Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Crazycatlady
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2013 21:45

Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door Crazycatlady »

Beste kattenliefhebbers,

Na lang zoeken heb ik me op dit forum aangemeld. Om maar meteen met de deur in huis te vallen het volgende:

Mijn (eerste) kat Coco (vrouw) is net 1 geworden. Ze is gesteriliseerd. Ze heeft al veel mee gemaakt. Dan heb ik het over blaasontsteking (toen ze 5 maanden was voor het eerst) en blaasgruis (ook 5 maanden, maar nog 1 keer terug gekomen). Ik ben hopeloos. Inmiddels veel geld kwijt aan de DA (echo, rontgen etc). Natuurlijk heb ik Hills en Royal Canin van de dierenarts gekregen maar ik wil haar geen dieetvoer geven (als er ook nog andere oplossingen zijn). De dierenarts zei altijd dat ik haar brokjes moest geven voor haar tanden. Ik ben er inmiddels achter dat vlees veel beter is ivm vocht.
Ze is ongeveer 4,5 maand op dat dietvoer geweest. Sinds een week geef ik haar vers vlees gemengd met ongeveer 40 ml water en een halve theelepel appelazijn. Overdag krijgt ze nog wat brokjes (slechts 25 gr) voor haar tanden. Dit lijkt goed te gaan. Vandaag haar urine met een ph-strip gecontroleerd en hij is precies dezelfde kleur als vorige week, toen ze dus nog op het dieet zat. Lijkt eerder naar 5 te neigen dan 7, dus misschien kan ik zelf wel wat minder appelazijn/water toevoegen? Ook was haar urine lichter van kleur. Wel geel, maar meer kleurlozer als het ware. Mijn theorie: dit komt omdat ze nu veel meer vocht binnenkrijgt (is dus positief). Ik ga haar urine nu elke week controleren (zelfde dag/tijdstip) en over een maand laat ik het door de DA controleren.

Nu heb ik dus 2 vragen aan jullie:

- Is dit een goede aanpak? Coco is mijn eerste kat en heb totaal geen ervaring.
- Is het positief dat haar urine nu lichter is?

Bedankt alvast!

Graag hoor ik soortgelijke ervaringen.

Groeten,
Anne
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Re: Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door Lientje »

Hallo!,
Mijn kat heeft sindskort wel dieetvoer van de DA. Namelijk: royal canin urinary. Ze is er echt heel erg van opgeknapt. Ze was behoorlijk ziek van een blaasontsteking en blaasgruis.

Het lijkt goed te gaan.

Groeten,

Lientje
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door Dinky »

Ik ken je gevoel geen dieetvoer te willen geven ;-)

Wanneer het nu naar pH 5 neigt zou ik de appelazijn eerst eens weglaten anders krijg je misschien oxalaatgruis (dat operatief verwijderd moet worden ipv oplossen door voer!).
Ideaal is namelijk pH 6,3 ;-)

Voor de tanden kan je ook barfhapjes geven zoals een eendagskuiken.
Kan je ook aanraden om eens rond te kijken op barfplaats.nl want daar is veel kennis over rauw voeren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door artemis »

Met het supplementeren van appelazijn, cranberry e.d. zou ik bang zijn de urine teveel te verzuren waardoor je op termijn calcium-oxalaat in de hand kan werken, die andere maar niet oplosbare en dus gevaarlijkere vorm van gruis die echte stenen kunnen worden.
Blaasontsteking en gruis gaan dikwijls hand in hand.

Mijn gruiskater staat al zo'n 9 jaar op dieet en doet het daar erg goed op. Hij is nooit hervallen.
Er bestaan nog andere uitstekende gruisdieten zoals bv Trovet ASD. Goedkoper ook dan H en RC.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door Ms Maaike »

Extra vocht geven (op welke manier dan ook; heb je bijvoorbeeld al eens aan een fontein gedacht?) is altijd goed. Het kan zijn dat de urine daarom lichter = minder geconcentreerd is. De zuurgraad van de urine is niet aan de kleur van de urine zelf te zien, dat kan alleen met de al bekende pH-strip.

Het hangt van het type gruis af welke aanpak je moet kiezen. Is het struviet dan zul je de urine moeten aanzuren, is het oxalaat dan juist niet. Hoe dan ook raad ik je met klem aan de juiste voeding te geven, daar weet je zeker van dat het voldoende helpt. Met azijnzuur zou ik ook bang voor te zure urine worden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door castratenkoor »

Specific en Consult hebben ook goed dieetvoer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door artemis »

Gezien de jonge leeftijd van de poes ging ik ervan uit dat het hier om struviet ging, oxalaat komt minder voor en dan eerder bij oudere katten.

Ik heb die strips nooit gebruikt maar kan je daar wel heel precies de exacte zuurgraad op aflezen? Bv niet van het neigt eerder naar 5 dan naar 7 wat een hemelsbreed verschil is, maar het is 6,3 of 6,7 of 5,9?

Naast het gruisdieet heb ik Pappie tussendoor wel soms wat natvoer gegeven en ook al eens wat rauw spiervlees. Gelukkig is hij ook een goede drinker. Kort na de periode van de diagnose heeft Barfplaats mij destijds ontgoocheld wegens het niet afdoende beantwoorden van het vraagstuk orgaanvlees, iets waar mijn DA me toen voor gewaarschuwd heeft omdat orgaanvlees zeer veel magnesium bevat en dat laatste is net een van de bouwstenen van struviet.

Los daarvan zou ik met een poes iets minder strikt durven zijn dan met een kater, poezen hebben immers een kortere en bredere plasbuis dan katers en zullen daardoor minder snel verstoppen en eventueel gruis makkelijker uitplassen. Langs de andere kant heeft jouw poes het wel erg jong gekregen wat dan toch weer pleit voor extra voorzichtigheid.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door Adriana »

ts is sinds 4 mei niet meer op het forum geweest..

wel een goeie aanpak om ph-waarde van de urine zelf te meten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door Dinky »

Artemis, omdat het met voer is opgelost ga ik er ook vanuit dat het gaat om struviet ;-)

Met rauw voer is de urine over het algemeen iets zuurder. Wanneer de pH waarde goed is dan heeft de hoeveelheid magnesium geen invloed op gruisvorming. Het klopt wel dat dit een bouwstof is van struviet ;-) ben ook al eens tegen gekomen dat het verlagen van magnesium in voer alweer achterhaald zou zijn.
Het enkel voeren van rauwe voeding KAN de oplossing zijn tegen herhaalde blaasgruis, gelezen op barfplaats (heb zelf ook een poes en rauw voeren zonder supplementen overwogen maar voor mij is het geen optie uiteindelijk omdat we ook wel eens een avond weg zijn en ik voor onszelf ook wel vergeet vlees uit de vriezer te halen).

Omdat ik het zelf heb overwogen ook gekeken naar pH strips en die heb je met halve afstanden (dus 5-5,5-6-6,5-7-7,5 enz.) en dan kan je het wel goed afmeten. De redenatie meer naar 5 dan naar 7 zorgt wel voor twijfel of Anne de juiste meetstrips gebruikt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door artemis »

Adriana schreef:ts is sinds 4 mei niet meer op het forum geweest..
.
Oops.... Had dat helemaal niet gemerkt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urine / Blaasgruis / Dieet / Appelazijn

Bericht door Dinky »

artemis schreef:
Oops.... Had dat helemaal niet gemerkt.
Ik ook niet :oops:
Terwijl ik er meestal toch alert op ben........
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie