katten: einzelgangers of samen gelukkiger?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Balthazar
Huiskat
Huiskat

katten: einzelgangers of samen gelukkiger?

Bericht door Balthazar »

Ik zit ontzettend te dubben. Wij hebben 2 katten. Naast hun enorme leeftijdsverschil mogen ze elkaar totaal niet. Altijd vechten, dus als wij weg gaan doen we ze apart van elkaar. Met uit logeren gaan kan mijn ouwetje ook niet met andera katten ivm vechten, maar mijn jongste kat van 6 kan wel goed met andere katten.

Nu ben ik bang dat deze van 6 een beetje eenzaam is overdag. Zit dat tussen mijn oren of zou dat echt kunnen? Optie is om er een kitten bij te nemen, maar is dat verstandig. Straks heb ik 3 katten die niet samen kunnen. En als we het wel doen, moeten we dan een katertje of poesje bij mijn katers voegen?

Zijn katten echt de ontzettende einzelgangers wat men beweert of is het heel zielig dat mijn ene kat alleen zit. De oude is een ex-asielkat en heeft totaal geen sociale vaardigheden. Moeilijk! Graag adviezen hoe anderen hier over denken.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
bayou
Huiskat
Huiskat

Re: katten: einzelgangers of samen gelukkiger?

Bericht door bayou »

Katten zijn net zo verschillend als mensen.
sommige stellen prijs op gezelschap, andere niet.
sommige verdragen elkaar maar leven langs elkaar heen en weer andere worden dikke maatjes.
Bij mij zijn op dit moment 3 katten die het fijn vinden om met andere katten te leven.
En met ons en met onze hond.
De bruintjes tenminste, het kitten is nog niet zo hecht met de hond.
de oudste is stapelgek op onze hond.
Moeilijk om iemand anders advies te geven, maar zou je kat ongelukkig zijn dan zou je dat denk ik wel aan hem merken.
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Een kitten erbij lijkt me geen goed idee, ik denk dat het leeftijdsverschil tussen je kat van 6 jaar en een kitten te groot is.
Kittens zijn veel te druk op die leeftijd, daar zit een kat van 6 jaar niet op te wachten.
Roest
Huiskat
Huiskat

Bericht door Roest »

De meeste huiskatten hebben zeker behoefte aan andere katten om hen heen. De echte einzelgangers zijn een hele kleine minderheid.

Als je kat veel alleen zit zal een maatje zeker aan te raden zijn. Zal de kat vast erg goed doen.
En wat Shimbalaya zegt, ik zou een in dezelfde leeftijd nemen. Dat sluit beter aan qua spelen en slapen en dergelijke. Gecastreerd katertje van een jaar of zes? Zo'n lekkere goedzak die ook nog wel eens een potje wil ravotten. :-P Een poes alleen als je zeker weet dat ze sociaal en speels is aangelegd.
bayou
Huiskat
Huiskat

Bericht door bayou »

Hier is ook een leeftijdsverschil van 8/9 jaar.
We hadden 1 kat, maar toen vond Dochter een kitten in een doos en sinds een jaar hebben we er twee.
De oudere kat is er wel blij mee, want die was gewend aan maatjes.
Maar verder dan samen knuffen en slapen hoeft voor hem niet.
Reden waarom de jongste er nu bij gekomen is.
de jongste twee razen samen door het huis heen en dat is toch een heerlijk gezicht hoor.
En zo hoeft er in principe niet eentje achter te blijven als de oudere doodgaat, of dat er weer zo'n leeftijdskloof is.
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

Oke,een kitten is geen goed idee dus. Ik ben alleen bang dat een oudere kat mindrt makkelijk geaccepteerd wordt. Een kitten wordt toch vaak als minder bedreigend gezien. Althans, dat dacht ik.
Shimbalaya

Een kat van dezelfde leeftijd erbij is inderdaad een beter idee dan een kitten.
Misschien kun je met een asiel afspreken of je de kat terug mag brengen mocht het niet klikken .Als je tenminste een asielkat in gedachten had. ;-)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Kittens accepteren volgens mij vooral elkaar sneller maar dan zou je wel twee moeten nemen vanwege het energieniveau (spelen, spelen en nog eens spelen).

Als je er eentje bij neemt zou ik gaan voor een sociale kat rond dezelfde leeftijd als de jongste (dus categorie 4 tot 8 jaar op ikzoekbaas.nl). Misschien dat je eens een asiel in de buurt kan vragen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

Ja, ik ga sowieso voor een asielkat. Wil geen handel van particulieren stimuleren. Mijn huidige twee zijn ook uit het asiel. Terugbrengen is geen optie. Dat kan ik niet, als ik voor een dier kies is het permanent. Hoe lastig ook, wij ruilen geen dieren in. Dus er moet heel goed over nagedacht worden. Ik zal eens in het asiel gaan kijken voor een zachtaardig katertje. Thanks voor de tips!
Shimbalaya

Succes ermee.
Ik hoop dat je in het asiel een geschikt maatje vindt voor je kat.
Plaats reactie