Kitten overleden aan FIP wanneer nieuwe kitten nemen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
hurkies
Kitten

Kitten overleden aan FIP wanneer nieuwe kitten nemen?

Bericht door hurkies »

Hallo,

Onze kitten is gisteren overleden aan FIP.
Wij hadden de kitten maar iets meer dan 2 weken, en uiteindelijk bleek deze kitten erg ziek te zijn.
We hebben gisteren besloten ons katertje te laten inslapen.. :cry:

We willen wel weer een andere kitten, maar op sites lees je veel verschillende dingen over FIP en het is allemaal erg onduidelijk.

Wat ik gelezen heb is het geen probleem om een nieuwe kat te nemen zolang je maar 1 katje hebt gehad. Uiteraard alles goed schoonmaken met desinfecterende schoonmaakmiddelen. Klopt dat verhaal? Of is FIP een grote vraagteken?

En mocht het besmetbaar zijn is het dan gelijk FIP of het virus wat zo'n 90% van de katten hebben?
mittenslief
Tijger
Tijger

Re: Kitten overleden aan FIP wanneer nieuwe kitten nemen?

Bericht door mittenslief »

FIP is een nog hele onduidelijke ziekte, tja we weten zeker dat het dodelijk is maar waarom de een het wel en de ander het niet krijgt is een groot vraagteken. Ik heb het hier ook meegemaakt met een eigen kitten die met 16 weken opeens natte FIP kreeg....voor mij toen een heel groot vraagteken maar achteraf was het kitten toch altijd anders...navelstreng viel er veel later af dan de andere...oogjes gingen ook later open.....mama moest hem niet meer met 7 weken.....en zijn ontlasting was altijd maar half verteerd...ook ik kon onze lieve Simba niet redden en met veel verdriet hebben we afscheid van hem genomen.....ik had op dat moment 8 andere katten en geen heeft FIP gekregen dus besmettelijk is FIP niet, wel het corona virus wat kan muteren naar FIP, maar dat schijn 98% van de katten bij zich te dragen of in ieder geval gehad hebben....ik hoop dat je een beetje duidelijkheid hebt..ik denk dat je gewoon alles goed moet schoonmaken en als je er aan toe bent een nieuw kitten kan nemen...en een tip van een kattenkennende liefhebber neem er 2 want dan is er ook minder stress en je hebt er erg veel plezier mee......nog heel veel sterkte met het verlies van je kitten
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
hurkies
Kitten

Bericht door hurkies »

Ja heel vervelend om zoiets mee te maken.. Die van ons had ook de natte vorm en is eigenlijk heel snel gegaan. Veel weet ik niet af van de kitten want wij hadden hem via een stichting overgenomen.
Klopt, er is maar een kleine kans dat een op dat een kat FIP ontwikkeld. Dat had ik ook gevonden.
Ja bedankt, dit geeft me toch wel een fijn gevoel om een andere kitten te gaan zoeken. Wij willen het liefst 1 kitten aangezien we op een flatje wonen is dat gewoon wat fijner.
bayou
Huiskat
Huiskat

Bericht door bayou »

Wat een verdrietige gebeurtenis...
maarre dat laatste ben ik dus juist niet met je eens.
Omdat je op een flat woont is twee katten beter omdat ze hun energie dan bij elkaar kwijt kunnen.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik kan juist heel goed begrijpen dat je maar eentje wilt omdat je op een flat woont. Zelf wilden wij er ook maar een vanwege de ruimte ;-) Wij zochten een volwassen poes in de categorie 1-3 jaar (minder slopen als een kitten maar nog wel heel leven voor zich) maar zijn verliefd geworden op een poes van ruim 5 jaar. Dit is een solopoes die dus prima zonder andere katten gehouden kan worden. Lijkt mij voor jullie situatie van een flat ook goed ;-) Misschien overwegen om daar eens naar te kijken in het asiel?
Kittens kunnen het beste samen omdat ze nog veel van elkaar leren en dus beter niet alleen gehouden kunnen worden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie