Sydney schreef:Ben benieuwd naar jouw "onderzoeksproject" tot nu toe Adriana, kan je al voorzichtige conclusies trekken?
hihi, t had tussen vette aanhalingstekens moeten staan maar ik houd het wel al anderhalf jaar bij..
aandachtspunt is dat het hier allemaal aziaten zijn en die gaan toch is mijn ervaring anders (moeizamer) met (dierlijke) eiwitten om.
hier wordt in het brokkenbuffet (grote dikgeluste handdoek) geserveerd: HC nierdieet, Hill's nature's best senior, almo holistic kip en dan min of meer van de diverse soorten. voor s nachts krijgen ze HC nierdieet en wat er van de dag overblijft.
hoog gehalte (> 33 %) dierlijk (vnl kip, anders krijgen ze niet) eiwitvoer brokjes geeft veel en lang slapen en weinig ondernemen. die (bv orijen, applaws, totw, acana) heb ik dus afgeschaft.
geef ik s avonds natvoer tonijn/sardines dan breken ze s nachts de tent af.
evenzo met nierdieetbroks k/d van Hill's (wordt gejat van Enzo). dat is vet, gaat niet via de nieren dus makkelijk verteerbaar en levert snel veel energie.. ze worden daar heel vechterig/stoeierig van en dat slaapt niet prettig..
HC nierdieet heeft heel andere samenstelling met veel voorverteerde koolhydraten/zetmeel en veel plantaardige eiwitten, vandaar dat dit 's avonds/'s nachts op het menu staat.
s morgens krijgen ze hun portie sardines//tonijn/kip van almo of miamor en dan is het bal en dat vind ik prima.
tarwegras geeft ook een boost, zo erg dat ik dat tegenwoordig niet meer vrij beschikbaar heb maar mondjesmaat over het natvoer snipper.
Enzo krijgt eens per week wat rauw lamsvlees - hij is de enige die dat lust/eet en gaat onmiddellijk uitbuiken en langdurig snurken, maar ik vind het zo belangrijk dat ik het toch wekelijks geef.
ik heb bij alle katzels afgelopen jaar uitgebreid bloedonderzoek laten doen omdat ik heel nieuwsgierig was naar een aantal waardes bij de broertjes en natuurlijk T4 bij Enzo.
met name langdurige bloedsuiker (fructosamine) en urea/crea bij de broertjes en die waren allemaal prima. ze kunnen dat hogere zetmeel- en/of vetgehalte goed aan blijkt..
bij Enzo zat t4 nog ruim binnen de referentie maar was ineens van 27 naar 37 gegaan en ik vermoed dat dit te maken heeft met de sardines/tonijn... meer jodium/meer natrium..
hij is jaren na zijn ra-jodiumbehandeling giga stabiel geweest dus ben ik niet zo bang voor schildklierontsporing.. over een half jaar checken we dat weer..
en dan zijn er ook nog de individuele verschillen tussen de broertjes en Enzo en de smaken verschillen ook. Maks is dol op Hill's nature's best en eet pertinent geen natvoer. Bolle is een groot, zwaar beest geworden en eet als een bootwerker als je die zijn gang laat gaan, maar Maks zorgt er doorgaans wel voor dat er weinig Hill's voor hem overblijft. dus moet hij zijn honger stillen met almo en daar valt hij van af. en Enzo eet steeds meer natvoer ivm zijn gebit en krijgt nierbrokjes uit de hand gevoerd, omdat hij daarop aankomt.
en conclusies?
hier maakt het zeker weten uit wat ik wanneer aan welk dier voer maar ik denk dat je dat per individueel beest moet uitvinden..