Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Jaanen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 nov 2013 08:44

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Jaanen »

Ik weet niet precies wat pred is, maar Bessel eet. Zijn eigen brokjes, kattensnoepjes en soms wat natvoer. Het probleem is niet dat hij niet genoeg naar binnen krijgt, het probleem is dat hij ondanks dat maar blijft afvallen. In een tempo wat niet verklaard kan worden door niet eten alleen. Hij heeft ongeveer een maand geleden mirtazapine gehad, omdat hij toen wel op gehouden was met eten. Toen heeft hij een weekend dwangvoeding gehad. Nu houd ik zijn eetpatroon dus ook goed in gaten. En Bessel eet.
Ik hoop dat Bessel niet depri is. Hij voelt zich nu niet goed, natuurlijk, maar ik denk niet dat dat de oorzaak is. Hij mag naar buiten, hij heeft binnen voldoende ruimte, twee krabpalen en speelgoed en een medekat. Hij is vijf jaar lang hartstikke tevreden geweest.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Adriana »

met pred wordt prednisolon bedoeld, paardenmiddel trouwens met kans op lastige bijwerkingen. mirtazapine is een heel erg sterk middel heb ik ervaren, eens per drie dagen maar Bessel eet vanuit zichzelf en dat is ook het probleem niet.
vandaag nog maar heel erg genieten van zijn aanwezigheid met veel knuffels en hopelijk nog heel lang en dan morgen duimen voor een duidelijke diagnose en behandelbare aandoening..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Robijn »

Is hij ook getest op FIV; kattenaids? Verminderde eetlust en afvallen zijn symptomen van FIV, vandaar dat ik deze vraag stel.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door mittenslief »

ben wel benieuwd of er nog iets uit gekomen is en hoe het met hem is
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Jaanen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 nov 2013 08:44

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Jaanen »

Bessel is ook getest op FeLV en FIP, dat is het ook niet.
De laatste test (darmverteringssappen) moest naar een laboratorium in Amerika gestuurd worden; de resultaten worden pas volgende week verwacht. Daar wilden we niet op wachten (zowel de dierenarts als ik niet) en gisteren is Bessel geopereerd. Er zijn biopten genomen van zijn darmen, lymfeknopen en lever. De dierenarts is er behoorlijk zeker van dat het probleem in zijn darmen zit, maar wat het is, is nog steeds de vraag. Kanker is nog steeds niet uitgesloten en darmontstekingen ook niet. Nu de biopten genomen zijn, krijgt hij prednison. Dat kon eerder niet omdat je dan geen betrouwbare resultaten uit de biopten meer kunt krijgen, blijkbaar. Hij heeft de operatie goed doorstaan en zijn ingewanden zien er niet slecht uit. De dierenarts zei dat hij niet pessimistischer is, dan voor de operatie. Vandaag mag hij weer naar huis. En dan hopen dat de prednison hem veel goeds doet en dat de oorzaak snel duidelijk wordt en verholpen kan worden. En natuurlijk veel knuffelen.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Robijn »

Ik heb het niet over FeLV en FIP, maar over FIV..
Hopelijk wordt de oorzaak inderdaad snel achterhaald en kan er snel met een goede behandeling worden gestart...
Sterkte!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Synemios »

Felv/Fiv kan in 1 test bekeken worden, (snaptest) als die negatief is, dan is het betrouwbaar, positief dan op laten sturen, want kan nog vals positief zijn.
Maar ik ga er toch vanuit dat beiden getest is in 1.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door mittenslief »

ok dat was dus de reden dat er geen pred. ingezet was....normaal doen ze dat best snel in dit soort gevallen....op pred. kunnen ze ook heel snel opknappen en ik hoop dat het in jouw geval ook zo is....het is natuurlijk een paardenmiddel maar je probeer toch alles toch?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Jaanen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 nov 2013 08:44

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Jaanen »

De eerste resultaten zijn terug. Het is geen kanker, maar een heftige maag-darmontsteking. Bessels darmvlokken zijn ook verkort, waardoor hij veel minder voedingsstoffen op kan nemen. Voorlopig krijgt hij dus nog prednison en blijft hij op een hypoallergeen dieet. Daarnaast krijgt hij komende maand elke week een injectie met vitamine B. Waardoor de ontsteking is veroorzaakt weten we nog niet, maar de dierenarts denkt aan een allergie. Hij heeft ook wat leverproblemen, waarschijnlijk door het snelle afvallen. Daar wordt voorlopig niks aan gedaan; eerst moet hij aankomen. Het gaat al iets beter met Bessel. Hij begint al wat tegen te stribbelen als hij zijn pilletje moet krijgen. Het ziet er dus naar uit dat hij nog een tijdje bij mij blijft. Gelukkig.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door nellebel »

wat een goed nieuws. moet hij niet meer hebben als vit b? ik vergelijk bij mezelf, door mijn iei onopgemerkte tarwe allergie had ik mijn darmen ook al ver vernield dat ik in het begin echt aan de voedingssupplementen moest. pas na herstel van de darmen kon ik dit afbouwen. ik nam ook niet genoeg meer op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Adriana »

Jaanen schreef:Het ziet er dus naar uit dat hij nog een tijdje bij mij blijft. Gelukkig.
goeie berichten over Bessel en ben zo blij voor je..
het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar jullie zijn er nu tenminste uit wat het is....
en lever herstelt na verloop van tijd gelukkig!
je hebt hem ongetwijfeld al helemaal platgeknuffeld, maar kunnen er nog knuffels bij..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat er een oorzaak is gevonden die je nu kan gaan behandelen :D
Natuurlijk zijn jullie er nog niet maar het gaat al wel de goede kant op zo te lezen :D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Shimbalaya »

Inderdaad, wat fijn dat de oorzaak eindelijk is gevonden.
Ben echt blij voor jullie en voor Bessel, ik hoop dat Bessel er weer goed bovenop komt en dat jullie nog heel lang van hem mogen genieten.
Jaanen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 nov 2013 08:44

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door Jaanen »

Bessel was de afgelopen twee weken twee ons aangekomen en het leek allemaal de goede kant op te gaan. Helaas heeft hij vanavond een beroerte gehad en is hij overleden. Het was allemaal toch te veel geweest, denk ik.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bessel valt af, maar ik weet niet waarom

Bericht door mittenslief »

allemachtig wat een naar triest bericht...jullie hebben er alles aan gedaan om hem er bovenop te helpen...heel veel sterkte
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie