Oscar misselijk, doet vreemd.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Synemios »

Ik vraag me af of we niet eea afgeremd hebben door hem toen mee te laten eten met Nero.
Waar ik me ook aan gestoord heb vrijdag is dat ze begonnen over metabolic dieet, ivm afvallen.
Ik weet dat hij te dik is, maar hem voer ontzeggen ( weghalen) of minder geven resulteerde hier in het verleden in een gestreste kat die ging schrokken en kotsen.
Zijn nieren zijn mijn grootste zorg nu en als die waardes vrijdag nog steeds te hoog zijn moet hij sowieso officieel op nierdieet.
Onofficieel zijn we dus al begonnen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Adriana

Bericht door Adriana »

nieren zijn altijd belangrijker dan de meeste andere kwalen waaronder diabetes vind ik. want dat kun je bijplussen en veel andere kwalen zoals bv lever herstellen. nieren niet, met acuut nierfalen kun je hopen dat het min of meer bijtrekt.
en dat is dus nu waarschijnlijk de situatie bij Oscar.. en blij dat hij uitgebreid gespoeld is.
dat bijtrekken is trouwens een kwestie van tijd.. mijn ervaring met Enzo is dat het heel langzaam gaat. Enzo zat fase 2 (van de 4) nierfalen en zit nu keurig binnen de referentie. en we zijn een aantal jaren verder.. en nierdieet versus totw is een wereld van verschil voor de nieren..

je kent de uitdrukking dat je primair naar het dier moet kijken en wat minder naar de waardes?? Oscar gedraagt zich niet als een nierfaalkatzel en missch zou je het bloedafnemen met een maand moeten uitstellen... dan heb je een beter overzicht over zijn functioneren in goeden doen, dus zonder medicatie-afbouw en zonder opsluitstress. en dan heeft de renal een maandje de tijd gehad om door te werken.
misschien heel missch was je er door dit akkefietje wel tijdig bij, wie weet...
en tot dusver toch genoeg reden voor matige blijdschap? hij voegt zich weer, heeft interesse in zijn omgeving en eet en drinkt zelf! straks tweede drinkfontein jammie jammie en dames ook weer lief en aardig..
tja en wat dat afvallen betreft.. Bolle hier is al zwaarder.. k heb over afslankbroks via de da nog geen juichende berichten gelezen..
je zou hoogstens kunnen kijken wat het slankste nierdieetvoer is en RC is stukken minder vet dan k/d..
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

DA zei inderdaad dat het een tijdje duurt.
Ik weet dat je vooral naar de kat moet kijken en dat doe ik ook zeker, hij heeft inderdaad niet de typische gedragingen/uitingen van een nierfaalkat.
Maar ik ga hem toch ook al zouden die waardes weer binnen de referentie zitten op nierdieet houden.

Mickey had overigens chronisch nierfalen en die heeft het met fortekor en nierdieet nog 6 jaar volgehouden, zonder lijden want dat was wel waar ik goed naar keek.

Nero had alleen nierdieet nodig en die bleef eigenlijk stabiel en die is niet aan nierfalen overleden dus ik heb goede hoop sowieso.

Maar wat mooi dat Enzo weer netjes binnen de referenties zit, daar heb je ook wat medische problemen mee overwonnen.

Ik ben zeker wel blij hoor, zeker nu ik zie dat ie het weer lekker doet en happy is ;)
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Het gaat goed hier,
Oscar is weer Oscar, de meiden blazen niet meer.
Hij gedraagt zich absoluut niet ziek, drinkt, eet, plast, poept, al had hij met dat laatste gisteren wat moeite.
Hij heeft toch voorkeur voor het oude grind en de oude bakken, ik laat ze allemaal wel staan.
Ik heb hem wel zelf ook op de bak gezet en dan ging hij dus wel plassen.
Waarom hij het ophoudt ben ik nog steeds niet achter, misschien voelt hij het niet snel genoeg?
Even bespreken nog, luiheid geloof ik niet want hij gaat ook wel zelf naar de bak, of hij wandelt door het huis.
Hij is oud dus ja minder actief maar dat vind ik iets totaal anders dan lui....
Groetjes, Denise
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Synemios schreef: ... de DA zei net tegen mij dat het geen struviet of oxalaat is geweest, maar een bonk/plug huidcellen, waarschijnlijk omdat hij te lang wacht met naar de bak gaan.

Hij had wel nog ruimte in zijn blaas gisteren, dus die stond nog niet op springen.
Probeer even hardop mee te denken. Laat maar weten waar ik fout zit.
Zijn de klachten ontstaan omdat hij te lang wacht met naar de bak te gaan of ging hij niet naar de bak omdat hij een beetje verstopt zat en pijn had? Vraag me af waar die huidcellen vandaan komen. Daar zou de da antwoord op moeten hebben. Zoals hij het nu stelt zijn de huidcellen ontstaan omdat Oscar niet frequent genoeg naar de bak gaat. Maar is dat ook zo?

Verder kan ik me niet voorstellen dat een kat 'te lui' zou zijn om te plassen. Dat klinkt teveel als menselijk gedrag. Plas ophouden om een of andere reden kan me wel weer voorstellen maar niet in Oscar's situatie. Denk dan aan stress of teveel onrust om de bak op te zoeken.

Fijn dat Oscar weer de oude is, ook blij hier :eangel: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik vind het juist fijn als mensen meedenken.
Hun zeggen dat Oscar zijn plas te lang ophoudt, daardoor is die blaaswand gaan irriteren, zijn er huidcellen op gaan hopen en raakte hij dus verstopt.
Plassen deed hij ook nog gewoon, ik heb hem die avond ook nog echt zien en horen plassen,
Ik let er ook goed op aangezien wij ervaring hebben met een eerdere blaasgruiskater en nierproblemen, het is iets waar ik dus altijd goed op zal letten.
Zit dan in je systeem ofzo.

Bij de DA was het ook nogal vaag, want hij zat dus niet helemaal vol, maar reageerde wel met drukken op blaas en leek toch op verstopping, ik heb toen meteen gevraagd zijn nierwaarden te checken want hij was passief, misselijk, zo van zekere voor het onzekere.
Ik heb inmiddels ook geleerd op mijn gevoel af te gaan, ik dacht meteen al aan verstopping en/of nieren, maar ja ik had hem dus zelf ook nog niet zien persen.

Ze zijn ook snel geweest met actie ondernemen, gelukkig ook geen metacam of andere cam rotzooi gegeven, (doen ze sowieso niet bj oudere katten zeiden ze) heb ik ook meteen gezegd maar dat staat ook aangegeven in de computer, dat geen enkele kat van mij dat mag hebben maar ja hij had dus wel pijn, maar hij had dus ook geen blaasontsteking.

Dus hij wacht te lang met plassen, blaaswand raakt geirriteerd en gaat rommel afgeven en krijgt zo verstopping.
Ik heb die meiden nog nooit bij die bakken zien klieren, Oscar deed dat vroeger zelf wel bij de anderen ;)
We hadden 4 bakken op verschillende plekken, open, dicht, half dicht ga zo maar door.
Nu staan er 5 met verschillend grind en hij kiest toch het oude grind.
Hij komt helemaal niet gestressed over ook zolang we hem zijn ding laten doen en dat doen we ook.
Spelen doet hij ook nog zo nu en dan en ik zie hem dus ook nog wel achter Lizzy aanrennen.

Hij heeft inderdaad overgewicht en kan moeilijker klimmen en springen maar ja....

Ik kom er gewoon niet goed uit, want waarom wacht hij dan met plassen?
Groetjes, Denise
Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Nu ben ik geen kat, maar ik heb hetzelfde, dan wel als mens.
Ik wacht ook te lang met plassen en wat je dan krijgt, is hevige blaaskrampen.
Als je dan plast, is het zeer pijnlijk en ontstaat er een soort bonk gevoel in je onderbuik.
Omdat je te lang wacht, kun je (vaak) niet de volledige hoeveelheid in één keer uit plassen.
Gevolg? Blaasretentie (resterende urine die in de blaas achterblijft) en dat kan weer een verstopping veroorzaken.

Het heeft mij een fikse nierbekkenontsteking opgeleverd.
Je kan Oscar moeilijk vertellen dat hij vaker naar de kattenbak moet gaan,
maar is wellicht een blaasontspanner een optie voor hem?
Omdat de blaaswand zo geïrriteerd raakt, is het lastig je plasgevoel te herkennen, althans dat ervaar ik.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, ik ben immers een mens..
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Renate bedankt,
Ik vind het wel aannemelijk klinken.
Hij heeft gisteravond zijn laatste blaasontspan pilletje gekregen, ik ga dit zeker ook meenemen donderdag.
Ik wil namelijk niet dat hij weer verstopt gaat raken.
Ik zet hem zelf af en toe op de bak, ik heb het hem wel verteld hij miauwde als antwoord :D
Groetjes, Denise
Adriana

Bericht door Adriana »

katzels zijn bijna ondoorgrondelijke wezens en ik vind het hier ook nog altijd lastig om Enzo te lezen. die stopt af+toe met eten en drinken gaat ook niet zo jofel.
hij komt niet gestresst over maar als hij weer eens een weekje ietsepietsje destress heeft gekregen gaan dingen soepeler en veel beter. destress helpt soms ook bij gevallen van merkwaardige gedragskronkels..
missch zou je eens bij de toepassingen van bv cholodin (medpets) en destress (huisdierendokter) kunnen kijken en ik kan je wel wat opsturen om dat eens n keertje te proberen als dat handig is...
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee soms weet je het niet precies.
Toevallig heb ik 2 weken terug de cholodin weg gedaan via de apotheek.
Nierbekkenontsteking kun je dat in de urine zien eigenlijk?
Denk niet dat daar aan gedacht is.
Met. Stressklachten ga ik niet meer naar de DA, dan geven ze clomicalm en dat komt er hier echt nooit meer in.
Ik heb analgos besteld maar nog niet binnen, vind het ook moeilijk in te schatten of hij nu pijn heeft.
Hij piept niet maar katten laten het vaak pas laat merken, vond het wel spannend wat hij zou gaan doen na de blaasontspanners.
Hij drinkt wel veel.
Ik ga even uitzoeken wat het beste bij hem zou passen, cholodin of destress.
Groetjes, Denise
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Anders even via de zoekfunctie zoeken op nierbekkenontsteking?
Ik weet dat Bruno van Thea (Chiquita98) een nierbekkenontsteking had en hierdoor verhoogde nierwaardes had. Het viel haar op dat Bruno veel dronk en bleek inderdaad sprake van verhoogde nierwaarden maar weet niet meer precies hoe ze dat nu hadden vastgesteld ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Urine op kweek maar ik lees ook echo, in andere topics.
Toch ook maar overleggen.
Bedankt Mirjam.

Ik wil voor hem niet teveel gedoe, voor een echo moeten ze onder narcose en dat durf ik echt niet aan, daarbij weer stress voor hem, zucht.....

Vind het vaak jammer dat er niet ver doorgedacht wordt naar de oorzaak.
Bij Luna precies hetzelfde, de pododermatitis wordt behandeld,, maar onderzoek naar de oorzaak moet je dan zelf bedenken.
Groetjes, Denise
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Klopt! Bruno had aan beide nieren een nierbekkenontsteking. Echo gemaakt inderdaad en dit in combi met hoge ontstekingswaardes in het bloed. Was kantje boord, maar de dikkerd is gezond en wel en bijna een jaar oud.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Thnx Thea,

Ik wil hem echt niet onder narcose nu,
Ik ga even nadenken, misschien uitgebreider bloedonderzoek en urinekweek.
Ik vind luiheid gewoon echt geen juiste conclusie,
Nu gaat het goed maar wat nou als er toch nog iets zit?

Wat zouden jullie doen? Ook gezien zijn leeftijd?
Wil ook niet dat hij gaat lijden omdat ik van alles wil weten.
Groetjes, Denise
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Heel lastig, weet niet wat ik zou doen gezien zijn leeftijd. Je hoeft ook niet meteen actie te ondernemen zolang het goed met hem gaat.

Ben zelf ook een nierbekkenontsteking-klantje geweest. Eerst verkeerde diagnose (blaasontsteking) en moest veel, veel, veel drinken. Maar raakte het vocht niet kwijt en kreeg spijkerbroeken niet meer dicht :shock: . Hoge koorts en toen bleek het dus een nierbekkenontsteking te zijn. Echo gehad en röntgenfoto maar niets te zien. Weken later via natuurlijke weg een flinke niersteen of blaassteen geloosd. Dat was ws de boosdoener geweest. Verbaasd en redelijk pissig want hoe kon die steen niet op de foto of echo te zien zijn? Daar geen bevredigend antwoord op gehad.

Ik zou Oscar even met rust laten en goed bekijken, ook zijn plasgedrag. De stress van een echo waar misschien niet eens iets uitkomt zou ik even achterwege laten. Zou voorlopig even aan destress of cholodin denken en zoals je zelf aangeeft urinekweek en bloedonderzoek. Het is een heel lastig dilemma waar je voor staat.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie