Hoeveel brokken naast blik?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
drie katers
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Hoeveel brokken naast blik?

Bericht door drie katers »

Ik heb drie gecastreerde katers van 15 maanden. Sinds een paar maanden krijgen ze geen natvoer meer maar alleen brokken. De da en andere mensen zeiden dat het niet nodig was. Guusje krijgt grotere brokken, oral sensitive van Royal Canin omdat hij al slecht tandvlees heeft. Dat bleek bij de jaarlijkse controle eerder deze maand. De problemen kreeg hij omdat hij een tijdje hills dieetvoer kreeg voor zijn gewicht, waar hij benauwd van werd. De brokjes waren klein en slikte hij zo door i.p.v. erop te kauwen. Nu hij ander voer krijgt kauwt hij goed op zijn brokken en doordat hij een paar ons kwijt is in gewicht, is hij niet meer benauwd.

Robin had van de week blaasontsteking, waar ik helaas veel te vaak ervaring mee heb kunnen opdoen met mijn katers en een poes. En 5 jaar geleden ben ik daardoor Kareltje* van 2 jaar verloren. Hij wilde geen natvoer en ad alleen brokken. Binnen 2 dagen is hij van een gezonde kater een heel ziek poesje geworden en bij de da overleden. Natuurlijk was ik bij Robin deze week bang dat het weer zou gebeuren, maar met Robin gaat het nu goed. Ik was er nu optijd bij en heb hem blikvoer met extra water gegeven, wat zorgde dat voldoende vocht binnenkreeg en bleef plassen.
Nu wil ik mijn katers weer vaker blik geven, naast brok RC waar ze het verder heel goed op doen. Volgens de da is dat echt niet nodig, en met het oog op Guusje zijn tandjes, niet verstandig. Ook andere mensen die poezen hebben zeggen dat natvoer echt niet hoef, maar ik denk dat het juist wel verstandig is. De poezen zie ik best vaak drinken, er staan 2 fontijntjes en een cat-it en verder nog wat drinkmogelijkheden. Maar volgens mij kan extra vocht nooit kwaad. Robin heb ik vorige week niet zien drinken, dat kan dus altijd weer gebeuren en dan krijg je problemen.

Mijn vraag is nu wat is een goede combinatie van blik en brok, bv. 2 x blik, 2 x brok, ook op het zicht op Guusje zijn tandjes, want ik zou niet willen dat hij over een aantal jaren hier grote problemen mee krijgt.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Hoeveel brokken naast blik?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou elke dag blikvoer geven, wat extra water toevoegen. En 2-3 keer per week een stukje rauwe kip. Eens per week stukje rundvlees, niet vaker, zou erbij ook kunnen.

Zelf geef ik niet puur blik, maar meng het met Carnibest.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Je noemt zelf al het grote voordeel van natvoer, namelijk vocht.
Juist bij een blaasontsteking is het goed wanneer er extra vocht binnen komt om het goed door te spoelen ;)

Weet niet hoe sterk jij in je schoenen staat maar er zijn katten die gek zijn op eendagskuikens. Dit is vlees, dus extra vocht, en omdat het een groter stuk is moeten ze er op kauwen en knagen wat goed werkt als tandenborstel ;) Daarnaast inderdaad natvoer aanlengen met extra water want dat is water met vleessmaak en dat is altijd lekkerder dan 'gewoon' water.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
drie katers
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Ik ga zeker meer blik met water geven. Eendagskuikens heb ik mijn vorige poezen wel gegeven, bij deze draakjes heb ik dat nog niet geprobeerd.

Ook gaf ik wel rauwe kip, alleen heb ik van verschillende kanten gehoord en gelezen dat rauwe kip niet goed schijnt te zijn. Wat ik niet goed snap, want als poezen een vogel zou vangen of inderdaad eendagskuikens zou eten, eten ze ook rauw.
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Hihi je hebt zelfs een stroming die juist alleen maar rauw voert aan de kat (al moet je dan wel een menu samenstellen om tekorten te voorkomen dus zowel bot, orgaan als spiervlees).
Rauw eten is dus helemaal niet slecht voor de kat maar juist meer natuurlijk ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

drie katers
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

@Dinky, dat weet ik. Toen ik Kareltje* kreeg heb ik me daarin verdiept, maar ik was bang dat hij van bepaalde stoffen te kort zou komen als ik het zelf ging samenstellen. Toen heb ik een tijdje Carnibest gegeven. Maar dat wilde hij na een tijd je niet meer helaas.

De angst voor rauwe kip kwam ook ook op barfplaats.nl ter sprake. Het zou gaan om de ESBL bacterie en de hoeveelheid antibiotica die kippen krijgen. Waardoor als de poezen een keer ab nodig hebben het slechter zou kunnen werken. Maar bij dat laatste zou je de poezen kilo's kip moeten voeren, wat ik niet van plan ben.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wanneer je dat zoveel mogelijk wilt beperken kan je volgens mij het beste biologische kip nemen. Maar je zou ook kritisch moeten kijken naar hoe snel er bij huisdieren AB in gestopt wordt door een DA, dat is niet alleen in de voedingsindustrie ;)
Zelf geef ik ook KVV (carnibest is hier alleen niet verkrijgbaar op de fiets dus ik geef haaksbarf en tinlo) en dat wordt hier erg gewaardeerd :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

drie katers
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Ik ga zo eendagskuikens halen, de dierenwinkel heeft ze. Kijken hoe ze daarop reageren. Ik hoop dat het een succes is, want dat is gelijk goed voor Guusje zijn tandjes.
Plaats reactie