Afscheid nemen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Vieke
Kitten

Afscheid nemen

Bericht door Vieke »

Hallo,
Ik heb niet zoveel ervaring met forums en ook niet met afscheid nemen.
Momenteel zit ik met een dilemma waar ik graag anderen hun mening over gehoord had.

Al negen jaar woon ik alleen samen met mijn kater.

De laatste jaren ben ik veel thuis geweest waardoor ik veel tijd met hem doorbreng. Als ik thuis ben is Hij meestal in mijn buurt (hij gaat liggen op de papieren waarop ik schrijf, op de laptop, naast mijn bord, in de zetel, in de tuin, naast de wc, in bed, ... noem maar op, om effe de band te schetsen).
Ik ben een paar maanden van huis geweest. Uiteindelijk kon ik hem niet meer missen en ben ik onder andere hierdoor weer naar huis gekomen.
Toen ik terug thuis kwam na die paar maanden was hij vermagerd. Toen het niet snel beter werd ben ik op controle gegaan bij de dierenarts. Hier werd vastgesteld dat hij kattenaids had.
(Dus maar niet reizen of verhuizen zodat ie zeker geen stress heeft)

Nu heeft ie enkele weken geleden erg moeten braken, en ben ik terug met hem naar de dierenarts geweest..
De nieuwe conclusie was niet zo goed: nierfalen (de nieren waren dubbel zo groot dan normaal), darmlymfoom met vermoedelijke uitzaaiingen. Omdat er ook sprake was van kattenaids werd me voorgesteld om als palliatieve behandeling cortisone te geven.

Zaterdag (mijn verjaardag) is ie ineens ’s morgens weer ziek geworden. Hij is beginnen braken (erg veel) en ging zichzelf in de douche verstoppen. Ik dacht onmiddellijk dat hij aan het sterven was. Ik heb dan ook de dierenarts gebeld. Deze zei me dat het best was dat ik hem liet inslapen.
Heel erg maar deze last wil ik mijn beste vriend niet zien ondergaan dus dat moest dan maar. De dierenarts kon echter niet tot hier komen. De enige mogelijkheid was de kater, die ondertussen weer rustig lag te slapen in de douche, opnemen en met een gevecht tot bij de dierenarts krijgen.
Dit wou ik hem zijn laatste uur niet aandoen. Indien het niet erger werd kon er gewacht worden tot maandag, dan was een huisbezoek wel mogelijk.(verjaardagsfeestje geannuleerd en hem continu aandacht gegeven)
Hierna heeft hij erg veel gedronken, en geslapen en is stilaan beter geworden.
Hij komt terug bij me liggen. Komt fletsen, slaapt nog heel veel en is nog zwak. Hij vertoont geen tekenen van pijn en begint terug te eten. Hij is rustig en gaat terug eens bij de buren kijken. Ik heb het gevoel dat hij terug beter is.
Daarom heb ik besloten dat ik hem nog niet kan/moet laten inslapen. Ik vergelijk hem met een oudje, die zijn ook zwakker, sommigen hebben net zoals hem veel genegenheid nodig en doen niet veel anders dan eten, drinken en slapen.

Na deze situatieschets over de kat en zijn ziekteverloop mijn situatieschets en dilemma.
Ik ben sinds vorig jaar thuis van het werk door persoonlijke redenen en heb ondertussen mijn school afgemaakt. Nadien ben ik 2 maanden werkloos geweest tot twee weken geleden. Toen werd ik plotseling gecontacteerd voor een vervanging. Het is een heel leuke job waarvan ik veel voldoening krijg en die ik graag doe. Ik vind het jammer dat de verlenging maar voor korte duur is want zou er wel voor een langere tijd willen werken.
Vorige week ben ik ziek naar huis gestuurd en ik ben nog steeds ziek thuis tot en met vandaag. Donderdag zou ik terug moeten beginnen te werken.
Maar daar begint het probleem: wat met de kater. Dan zou hij de hele dag alleen zijn. Er is niemand die op hem kan letten.
Hierdoor bestaat het risico dat hij iets aan de hand krijgt terwijl ik weg ben en hij de heel dag afziet en/of alleen moet sterven.
Hoe zou ik dit het best kunnen oplossen. Ik wil aan de ene kant de job niet opgeven, want het is een fijne job en ik ben blij dat ik aan het werk ben. Het is eigenlijk echt de ideale job, maar op de verkeerde moment. En dan aan de andere kant gaat het hier over mijn beste vriend, mijn levensgezel die misschien zijn laatste uren of weken heeft. De job zou maar duren tot half december.
Is het de moeite om het risico te lopen dat ik het mezelf nooit vergeef dat ik ben gaan werken als ik mijn kat dood aantref als ik thuiskom ’s avonds?
Is die job de moeite dat ik de laatste dagen van het leven van mijn metgezel hem zielig alleen moet laten?
Het kan zijn dat de kat nog enkele weken heeft zodat ik toch nog bij hem kan zijn als mijn contract beëindigd is, maar hoe ga ik hier mee om…
Ik weet dat ik dit zelf ga moeten beslissen en dat ik dit alleen ga moeten doen, maar ik had graag gehoord hoe anderen zouden reageren in deze situatie...
Kattebeest
Tijger
Tijger

Re: Afscheid nemen

Bericht door Kattebeest »

In ieder geval niet laten inslapen zolang hij zich beter lijkt te voelen.
Verder liggen de banen niet voor het oprapen op dit moment dus zou het werk aannemen, zeker als er kans is op verlenging. Half december is al over twee weken, maar je vreest waarschijnlijk dat je kater niet zo lang zal leven. Ben je veel van huis als je werkt?

Voor zieke familieleden is er zorgverlof, helaas niet voor onze huisgenootjes die net zo veel voor ons betekenen. En verlof zal je nog niet opgebouwd hebben.

Maar goed, je vraagt aan ons wat wij zouden doen.
Zou het met de kater per dag bekijken, hoe hij zich voelt, eet, drinkt, etc. Op mijn nieuwe werk kijken of er misschien iets mogelijk is om meer thuis te zijn, bijvoorbeeld een paar dagen of dagdelen thuiswerken. Of tijdelijk voor halve dagen verlof opnemen. Zou terughoudend zijn in de reden waarom want lang niet iedereen begrijpt dat je je zo aan een kat kan hechten.
Andere mogelijkheid is mensen inschakelen die je kunnen helpen door een of meerdere keren per dag even bij je kater binnen te lopen om te kijken hoe het met hem is.

Zit zelf op dit moment niet lekker in het werk en dus ook niet in mijn vel. Of juist wel lekker in mijn vel ;-) want als het een 'nee', 'nee', 'nee' zou worden zou ik nu zeggen fl****r dan maar op met je werk. Maar dit terzijde. Ben denk ik een stuk ouder dan jij en door de jaren een beetje cynisch geworden vrees ik.

Off topic: krijgt je kater ook andere medicatie behalve cortisone? wat voor onderzoek heeft de da gedaan om tot deze diagnose te komen (kattenaids, darmlymfoom en nierfalen)? Kan het medicijn cortisone niet vinden bij de diergeneesmiddelen...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Weet niet om wat voor werk het gaat maar zou anders proberen te regelen dat je gedeeltes thuis zou kunnen werken. Dan combineer je het gezelschap van de kat met het aannemen van werk.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Er zijn tegenwoordig goede kattenoppas bureau's aan huis, dan zou iemand overdag naar hem kunnen kijken. Wellicht is dat nog een optie...

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Vieke
Kitten

Bericht door Vieke »

Dank u voor jullie reactie! Het doet goed om iemand zijn mening te horen!
Kattebeest schreef:Ben je veel van huis als je werkt?
Ik ben dagelijks van 8 tot half 5 van huis als ik ga werken, dit met uitzondering van woensdag en donderdag, dan kan ik om 13u thuis zijn.

Dit geluk heb ik dan ook, morgen kan ik beginnen met een halve dag en kijken hoe dat gegaan is. Als hij heel over de donder is als ik thuis kom zal ik de beslissing makkelijk kunnen nemen. Als er niets gebeurd is dan denk ik inderdaad dat het idee om halve dagen te werken zo slecht niet is.
Indien dit toegelaten wordt uiteraard. (de belangrijkste momenten dat ik er ben zijn om 8u25 en om 11u30, dus ik veronderstel dat dit een mogelijkheid kan zijn)

Maar dan zoals je zei:
Kattebeest schreef:Voor zieke familieleden is er zorgverlof, helaas niet voor onze huisgenootjes die net zo veel voor ons betekenen. En verlof zal je nog niet opgebouwd hebben.
Hoe zou ik het kunnen vertellen. Is het mogelijk om vaag te blijven en te vermelden dat ik door persoonlijke redenen veel thuis moet zijn...
Kattebeest schreef:Off topic: krijgt je kater ook andere medicatie behalve cortisone? wat voor onderzoek heeft de da gedaan om tot deze diagnose te komen (kattenaids, darmlymfoom en nierfalen)? Kan het medicijn cortisone niet vinden bij de diergeneesmiddelen...
De kater krijgt enkel "prednisolone 5mg kela", denkt u dat er nog andere medicatie geschikt zou zijn om zijn levenskwaliteit te bevorderen?
Daarnaast heeft de da manueel gepalpeerd waardoor er gevoeld werd dat de nieren vergroot waren en dat er een gezwelletje was. Hierna is een echo genomen waarop te zien was dat de nieren dubbel zo groot zijn dan normaal. Ook het gezwel werd duidelijk. Hier werd een punctie op gedaan en de eerste keer kwamen er slecht bacteriën te voorschijn onder de microscoop. De week erna waren er kankercellen zichtbaar in het gezwel en werd er een nieuwe echo genomen waardoor er duidelijk werd dat het een darmlymfoom was.
Een punctie in de nieren is niet gebeurd omdat dit erg pijnlijk is.

Even iets anders over de job. Het is zoals ik al zei echt een fijne job met veel voldoening. Dit komt omdat er met kinderen gewerkt wordt. De collega's lijken ook super aangenaam. Het is echter voor een tijdelijke opdracht, voorlopig tot en met 13/12 en ten laatste tot en met de kerstvakantie.
Ik zou het heel erg vinden moest mijn lieve kater hierdoor alleen moeten sterven en moest ik de week erna terug thuis zitten. Ik vind het echt een moeilijke situatie want het werk is belangrijk, maar ga ik het mezelf kunnen vergeven als mijn kater die periode sterft en ik er niet was voor hem.

Hebben jullie ervaring met het sterven van katten, hoe dit meestal verloopt?
Vieke
Kitten

Bericht door Vieke »

Ilovesiamesecats schreef:Er zijn tegenwoordig goede kattenoppas bureau's aan huis, dan zou iemand overdag naar hem kunnen kijken. Wellicht is dat nog een optie...
Hierover had ik nog nooit gehoord. Kent u eventuele adressen?
Adriana

Bericht door Adriana »

Vieke schreef:Hebben jullie ervaring met het sterven van katten, hoe dit meestal verloopt?
het kan van het ene op andere moment en het kan na een lang lijden, wat je het lieve dier dus moet besparen.

dit is een vraag aan je dierenarts om samen te overleggen wat wijsheid is. grote kans dat je lieve katzel wegkruipt om te overlijden, ik bedoel ook weg van jou of s nachts inslaapt. in die gevallen ben je er niet bij en dat is ook heel erg vanuit menselijk inzicht geredeneerd.

je dierenarts kent zijn kwalen en weet wanneer de kwaliteit van leven onacceptabel wordt. je lieve katzel weet dat hij ziek is en dat het iedere dag achteruit gaat.. en jij weet dat je hem binnenkort gaat verliezen, de vraag is wanneer en spontaan of zachtjes inslapen met jou erbij in een rustige omgeving.....

ik weet dat het beetje kil onder elkaar staat maar dit zijn ongeveer de opties..
en de optie: wachten tot ie zo doodziek is dat hij van ellende overlijdt staat hiet niet bij omdat ik zeker weet dat je dat je lieve huisdier niet aan wilt doen....
wens je sterkte en wijsheid..
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Hebben jullie ervaring met het sterven van katten, hoe dit meestal verloopt?
Ik ben er bij geweest toen de poes van mijn vriend bij de DA ingeslapen is. Dit ging heel vredig. Eerst een spuitje om in slaap te gaan en daarna nog een spuitje om er zeker van te zijn dat de poes is overleden. Bij het geven van de eerste spuit was er ook alle rust om ondertussen de poes te aaien en rustig afscheid te nemen. (Had gebroken pootje en operatie was geen optie meer met een leeftijd van 20+, was verder niet ziek)

Mijn eigen poes Loulou* (of eigenlijk die van mijn vriend en mij samen, hij woonde toen inmiddels bij mij in) is om het leven gekomen door een aanrijding en de daaropvolgende hectiek bij de DA. Daar ben ik dus zelf niet bij geweest. Hebben er toen ook bewust voor gekozen om haar niet meer te zien maar haar in herinnering te houden zoals we haar kenden (wisten immers niet hoe erg ze toegetakeld was door het ongeluk).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Vieke schreef:Hoe zou ik het kunnen vertellen. Is het mogelijk om vaag te blijven en te vermelden dat ik door persoonlijke redenen veel thuis moet zijn...

De kater krijgt enkel "prednisolone 5mg kela", denkt u dat er nog andere medicatie geschikt zou zijn om zijn levenskwaliteit te bevorderen?
Ben altijd eerlijk geweest hierin maar dat kon ook want vaste baan en genoeg verlofuren. Zolang het werk het toelaat gaat het niemand wat aan waarom ik verlof opneem en wat ik dan doe. In jouw geval zou ik vaag blijven als het kan, met gevaar dat je leidinggevende toch gaat doorvragen. Als de verstandhouding tussen jou en je leidinggevende goed is zou ik eerlijk zijn. Eerlijk zijn is natuurlijk altijd beter (vind ik).

Wat betreft je tweede alinea: heb (nog) geen ervaring hierin. Andere forumleden vast wel, misschien een nieuw topic openen of met de zoekfunctie kijken of er al meer info op het forum te vinden is. Zal zo even meezoeken in oude topics.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie