeft tijdens de verstopping ook aardig wat visolie gehad. Ik weet niet of dat ureum ook verhoogt.
De opdeling van cholesterol is eigenlijk wel van belang. je hebt goede (low density en very low density) en slechte (high density) cholesterol. LDL en VLDL zijn dus (meervoudig) onverzadigde vetzuren die te maken hebben met transport van andere stoffen. Omdat ze onverzadigd zijn binden ze bijvoorbeeld andere vetzuren en ook de vetoplosbare vitamines, zoals A,D E en K.
Van de poezenpil gevaren ben ik op de hoogte. Maar een oplossing is er helaas niet...

Gelukkig is de metacam laag gedoseerd geweest. Ik heb toen ook ingelezen.
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Lees al een tijdje mee zonder te reageren. Geen expert maar ook niet echt een leek.

In je eerste bericht schrijf je dat je erg tevreden bent over je da. Later dat je je goed ingelezen hebt (metacam en poezenpil). Waarom hier dan een second opinion? Als je verstandhouding met de da zo goed is zou ik hem/haar flink uitvragen.

Wel heel prettig om de conclusies van het gesprek met de da op het forum te zetten zodat we er allemaal wijzer van worden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Dat is inderdaad een van de redenen. Informatie delen. Maar ook ervaringsdeskundigen opzoeken.
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Oké.

Veel forumleden zijn flink betrokken en denken heel hard mee. Dan is het fijn om iets van bevestiging terug te krijgen. Mes snijdt van twee kanten. Krijg het idee (kan helemaal verkeerd zitten, corrigeer s.v.p.) dat de expertise op het forum een beetje 'leeggezogen' wordt.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie