kitten bij konijnen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Lau88
Huiskat
Huiskat

kitten bij konijnen?

Bericht door Lau88 »

Hallo,

Aangezien mijn vriend en ik eraan denken een kat te nemen, zijn we op dit forum terecht gekomen.
Nu hebben we dus 2 konijntjes in huis die ook vrij mogen rondlopen.

Zijn er nog mensen die konijnen en katten samen hebben en lukt dit?
Ik heb wel al gehoord van katten en honden samen maar nog nooit over andere dieren gehoord.

Alvast bedankt!
Klein lief sterretje Oliver *1/10/2013 - 19/1/2014 *
Jack 14/2/2014
Adriana

Re: kitten bij konijnen?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
rechtsboven zit een zoekfunctie en als je daar 'konijn' invoert dan krijg je alle konijne-berichten, een aantal gaan over konijn in voer en we hebben een katzel klein konijn en de rest moet dan over konijnen en de combinatie gaan....
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

ohhh ja hoor...hier meestal kiitens over de vloer en zeker 8 grote katten, en 2 konijnen....gaat prima samen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Twee vrienden van mij hebben konijnen waar de katten van op de loop gaan. De konijnen kunnen daar zonder enig probleem loslopen.

Doe het zelf niet, vertrouw Kasper niet zo. Als de konijnen loslopen in een speciale ruimte, dan alleen onder toezicht. In het verleden een hond gehad die gek was op mijn rat, dat ging goed samen maar ook die heb ik nooit zonder toezicht alleen gelaten.

Zowel mijn hond destijds als Kasper hebben een goed ontwikkeld jachtinstinct. Er hoeft niet zoveel te gebeuren of spel slaat om in jagen en daar probeer ik mijn knagers tegen te beschermen. Maar zoals ik al zei, het kan ook andersom ;-). Karakter van het konijn en afmeting spelen natuurlijk ook een rol. Uit ervaring weet ik ook dat een ongecastreerd vrouwtje erg fel kan zijn en een kat gemakkelijk van zich af kan houden (als dat nodig is).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Heb vroeger wel een konijn gehad in combi met katten. was voor konijn niet zo fijn. die werd verkracht door de kat hahahhaahah
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

ze heeft het hier over een kitten bij konijnen....ik laat mijn kittens altijd kennis maken met de konijnen...en eerst zijn ze er bang voor...later wordt het een spelletje maar een goed opgevoed kitten zal rustig spelen met de konijntjes...ik heb trouwens hollandse hangoren...een middelgroot ras
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Ja kat was eerst kitten en later volwassen. als kitten natuurlijk niet dit deed hij wel later.
Kattebeest
Tijger
Tijger

Ja sorry, las vooral de vraag en niet de titel van het topic :oops:

Edit: hier iets tussen hollander en dwerg in, ongeveer 2 kilo
Nancy

Anne87

Bericht door Anne87 »

Mijn ouders hadden vroeger een konijn en een kat. Dat was een ramp, zeker omdat de kat (toen nog kitten) echt het jaaginstinct had en het konijn het hele huis doorjaagde. Knuppeltje (konijn) is uiteindelijk herplaatst naar mijn oma en opa, terwijl Odie (kat) bij mijn ouders is gebleven.
Later als kind had ik ook konijnen, en Odie leefde toen ook nog, maar die konijnen zaten in een kooi en ren in de tuin en daar kon Odie niet bij. Ze was er wel altijd door gefascineerd.
Ik zou het nooit bij elkaar laten, zeker kittens niet. Zo dol en dwaas en speels, het hoeft geen opzet te zijn, maar ze kunnen elkaar zo erg pijn doen. En onderschat ook zeker de konijnen niet, als ze zichzelf verdedigen.
Lau88
Huiskat
Huiskat

Bericht door Lau88 »

Bedankt voor de antwoorden. Uiteenlopende ervaringen dus.
Ik heb 2 dwergjes van een jaar oud ongeveer en ze zijn wel vrij schrikachtig. Als er vreemden in huis komen dan zitten ze heel de tijd in hun kartonnen doos.

En we willen graag een britse korthaar nemen omwille van het rustigere karakter en goede omgang met andere dieren.
Klein lief sterretje Oliver *1/10/2013 - 19/1/2014 *
Jack 14/2/2014
Kattebeest
Tijger
Tijger

@Cerna/Annet heeft zowel een konijn als meerdere brits kortharen. Geloof dat het daar wel goed gaat, hopelijk reageert ze op je topic!
Nancy

Cerna

Bericht door Cerna »

Nou aan zo'n wens moet ik dan maar tegemoet komen :smile:

Ja, wij hebben altijd die combi gehad, maar onze konijnen liepen niet permanent los. Ik denk dat volwassen konijnen en een kitten een betere start is dan andersom. Wanneer je namelijk volwassen katten hebt en jonge konijntjes die los mogen lopen dan is de verleiding wel heel erg groot om er achteraan te gaan jagen.
Dat hebben wij 4 jaar geleden gemerkt toen wij 2 konijntjes kregen en een kat van 2 (Noa) en een van een jaar (Milka) hadden. Toen durfden we de konijnen zolang ze nog zo klein waren niet zonder toezicht los te laten lopen.

Helaas hebben we nu nog één konijn en zij mag vaak loslopen omdat ze nu alleen is en sinds een week hebben we weer 2 kittens. Zij hebben inmiddels met Snowy kennisgemaakt en vinden haar maar een rare kat. Ze zijn nieuwsgierig, rennen er achter aan wanneer Snowy gaat rennen, maar houden respectvol afstand. Ze zijn ook nog een stuk kleiner dan Snowy. En mochten ze toch denken dat daar een lekker stukje vlees loopt, Snowy kan zich met verve verdedigen.
En daar zit dan ook een gevaar in voor een kitten want wanneer een konijn boos wordt kan zij flink van zich aftrappen en het kitten verwonden.
Maar wij hebben een brutaal konijn dat met katten groot geworden is en jouw schuwe konijntjes zullen dus niet zo snel in de aanval gaan verwacht ik.

HTK-kat of Brits Korthaar maakt niets uit. In beide zit jachtinstinct (het zijn nog steeds echte katten hoor), maar het zal niet zo'n vaart lopen. Natuurlijk zal het kitten willen spelen, maar dat kan niet echt kwaad.

Ik zou het gewoon doen en dan een Brits Korthaar bij een erkende fokker en niet via Marktplaats en pas met 13 weken ophalen.
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Geen konijnen maar 3 grote ratten. Ik heb zelf 3 katten en vang kittens op, gaat altijd prima. De kittens en mijn kater spelen soms zelfs met de oudste rat.

Edit: Ik zou de kitten alleen never nooit niet, ook niet als hij ouder is alleen laten met de konijnen. Het blijven jagers en een spel kan snel omslaan in jacht.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Alleen onder toezicht bij elkaar laten zou ook mijn advies zijn.
Ik heb ooit een kat gehad die konijnen mee naar huis sleepte, echt grote konijnen. Als je ze probeerde af te pakken gaf hij ze de nekbeet en was het einde oefening.
Later erachte gekomen dat de eigenaars die beesten lieten grazen in een omgedraaid kistje.
Voor een kat erg simpel het kistje op te lichten en het konijn eronder uit te slepen.
het waren slachtkonijnen - er hingen daar steeds huidjes aan de waslijn - dus geen emotionele waarde.
De katten liepen toen nog los, we woonden op een woonerf. Er is er daar toen toch een doodgereden. Vanaf dat moment een buitenren. is ook een voorbeeld van hoe MIJN kat op andermans eigen tuin overlast bezorgt. En dat wil ik pertinent niet meer.

Maar om on-topic te blijven - het hangt van de kat in kwestie af of het gaat lukken met een konijn.
Als hij er vanaf kitten mee opgroeit grote kans dat het goed gaat.
Maar ik zou er wel altijd bij blijven als ik jou was, als het konijn los gaat.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Ik heb buiten 10 konijnen (van dwerg tot redelijk groot) die in open rennen zitten. Ik krijg daar vaak katten op bezoek, en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd. Soms heb ik ook wel eens konijnen binnen die ik dan los laat lopen, en meestal ontstaat er dan toch een soort van spelen met elkaar, zonder dat het er eng aan toe gaat.
Op youtube zijn veel filmpjes te vinden van konijnen met katten en kitten.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Plaats reactie