Hij lijkt inderdaad 'gewoon' niet zo groot te zijn, en de vacht ziet er mooi uit (hoeft bij magere katten niet zo te zijn), maar eigenlijk kun je wat betreft heupen en ribben weinig zien (en daar kun je nu juist veel aan afleiden).
Ik denk dat het niet erg is om meer brokken te geven dan nu.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike
Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
gewoon goed doorvoeren...hij is zeker niet dik en maar vindt hem ook niet mager, wel klein voor zijn leeftijd, maar die is misschien geschat door het asiel of wisten ze zijn geboortedatum
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosjeen mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Het is een schatting; ze zeggen dat hij 19 april geboren is. Eerlijk gezegd... de dierenarts liet me zien dat hij nog ging wisselen; had nu dubbele hoektanden. En ik lees overal dat met 6 maanden katten al gewisseld hebben! Maar ze hebben hem wel al gecastreerd in het asiel, hopelijk kan dat geen kwaad, als hij toch jonger dan 6 mnd zou zijn...(?)
omdat ik veel kittens voor het asiel opvang, weet ik dat de leeftijd geschat wordt....deze lijkt mij toch ietsie jonger ...zo 5 maanden....neeehhh joh kan absoluut geen kwaad om vroegcastratie te doen is eigenlijk heel goed....hier in het asiel proberen we ook alles geholpen de deur uit te doen....castreren vanaf 13 weken
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosjeen mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Tommy groeit inmiddels als kool. Hij weegt nu 3,3 kg. Hij had vorige week weer last vban diarree, heeft nu weer die speciale brokken. De diarree is over, maar de honger is er weer. Ik vraag me nu af of ik hem niet meer moet geven. De dierenarts houdt de hoeveelheid van een gemiddeld dikke kat aan. Maar hij is nog enorm aan het groeien. Misschien heeft hij gewoon meer nodig?
Een kitten die honger heeft mag eten, ookal is dat meer dan de DA zegt. Kun je hem niet onbeperkt brokjes geven? Dat heeft onze kater rustiger gemaakt wat betreft eten, daar konden we zelf bijna niet bij zitten eten, zonder dat hij in ons bord sprong..
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa
Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Tommy is ook heel erg, zodra ik richting keuken ga, staat hij op het aanrecht. Hij steekt overal gelijk zijn neus in. En als we aan tafel zitten, probeert hij ons eten te jatten. Hij wordt nu dus steeds de gang ingewieberd... ik was vandaag nog even bij de dierenarts en die vindt dus echt dat hij die hoeveelheid moet hebben (mag misschien ietsje meer, maar niet veel meer) en dat hij maar moet wennen aan 3 vaste tijdstippen per dag voer. Ik vind het geen doen zo en ik merk dat Tommy ook veel prikkelbaarder is dan anders...
heb ook een kat gehad die op dieet moest. dat was echt een crime. ik zou tot hij minstens een jaar is hem onbeperkt eten geven. ik geef die van mij nu verdeeld over4x per dag brokjes en 2x natvoer. gijs is ook zo'n vreetkont. tot hij een jaar was kreeg hij onbeperkt. volgens de DA was dit ook nodig omdat hij mogelijk in zijn eerste maandjes wat voedingsstoffen tekort had gekregen (gevangen als zwervertje van 3 maanden).
na castratie bij 6 maanden heb ik het kittenvoer gemengd met RC appetite control. minder eten geven werkt namelijk niet, dan blijft hij janken en zeuren. brokjes met amper voedingswaarde zorgt dat hij lekker kan knabbelen zonder te dik te worden.
gijs komt mij halen als de brokjes op zijn, gooi weer een stuk of 10 in het bakje en dan is het goed. hij wil gewoon geen leeg bakje zien. dan is hij gerust dat wanneer hij wil eten er eten is. ik weeg het wel af om zo bij te houden wta ze eten. meestal komen na een paar vreetdagen ook weer rustigere dagen. en bij ons krijgen ze natvoer als wij ook eten. dit om te voorkomen dat ze op onze bord komen pikken .werkt prima en supergezellig eten met zijn viertjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Je zou ook eens kunnen zoeken op voedselverrijking, dan moet hij meer werken voor zijn brokjes. Op de laatste pagina van dinky haar album (zie mijn onderschrift voor de link) heb ik gister een filmpje geplaatst van een voorbeeld daarvan
Op die manier doet hij misschien wat langer met zijn voer?
Ik heb zo'n speciale bal gekocht waar je voertjes in kunt stoppen, maar... Tommy begrijpt het niet! Ik heb hem al heel vaak voorgedaan en laten zien wat er in zit, hoe het er uit moet, etc. Maar nee hoor... hij gaat er bij zitten kijken en dat is het.
Sinds juli is Guusje op dieet, die was toen bijna een jaar. Hij was te zwaar waar hij last van had. Hij was benauwd als hij speelde wat eng was om te zien. Het voer, royal canin indoor, stond er de hele dag, daarnaast kregen ze blikvoer. Sinds Guusje op dieet is, staat het voer er niet meer de hele dag en krijgen zijn broers ook afgewogen voer. Geen dieet, maar gewoon. En blikvoer mocht niet meer.
Sinds het dieet, hills metabolic, heeft Guusje altijd honger, tenminste dat idee krijg ik. Hij kreeg toen van mij een beetje meer dan hij mocht. Het blijkt dat hij de brokken van hills niet kauwde en hij hierdoor last van zijn tandvlees kreeg. Daarom heeft hij nu weer ander voer, wat grotere brokken zijn. Maar ondanks dat hij meer voer krijgt nu, blijft hij schrokkerig en altijd op zoek naar eten. Voor het dieet jatte hij nooit iets en nu probeert hij constant wat te krijgen.
Achteraf heb ik spijt van het dieetvoer en had ik beter zijn gewone voer wat kunnen beperken. Guusje was nog te jong en in de groei en had eigenlijk niet op dieet gemogen denk ik. Hij krijgt nu, net als zijn broers weer RC, zijn indoor hij oral sensitive en daarnaast blikvoer, mede voor het vocht, en dan hoop ik dat hij niet meer zo hongerig is en dat hij niet gelijk weer fors gaat aankomen.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Ik heb deze en daarin zitten onbeperkt brokken, ik vul hem meerdere keren per dag bij.
Omdat de kat moeite moet doen om aan de brokken te komen, word het een spelletje.
Onze katten eten daardoor een stuk minder snel en zijn daardoor sneller voldaan.
Ik had precies zo'n kat hier. Altijd gefocust op eten, wilde altijd meer. En wat hij kreeg schrokte hij op. En overgewicht heeft hij altijd gehad. Destijds was hij nog kitten, dus wij besloten hem (en zijn maatje) onbeperkt voer te geven. We kochten zo'n zelfde piramide als Renate en daarin was altijd voer. Hij was destijds nog in de groei, dus redeneerden wij, alles wat hij nu teveel zou binnenkrijgen, groeide hij nog wel weer recht.
Wij kregen een andere kat! Hij was vrolijker, minder vervelend gedrag en hij speelde veel meer. Hij heeft nog steeds overgewicht, lichtjes, dit accepteren wij. En het belangrijkst, hij laat Ons eten met rust. Al zal hij altijd Proberen te bedelen En als hij niks krijgt loopt hij altijd naar zijn eigen brokjes. We noemen hem een emotie-eter Hij is gelukkig, ik zou hem nooit op dieet zetten. Wel hou ik in de gaten dat hij niet teveel meer aankomt. Hij is nu 7kg, maar hij is ook vrij groot.
Dus ik zou als ik jou was het dieetvoer mee stoppen en terug gaan naar onbeperkt voer.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa
Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Helaas, Tommy heeft alweer een tijdje diarree en moet voorlopig op het speciale voer blijven. De oorzaak van de diarree is niet onderzocht, kan variëren van een virus, parasiet tot gevoelige darmen en voedselallergie. De dierenarts wil het eerst een tijd aanzien, alleen met dit voer. Ik moet dus zorgen dat hij niets eet van Vinnies eten, of van ons eten. Tommy is wel minder overdreven op eten geworden, Vinnie is een stuk erger! Maar ik kan dus geen brokken voor Vinnie laten staan (die eet ze ook gelijk allemaal op, dus dat lukt toch niet), anders komt het nooit goed met Tommy. Ze krijgen nu 4 keer per dag eten...