zit t in het weer? :)

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Sydney
Poema
Poema

zit t in het weer? :)

Bericht door Sydney »

Zomaar ff een vraagje;
We hebben sinds een paar maanden een poesje er bij in huis, ze is zo'n 1,5 jaar jong en enorm levendig :???: . Maar wat me opvalt is dat ze soms dagen achtereen redelijk rustig kan zijn, of wat dolle halve uurtjes na en soms is ze opeens dagen enorm druk... Zoals gisteren en vandaag, ik zie ze overal rondvliegen, met dikke staarten tig keer door het kattenluik scheuren, achter ons aan rennen en heeeeel druk naar de andere katten. Telkens op ze springen, in de nek pakken, tot vervelens aan toe.
Zou het in het weer zitten? :grin: Of gaat dat gewoon lekker heen en weer (ben geen jonge katten gewend).
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Re: zit t in het weer? :)

Bericht door BloemTetsu »

Hier een kat van 2, 3 en 5. Afgelopen weken waren ze ook rustig, op de dolle minuten na. Maar sinds een paar dagen zijn ze ook wat drukker. Tenzij het hun slaaptijd is (tussen 13:00 en 17:00).
Nu wordt ik ook wel nieuwsgierig of wij de enige zijn met dolle katten.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Wilde dat ik er meer over kon vertellen. Misschien dat ik eens een tijdje in het weekend overdag thuis ben om op te letten. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

volgens mij ligt dat aan de vorst
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Maar is er een logische verklaring voor dat gedrag? Meer statische geladenheid bijvoorbeeld? Of (in mijn geval) minder naar buiten gaan vanwege de kou maar toch op een manier hun energie kwijt moeten? Of misschien dat het doorkomen van de wintervacht iets van jeuk geeft waardoor ze onrustiger zijn? Of misschien ligt het aan de leeftijd? :ethink:
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

sommige dingen zijn zoals ze zijn...ga ik in ieder geval geen logische verklaring voor zoeken, ik vindt het prachtig als ze statisch rondrennen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Nou ja dat hoeft voor mij ook niet hoor. :-P TS had een vraag dus denk ik na over mogelijke antwoorden.
Maaike

Adriana

Bericht door Adriana »

stand van de maan zou ook nog kunnen..
hier zijn ze vrij rustig met somber, grijs weer.
hier hangt het ook af van het soort voer en 'brokjes op' geeft erg onrustige katzels, rel-russen bedoel ik.
en het soort brokjes maakt hier veel uit, bij bepaalde merken/soort zijn ze veel energieker/wilder dan bij andere soorten maar dat onderzoeksproject loopt nog....
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Tja, het kan in het weer zitten zoals ze dat ook wel eens bij kinderen zeggen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Grappig om dit te lezen! Mijn oudste poes is vandaag ook extreem druk (ze is 6 jaar) vliegt door het huis met haar staart omhoog en maakt allemaal prrt geluidjes hihi. Denk soms ook wel dat het met het weer of de stand van de maan te maken heeft. Met volle maan zijn alle dieren hier wat drukker en lijken ze meer energie te hebben :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Grappig inderdaad dat jullie dat ook merken. En met kinderen zeggen ze inderdaad ook wel eens dat het in het weer zit...heb ook weleens gehoord van leerkrachten dat dat echt zo lijkt te zijn :)
Ik vind de brokjestheorie ook wel interessant, alhoewel ze hier tot nu toe altijd hetzelfde merk eten, Hills nature best. Voorheen had ik daar alleen de senioren-variant van, nu ligt er ook voor volwassen katten (vanwege het nieuwe poesje). Ben benieuwd naar jouw onderzoeksproject tot nu toe Adriana, kan je al voorzichtige conclusies trekken?
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

Grappig, nu ik dit heb gelezen, merk ik het ineens ook. Diesel is al een paar dagen erg rusteloos, druk en met regelmaat strontvervelend ;-) Morgen gaat het regenen, misschien brengt ze dat wat tot rust :p
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

hihi, ik hoop het....Hier op het werk is iedereen ook een beetje hyper :)
Adriana

Bericht door Adriana »

Sydney schreef:Ben benieuwd naar jouw "onderzoeksproject" tot nu toe Adriana, kan je al voorzichtige conclusies trekken?
hihi, t had tussen vette aanhalingstekens moeten staan maar ik houd het wel al anderhalf jaar bij..
aandachtspunt is dat het hier allemaal aziaten zijn en die gaan toch is mijn ervaring anders (moeizamer) met (dierlijke) eiwitten om.

hier wordt in het brokkenbuffet (grote dikgeluste handdoek) geserveerd: HC nierdieet, Hill's nature's best senior, almo holistic kip en dan min of meer van de diverse soorten. voor s nachts krijgen ze HC nierdieet en wat er van de dag overblijft.
hoog gehalte (> 33 %) dierlijk (vnl kip, anders krijgen ze niet) eiwitvoer brokjes geeft veel en lang slapen en weinig ondernemen. die (bv orijen, applaws, totw, acana) heb ik dus afgeschaft.

geef ik s avonds natvoer tonijn/sardines dan breken ze s nachts de tent af.
evenzo met nierdieetbroks k/d van Hill's (wordt gejat van Enzo). dat is vet, gaat niet via de nieren dus makkelijk verteerbaar en levert snel veel energie.. ze worden daar heel vechterig/stoeierig van en dat slaapt niet prettig..
HC nierdieet heeft heel andere samenstelling met veel voorverteerde koolhydraten/zetmeel en veel plantaardige eiwitten, vandaar dat dit 's avonds/'s nachts op het menu staat.

s morgens krijgen ze hun portie sardines//tonijn/kip van almo of miamor en dan is het bal en dat vind ik prima.

tarwegras geeft ook een boost, zo erg dat ik dat tegenwoordig niet meer vrij beschikbaar heb maar mondjesmaat over het natvoer snipper.

Enzo krijgt eens per week wat rauw lamsvlees - hij is de enige die dat lust/eet en gaat onmiddellijk uitbuiken en langdurig snurken, maar ik vind het zo belangrijk dat ik het toch wekelijks geef.

ik heb bij alle katzels afgelopen jaar uitgebreid bloedonderzoek laten doen omdat ik heel nieuwsgierig was naar een aantal waardes bij de broertjes en natuurlijk T4 bij Enzo.
met name langdurige bloedsuiker (fructosamine) en urea/crea bij de broertjes en die waren allemaal prima. ze kunnen dat hogere zetmeel- en/of vetgehalte goed aan blijkt..
bij Enzo zat t4 nog ruim binnen de referentie maar was ineens van 27 naar 37 gegaan en ik vermoed dat dit te maken heeft met de sardines/tonijn... meer jodium/meer natrium..
hij is jaren na zijn ra-jodiumbehandeling giga stabiel geweest dus ben ik niet zo bang voor schildklierontsporing.. over een half jaar checken we dat weer..

en dan zijn er ook nog de individuele verschillen tussen de broertjes en Enzo en de smaken verschillen ook. Maks is dol op Hill's nature's best en eet pertinent geen natvoer. Bolle is een groot, zwaar beest geworden en eet als een bootwerker als je die zijn gang laat gaan, maar Maks zorgt er doorgaans wel voor dat er weinig Hill's voor hem overblijft. dus moet hij zijn honger stillen met almo en daar valt hij van af. en Enzo eet steeds meer natvoer ivm zijn gebit en krijgt nierbrokjes uit de hand gevoerd, omdat hij daarop aankomt.

en conclusies?
hier maakt het zeker weten uit wat ik wanneer aan welk dier voer maar ik denk dat je dat per individueel beest moet uitvinden..
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Woh...haal die aanhalingstekens toch maar weer weg ;)
Wel interessant om te lezen dat het zoveel verschil kan geven wat je voert, vooral ook dat natvoer 's avonds en de verschillen per brokken. Ik ga het vanavond nog eens goed nalezen, bedankt voor je uitgebreide informatie!
Plaats reactie