Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Katelijne »

Zoals de titel al zegt en vraagt: Osiris (13,5j) heeft een te hoge suikerwaarde.

Gisteren naar de da geweest voor gebitsreiniging en het trekken van een boel tanden (had chronische tandvleesontstekingen aan verscheidene tanden) en meteen ook nog eens bloed laten prikken. Ik vond hem de afgelopen maand nogal vermagerd.

Nu blijkt dat z'n suikerwaarde te hoog is; hij heeft 380. Vanaf 470 is het diabetes, dus daar zit hij nog niet, maar hij moet wel of dieetvoer. Ik kan morgen bij de da om een zak gaan (we wachten nog even de uitslag van z'n schildklier af, om te zien of daar alles in orde is, anders moeten we daar ook gaan aan werken), maar na even te hebben rondgekeken, zie ik dat RC en Hill's enkel droogvoer voor diabeteskatten hebben. Maar ja, hij is dus al veel tandjes kwijt...

Dus mijn vraag: is er ook een speciaal natvoer voor katjes met een te hoge suikerwaarde? Ik heb al even op zooplus gekeken, maar niet direct iets gevonden.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Sifra »

Op zich is het geen probleem dat Osiris veel tanden kwijt is: ook katten bij wie het hele gebit getrokken is, goochelen nog brokjes naar binnen.
Als je echt op zoek bent naar natvoer speciaal voor diabeteskatten, kun je misschien beter zoeken bij medische webwinkels, zoals medpets.nl of vets4petz.nl.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Kattebeest »

Bij medpets zowel droog- als natvoer van RC: http://www.medpets.nl/royal+canin+diabe ... escription

Geen ervaring met suikerziekte, alleen even meegezocht. Er zijn vast wel meer merken te vinden (denk ik).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Roest »

Het gaat om de koolhydraten die je wilt vermijden. Dus granen, mais, rijst, suikers, meel, soja, pulp, enz. Eigenlijk alle plantaardige toevoegingen.

Kies een merk met een hoog vis/vlees gehalte (eiwit, vet) en weinig plantaardige ingredienten. Op zooplus heb je bijvoorbeeld Almo, Porta 21, Schmusy ed.
Er is (volgens mij) geen speciaal natvoer omdat het precies hetzelfde als zulk voer zou zijn. Alleen KVV is er dan nog als overtreffende trap.

Beterschap voor Osiris.

edit: RC heeft wel speciaal voer zie ik. Maar als je naar de eigenschappen kijkt: laag koolhydraten gehalte. Komt op hetzelfde neer dus.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Adriana »

Katelijne schreef:Nu blijkt dat z'n suikerwaarde te hoog is; hij heeft 380. Vanaf 470 is het diabetes, dus daar zit hij nog niet, maar hij moet wel of dieetvoer.

Ik kan morgen bij de da om een zak gaan (we wachten nog even de uitslag van z'n schildklier af, om te zien of daar alles in orde is, anders moeten we daar ook gaan aan werken), maar na even te hebben rondgekeken, zie ik dat RC en Hill's enkel droogvoer voor diabeteskatten hebben. Maar ja, hij is dus al veel tandjes kwijt...

Dus mijn vraag: is er ook een speciaal natvoer voor katjes met een te hoge suikerwaarde? Ik heb al even op zooplus gekeken, maar niet direct iets gevonden.
vraag even of die 380 een fructosaminewaarde is! denk het wel maar handig is het zeker te weten.
diabetes kan worden veroorzaakt door voer met te veel koolhydraten/zetmeel, overwicht, aanleg en heel belangrijk: stress...!!
er is van Hill's droogvoer voor suikerkatten en Royal Canin heeft Diabetics en dat laatste beviel/werkte hier het best.

en veel natvoer is al zetmeel/koolhydraatvrij maar dan zul je de kabouterletters bij de ingrediëntenoverzichten moeten raadplegen.
geen granen, geen suiker. wèl vezels (pulp) en plantaardig eiwit.
er staan overzichten van geschikt natvoer op de site van de Suikerkatten en je kunt daar ook terecht met specifieke vragen. http://forum.suikerkatten.nl/

er staat veel schildklierinformatie in de diverse topics op het forum en als een katzel goed reageert dan is het met wat medicatie goed te behandelen, afhankelijk van de ernst.
bouw bv felimazole langzaam op, dus in twee keer geven en beginnen met de helft om te wennen.
maar dat weet je dus nog niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Roest »

geen granen, geen suiker. wèl vezels (pulp) en plantaardig eiwit.
Ik was wat ongenuanceerd inderdaad. Gooide gelijk alles in de ban. :-P
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Katelijne »

Net naar de dierenarts gebeld: schildklier is helemaal in orde.

Het gaat inderdaad om een fructosaminewaarde. Het mag gaan tot 300, hij heeft 384. Vanaf 470 is het dus diabetes, maar daar zitten we gelukkig nog niet.
Ik kan maandag om voer gaan, want momenteel hadden ze enkel iets binnen voor katten met diabetes en overgewicht. Hij weegt momenteel 4,2kg, dus is helemaal niet te dik.

Wij geven onze katten almo, zowel nat- als droogvoer, afgewisseld met natvoer animonda. Ik had vorige week een proefpakket smilla besteld, en dat gaat er ook wel in.
De da zei dat hij de eerste twee à drie weken natvoer zal moeten krijgen, omdat zijn kiezen dus donderdag verwijderd zijn. Daarna kan het zijn dat hij opnieuw korrels gaat eten, kan ook zijn van niet. Sommige katten doen het, andere niet. We kunnen dan ofwel enkel natvoer geven, of de korrels met de blikvoeding mengen.

Wat je zegt over stress, adriana, heeft me aan het denken gezet. Ik schets even onze thuissituatie van de afgelopen maanden:
- in maart hebben we Azraël laten inslapen en zijn Astérix en Obélix erbij gekomen.
- begin augustus is mijn broer hier komen wonen, om de week met zijn twee kinderen, maar belangrijker: hij had zijn oude kat, Klein Konijn, mee.
- in september KK laten inslapen - ze was op. Een dag later hadden we hier al een kitten dat een vriendin van mij gevonden had op de straat. Kitten (kattin) gehouden, want mijn broer ging haar houden.
- eind oktober broer en kinderen verhuist, maar de laatste twee dagen dat ze hier waren, was er hier NOG een kitten (kater) van 8 weken, want mijn broer wilde een maatje voor zijn ander kleintje.

Dus we gingen op een goed half jaar van twee katten naar 1, naar drie, naar vier, naar drie, naar vier, naar vijf... en terug naar drie. En Osiris is wel erg gevoelig aan stress.

In elk geval, volgende maand opnieuw bloedafname en dan zien we wel.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Adriana »

yep, dat lijkt me iets veel van het goede, zeker voor een toch al gevoelig dier.
de ervaring leert dat als stress de oorzaak is, de kans op een redelijk herstel vrij groot is.
welke almo natvoer geef je? kan zijn dat die al kh-arm is.
wat je kunt doen is een proefzakje RC diabetics aan je da vragen en Osiris daar over de dag verspreid een aantal brokjes van geven.
daar zit een goeie vorm arginine in en mijn ervaring daarmee en met diabetics is heel erg goed, zeker ook in lage dosering.
en je zou hem nog wat kalmerends kunnen geven zoals bv telizen, zylkène of destress.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Katelijne »

We geven almo nature holistic brokken, kip en rijst of kalkoen en rijst (ik wissel eens af) en natvoer almo nature classic (ook hier verschillende smaakjes).

De vraag is natuurlijk of hij de brokjes van RC diabetic zal kunnen bijten, nu zijn kiezen verwijderd zijn. Het natvoer van smilla gaat er momenteel erg goed in; hij eet rustig zijn hele bakje leeg. Ik mag morgen de dieetvoeding gaan halen. Ik ga beginnen met enkel natvoer en dan eens proberen met korrels.

Zou het nog nodig zijn hem iets kalmerends te geven? De situatie is nu weer normaal. Het enige wat me nu wel nog bezighoudt, is dat vooral Astérix hem de laatste tijd een beetje pest. Hij kan achter hem aan zitten (soms met medewerking van Obélix). Misschien komt het omdat ze merken dat hij de laatste tijd wat verzwakt was? Ofwel zijn ze ook helemaal in de wat geslagen van alle veranderingen afgelopen tijd.

Astérix is ook het type kat dat niet echt veel komt knuffelen, maar toch erg jaloers is. Hij wil wel geknuffeld worden, maar ik denk dat hij gewoon nog niet zo ver is dat hij alles voldoende vertrouwt om lekker dicht tegen ons te liggen. Hij was ook erg zenuwachtig toen hij hier in april aankwam, hij beefde echt zichtbaar, dus ik vermoed dat hij veel meer tijd nodig heeft om zich echt te settelen. Da's anders met Obélix, die echt al 's avonds op bed komt liggen knuffelen, een poot of zijn kopje op mij legt en dan in slaap valt.

Ik wil Osiris wel beschermen tegen het jonge geweld. Hij is 13,5, dus alles mag wat rustiger, wat hem betreft. Ik heb soms ook het gevoel dat hij het verlies van Azraël nog niet helemaal heeft verwerkt. Ze waren niet echt allerbeste maatjes, maar zijn toch bijna 13 jaar samen geweest en het is alsof hij nu nog soms loopt te zoeken. Hij heeft Azraël nochtans gezien toen die ingeslapen was; we hebben hem laten snuffelen en zo.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Adriana »

je voorland is insuline spuiten en als k jou was dan zou ik nu het nog kan, alles proberen om dat te vermijden/voorkomen.
bovendien: hoge bloedsuikerwaardes geven erg akelige klachten..
suikerkattenforum al geraadpleegd?

zo lang hij last van stress houdt, bouwt het verder op en wat is erop tegen om hem met wat destres hem wat meer rust in zijn lijf te geven? hij lijkt mij gestresst door je andere katzels en door het rouwproces om zijn maatje.
katzels zonder of heel weinig kiesjes slikken droge brokjes gewoon door.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Osiris heeft te hoge suikerwaarde - voeding?

Bericht door Roest »

Zou meerdere keren over de dag kleine porties voeren ipv in een of twee keer ook een goed idee zijn? Of bijvoorbeeld een gezonde 'snack' tussendoor.
Vooral als stress een factor is helpt het om schommelingen in de suikerspiegel op te vangen. Is ook veel minder belastend voor de pancreas.
Plaats reactie