Vragen voor de aanschaf van een kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Manami
Kitten

Vragen voor de aanschaf van een kitten

Bericht door Manami »

Hallo iedereen.

Na tien jaar gezeurd te hebben hebben mijn ouders eindelijk toegegeven aan mijn wens een poesje te kunnen verzorgen. Ik ben op het moment 19 jaar en ik ben student. De man van mijn moeder is inmiddels met pensioen en mijn moeder werkt tot januari nog full-time.

Ik heb een paar vragen. Natuurlijk heb ik de antwoorden zelf ook al wel een beetje opgezocht, maar toch zou ik echt wat concrete antwoorden krijgen op de specifieke vragen die ik heb.

Ik heb het met mijn moeder gehad over de leeftijd van de kat en ik vroeg mij af wat jullie denken. Dit zal de eerste keer zijn dat ik zelf voor een dier zorg als ik de goudvissen niet meetel. Mijn moeder en ik zijn van mening dat een jonge kitten (rond 1-2 maanden oud) een goede keuze zou zijn. Ik snap dat het extra aandacht vergt, maar ik denk persoonlijk (al heb ik er natuurlijk totaal geen verstand van) dat het de band tussen de kitten en mij verdiept als ik hem/haar op zeer jonge leeftijd al hier heb wonen.

Hoe zien jullie dat?

Mijn tweede vraag is of mijn berekeningen ongeveer kloppen voor hoeveel ik per maand neer moet leggen.

Code: Selecteer alles

----------------------------------------------------
Eenmalig
Kat zelf - 				0,00
Kattenmat - 			10,00 / 30,00 euro
Speeltjes -				20,00
Drink/eetbakken -		15,00
Krabpaal -				15,00
Kattenbak - 			20,00

Totaal -				80,00 tot 100 euro

Maandelijks
Voer -					18,25 / 33,33
Kattengrind  -			12,00

Totaal -				30,25 tot 45,33
Als ik iets over het hoofd heb gezien of iets compleet verkeerd heb zou ik het graag willen horen. Ik wil graag dat als/wanneer we de kitten in het huis opnemen zij de best mogelijke zorg en liefde ontvangt.

Dan even een hele andere vraag, wij hebben een aantal katten bij ons in de buurt rondlopen. Twee daarvan zitten het meerendeel van de dag in onze achtertuin. Ik weet op dit moment nog helemaal niet of het wel handig is om de kitten naar buiten te laten als zij daar behoefte aan heeft. Ik kan me goed voorstellen dat het wat problemen op gaat leveren. Stel dat het zo ver komt, hoe kan ik mijn poes bijstaan onze tuin "terug" te nemen van de twee andere katten?

Sorry voor de lange post.

Al vast heel erg bedankt.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Re: Vragen voor de aanschaf van een kitten

Bericht door Brittenbolletje »

Hoi,

leuk dat je een kitten mag van je moeder. Een kitten moet volgens de wet minimaal 7 weken zijn. raskatten gaan zelfs met ongeveer 13 weken pas weg. Ik zelf vind 7 weken al te vroeg.

Een kat zelf kost ook geld. Ik zou nergens een katje halen wat je gratis kan halen. Je weet niet of het kitten wat onder de leden heeft en misschien wel heel jong erg ziek word, of erger.

Ik zelf zou het kitten niet buiten doen.
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Spaarpotje voor dierenartskosten aan het lijstje toevoegen. Verzekering afsluiten kan ook.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wanneer je een kitten neemt (zoals brittenbolletje al aangeeft mogen ze pas met 7 weken bij de moeder weg wettelijk gezien) is het aan te raden om 2 te nemen. Wanneer je maar 1 kat wilt dan zou ik in het asiel gaan kijken naar een jong volwassen solo kat.
Onze poes is met een leeftijd van 5,5 jaar uit het asiel bij ons gekomen maar kan niet zeggen dat de band intenser zou zijn geweest als het een kitten was. Wanneer zij buiten zit en wij aan komen lopen komt ze op ons af lopen miauwen als begroeting bijvoorbeeld terwijl ze van andere mensen niets moet hebben buiten ;)

Dan het punt prijs van de kat zelf. Ik zou er voor kiezen om een kat uit het asiel te halen en dan betaal je wel een aanschafprijs. Voordeel is dat ze volledig nagekeken zijn, ontwormt, ontvlooid, ingeent en castratie met korting of zelfs gratis. Wanneer je dat allemaal zelf nog moet doen ben je over het algemeen genomen meer geld kwijt.

Een goede krabpaal voor 15 euro lijkt mij aan de lage kant ingeschat. Een simpele krabpaal kost al snel 25 euro volgens mij (en dan heb je een kleintje zonder poespas)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Welkom op het forum!

Maandelijks komen er ook nog kosten voor speeltjes bij.

Voor de band met je kat maakt het niet uit hoe oud hij is. Mijn kattin heb ik met 1,5 uit het asiel gehaald en onze band is van staal.
Verder sluit ik me aan bij de voorgangers. Liever 2, iets ouder en er is niks mis met asiel katten.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Manami
Kitten

Bericht door Manami »

Oke, ik heb de prijzen veranderd.
Is dit realistischer?

Code: Selecteer alles

Eenmalig
Kat zelf - 				80,00 / 120,00
Kattenmat - 			10,00 / 30,00
Speeltjes -				20,00
Drink/eetbakken -		        15,00
Krabpaal -				30,00
Kattenbak - 			20,00

Totaal -				175,00 tot 235,00 euro

Maandelijks
Voer -				18,25 / 33,33
Kattengrind  -			12,00
Onvoorziene problemen -       30,00		

Totaal -				60,25 tot 75,33
Het enige probleem van een dierenasiel voor mij is dat ik geen autorijbewijs heb en die voorlopig ook niet wil en ik van 9:00 tot 17:00 op stage zit. Het dichtstbijzijnde asiel staat in een andere stad. Ik zal misschien dit weekend eens een kijkje nemen.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Een asiel is vaak ook op zaterdag open (neem aan dat je geen 6 dagen in de week stage loopt?) en je kan vast rondkijken op ikzoekbaas.nl ;) Is je moeder anders niet bereid om met jou naar het asiel te rijden? Ik heb zelf mijn poezen opgehaald uit het asiel met de bus en het laatste stukje achterop de fiets ;)

Het overzicht qua kosten klopt nu denk ik wel aardig ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Anne87

Bericht door Anne87 »

Hou je ook rekening met ontvlooiingsmiddelen, ontwormingsmiddelen en de jaarlijkse vaccinatie? Dat kost ook geld namelijk. Of doe je dat onder je potje 'onvoorzien'?
Manami
Kitten

Bericht door Manami »

Ja, daar had ik ook over nagedacht. Ik kan me voorstellen dat ontworming en inenting nodig is, maar is ontvlooien ook altijd nodig? Zo ver als ik weet hebben wij geen vlooien thuis. :lol:
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Voor ontvlooien kan je ook een vlooienkam gebruiken en indien je vlooien vind kan je er dan altijd nog pipetje op gooien ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Manami
Kitten

Bericht door Manami »

Oke, hartstikke bedankt voor jullie input allemaal. Ik zal eens kijken bij het dierenasiel dit weekend.
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

En de castratie met 6 maanden niet vergeten a gemiddeld 100 euro! Bij een asiel ben je overigens altijd "goedkoper" uit dan als je zelf een kitten ophaalt. Het seizoen is overigens wel een beetje voorbij, de prijzen op oa marktplaats rijzen langzaam aan weer de pan uit.

Als je voor 1 kitten wilt gaan zou ik bij een betrouwbaar adres gaan kijken zoals een asiel of opvang. Je moet nl geen kitten hebben met een hoog energie gehalte, daar ga je spijt anders van krijgen. Die gaan op den duur meestal ook gedrags problemen krijgen als ze solo worden gehouden.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

voordeel vind ik juist dat bij een asiel je echt meteen merkt welke kat een klik heeft met jou (tja zo werkt het nu eenmaal). en dat is voor de band zo intens. laatste keer heb ik 2 kitens uit het asiel gehaald (ben bij een kittenopvang geweest bij een pleeggezin maar daar had ik totaal geen klik met de kittens in het asiel wel). toch zou ik nooit meer voor kittens gaan. de wat ouderen katten vanaf 1 jaar zeg maar, die zijn qua persoonlijkheid al duidelijker zichtbaar. die zijn zo dankbaar als ze hun nieuwe baasje vinden. door vertrouwen te geven, ze de tijd te geven is het iedere dag een feestje als je weer een mijlpaal hebt bereikt. ook al zijn het soms kleine mijlpaaltjes, daar kun je zo van genieten. de eerste keer spelen, kriebelen, op schoot komen liggen, uit je handen eten enz.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Manami
Kitten

Bericht door Manami »

Bedankt voor de voorlichting allemaal.

Ik heb nu twee nieuwe vragen.

Hebben jullie ervaring met roken in huis waar de katten bij zijn? Ik, mijn moeder en haar man roken alle drie, zal de kat daar last van hebben? We hebben meestal een raampje openstaan of de zuiging in de keuken aan.

Wij gaan dit weekend naar het asiel om eens een kijkje te nemen. Zijn er dingen waarvoor het handig is dat ik mij even op voorbereid?
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Mee roken is voor zowel mens als dier slecht. Dus je hebt extra risico op luchtweg problemen en kanker. Overigens heb ik nog nooit dieren gehad die luchtweg problemen hadden/hebben of kanker, en ik rook ook. Maar de kans erop is natuurlijk groter.

Laat je vooral niet leiden op uiterlijk. Je voelt vanzelf met welke kat je de beste klik hebt. Zit jouw kat er niet tussen, neem dan niet zomaar een kat mee. Ik heb jaren geleden een oudere poes uit het asiel gehaald. Ze had een enorme sjago kop, was niet bepaald betrouwbaar (haalde zomaar uit) en was eigenlijk heel erg lelijk (vodje werd haar bijnaam ;) ). Ze gaf er ook totaal geen sjoege om dat ik er was en toch wist ik meteen, die gaat mee :) .
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie