nieuw poesje

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Sydney
Poema
Poema

Re: nieuw poesje

Bericht door Sydney »

Nou, we hebben onze handen vol aan onze nieuwe stuiterbal, ze vertoont een beetje kittengedrag; als je de trap oploopt, hengelt ze naar je been, als ze op schoot ligt, gaat ze opeens spelen met je broek of bijt naar je been. Het sjeest door het huis, vooral de hele tijd door het kattenluikje naar de tuin en weer terug, ligt overal op de loer om onze dames te bespringen, gaat voor de jongste poes zitten en zit te maaien met haar pootje, wil de jongste poes overal 'lastigvallen'.... We proberen echt heel veel met haar te spelen (hebben de laserpen geintroduceerd, ze vindt hem fantastisch en scheelt ons weer wat ren-werk haha), proberen alle poezen wat alleen-tijd met ons te geven, proberen gezamenlijk te spelen etc...
Ze wordt qua leeftijd geschat op 1 jaar en 2 a 3 maanden. Zit een katje dan nog in de pubertijd of is het heel normaal dat ze dan nog zo 'speels' zijn? De mevrouw waar ze vandaag komt, zegt dat ze haar kittentijd wat aan het inhalen is. Ze is jong zwanger geworden, gedumpt met haar kittens en vervolgens zijn ze door omstandigeheden los van elkaar geplaatst, ze heeft dus niet bij haar kittens kunnen zijn, dat is natuurlijk erg treurig. Toen ze binnenkwam in haar pleeggezin was ze dan ook echt een soort van depressief, uitgehongerd, uitgeput en heeft dagen achtereen geslapen. Door de goede zorgen daar is langzaam opgeknapt en uitgebloeit tot een energiek beestje en dat is super fijn!
Maar zou dat kunnen, dat ze haar kittentijd een beetje aan het inhalen is? Ik heb daar niet zoveel verstand van, ik heb zelf nooit kittens gehad, altijd wat oudere katten.
Uiteraard kan het ook gewoon plaatbepaling etc. zijn en misschien maakt het ook niet zoveel uit wat het is, we moeten het nou eenmaal zo goed mogelijk begeleiden, maar het helpt misschien als we wat beter snappen wat voor een gedrag het is.
Ik zei al gekscherend; dan nog maar een kitten erbij, kunnen ze elkaar vermaken, maar dan heb ik ook gelijk een echtscheiding erbij, denk ik :)
Maar we willen echt graag dat dit gaat lukken, want het is een moppie en beetje leven in de brouwerij is ook niet weg...!
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Ik denk eerder dat ze nu in haar puberteit zit en haar grenzen aan het uittesten is. Heb ik hier ook gehad met Pippi. Toen ze twee werd is ze een stuk rustiger geworden. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

die 2 van mij zijn nu ruim 2 jaar, blijven stuiterballen met moment hoor hahaha
ze puberen nu inderdaad nog. bij mij zijn ze na 2 jaar er nog niet achter wie nu de dominante is. ze blijven elkaar bijna dagelijks uitproberen en uittesten. hier vliegen dagelijks flinke plukken haar rond, wordt er flink wat afgebromd en daarna lekker elkaars snoetje wassen alsof er niets is gebeurd. zo moeilijk om je er niet mee te bemoeien, maar ga dan maar op mijn handen zitten.
vind het vaak zielig voor de ene die het onderspit delft, maar vaak is een dag later de ander de pineut.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Ok, fijn om te horen, kan dus ook pubertijd zijn en nog maar 8 maanden (of langer) te gaan....haha. En wat knap dat het jullie lukt om niet in te grijpen... Het komt denk ik ook door de ervaring die we hebben met een nogal dominante kater, uiteindelijk hebben we hem moeten herplaatsen, want hij viel de poezen echt aan, vechten etc. En dat hield maar niet op ondanks verschillende pogingen van langzame herintroductie etc. Dat speelt toch mee in je achterhoofd.
Maar ik zie die kleine bijvoorbeeld buiten achter onze jongste poes aansjeezen tot ze in een hoek zit, dan gaat ze er voor staan, maakt zich groot en haalt uit (niet heel hard, het is meer een maaien met haar pootje). Moet ik dan gewoon niets doen?? pfff, dat vind ik lastig hoor, maar ja, ik kijk natuurlijk met mensenogen en niet met kattenogen...
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Nou, vanochtend was het echt ruzie/vechten; ge-emmer bij het kattenluik en jaloezie om aandacht, dat soort dingen. Maar onze jongste poes sloeg eindelijk eens terug, ze was voor haar doen behoorlijk assertief. Dat vind ik op zich wel goed. Ben alleen zo bang dat het erger wordt....
Ik heb geprobeerd niet al te veel in te grijpen. Was vorige keer dus echt te vroeg met het bericht dat het de goede kant op ging :)
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Fijn dat de jongste poes terug sloeg! En jammer dat de nieuwe poes, zo een dominantje blijkt te zijn. Daar kan je toch weinig aan veranderen, want ze was wel al gecastreerd toch? Zou je een filmpje kunnen maken van haar gedrag ten opzichte van de jongste poes? Het is toch moeilijk, op basis van tekst op te maken hoe ernstig de situatie is. Soms interpreteren mensen ook gedrag heel anders, dan het in werkelijkheid is. Je kan het filmpje via youtube uploaden en de link hier plaatsen. Het gaat mij er dan vnl om als ze "ruzie" hebben, en hoe de nieuwe poes de jongste poes opjaagt etc.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Hoi Eveline, ze is inderdaad onlangs gecastreerd (nog bij haar vorige baasjes) en het is ook zeker een hele hittepetit, ik zelf heb het gevoel dat dat alleen maar erger gaat worden, ik denk namelijk dat het het karaktertje is en dat ze steeds meer 'de dienst zal gaan uitmaken'. Maar goed, mijn partner kijkt daar anders naar en denkt dat het gewoon even de tijd nodig heeft (en vindt het vooral speelsigheid). En ik denk daarom ook zeker dat ik als mens soms dingen anders interpreteer als dat de katten het beleven, ik zal proberen om een fimpje te uploaden!
Bij haar vorige baasjes moest ze leven in een grote groep katten (zo'n 11 a 12), daarom hebben ze haar heel veel apart gehouden (bovenverdiepingen) en hebben haar veel aandacht apart gegeven (omdat ze zo zwak was in het begin). Misschien dat het daarom voor haar ook nog moeilijk is om aandacht te delen, maar dat zal ook wel mensen-denken zijn.
Ik hoop echt dat het beter gaat worden, we dachten namelijk echt hier een goede stap mee te zetten, vooral voor de jongste poes...maar goed, dat blijkt dus toch niet goed te voorspellen.
eveline1982
Tijger
Tijger

Dat moeilijk vinden om aandacht te delen, is dan weer niet mensen denken hahaha. Katten kunnen enorm jaloers zijn ;) . Het kan, soms, enorm lang duren voor katten op een leuke manier met elkaar om gaan. Dus als het nu zo gaat, dan hoeft dat niet te betekenen, dat dit over bijv een half jaar nog zo gaat. Zij is nu heel hard bezig haar plekje in de groep te veroveren, en dat kan met veel dominantie en herrie gepaard gaan. Maar ik moet daarvoor toch wel bewegende beelden zien, om te kunnen zien wat voor lichaams taal zij uitstraalt. Dat zij in een grote groep katten zat, is positief, het is alleen dan weer nagatief dat zij haar apart van hen hielden. Dit kan zware frustatie naar boven brengen, en ws dat ze daarom dit gedrag vertoont. Als je zin hebt om meer tijd en energie in haar te steken, om te kijken of dit gaat werken, help ik je graag hierin mee :) . Maar houd er rekening mee, dat dit niet in korte tijd opgelost is. Zou je me een pb kunnen sturen als je het filmpje hier hebt geplaatst? Ik ben nl een warhoofd soms, en dan weet ik zeker dat ik hem zal zien hihi.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Hoi Eveline, wat fijn zeg, hartelijk dank voor je hulp! We willen zeker tijd en energie in haar steken, ik wil niets liever dan dat ze uiteindelijk 'in vrede' naast elkaar leven (we weten dat je nooit kan voorspellen of het dikke vrienden worden, dat hoeft ook niet, dat is met onze oudste koningin sowieso best onmogelijk hihi).
En we hebben ook zeker wel hoop, we laten ze regelmatig alleen en als we daar echt geen vertrouwen in hadden, dan durfde we dat niet. En we weten hoe het is als het echt niet gaat, dan gaat het er stukken ruiger aan toe als op dit moment. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze zich op lange termijn allemaal veilig voelen en beetje happy zijn, wat een getut he haha.
Ik ga kijken of ik het fimpje kan fixen, dat wordt wel een uitdaging met mijn telefoon, maar zodra het lukt stuur ik je pb.
Hartelijke groeten!
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Gisterenavond en vanochtend wat gesnuffel zonder toestanden, ik zag wat gesjees voorbij komen maar zag niet hoe dat startte, maar hoorde geen gegil en zo....
Gisterenavond heeft onze oudste koninging nog heel hard geblazen naar de nieuwe stuiterbal en die was onder de indruk en liep met een boogje om, ook goed denk ik.
We hebben een soort kattenhuisje in de tuin en daar was wat gedoe om, dus gisterenavond nog een huisje neer gezet, misschien scheelt dat (en zo slipt het hele huis dicht met kattenattributen haha). Dus voor nu even redelijk rustig, vanavond weer even verder kijken.....
eveline1982
Tijger
Tijger

Fijn dat het rustig is verlopen. Ja poezenkinders kunnen zeer jaloers zijn hahahaha voor je het weet leef je in een kattenkamer ;)
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

De laatste dagen gaan het een beetje af en aan, het is regelmatig rustig en het andere moment wordt de jongste weer opgejaagd en wat ik ook vaak zie en dat de jongste en het nieuwe monster tegenover elkaar zitten en naar elkaar zitten te maaien, met beide pootjes. Moet wel zeggen dat dat nieuwe beestje me af en toe gaan irriteren, maar goed. Wat er net gebeurde was ook raar, onze jongste wilde even in een soort opberghok die normaal dicht zit. Ik hoor wat gekrauw en heeft ze dus zitten plassen daar. Dat is echt nog nooit gebeurd! Wat kan dan nou weer betekenen?! We hebben 4 kattenbakken in huis, 2 beneden in de gang onder de trap, 1 op de logeerkamer en 1 op zolder. In de bak die de jongste vaak gebruikt zitten wel andere korrels, dus dat zullen we weer terug veranderen. En ze plast (helaas) ook vaak in de tuin en daar zit dat nieuwe beest ook continu, dus misschien is het toeval.
Het lijkt bij de nieuwe poes vaak jaloezie, alsof ze alle aandacht wilt. En het gaat ook om territorium volgens mij, wie is waar de baas ofzo. Ik kan er nog niet zo goed aan wennen, omdat ik het vaak zielig vind voor de jongste en omdat ik het gevoel heb dat ik er bijna niets aan kan doen, ik sta er naast en kijk er naar, dat idee een beetje...
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Gelukkig is het plas-probleem beperkt gebleven, na het veranderen van korrels doen ze het weer netjes op de bak! Verder is het een hoop actie in huis, vooral 's avonds als we uit ons werk komen, wordt de jongste beslopen, besprongen en achterna gezeten. Regelmatig eindigt dat ook in gemaai heen en weer, we proberen het maar een beetje te laten gaan en als het echt een beetje te ruig wordt, grijpen we even in. Het ziet er vaak uit als speelsigheid, alhoewel de jongste ook nog wel bang lijkt af en toe. Aan de andere kant lijkt de jongste het ook af en toe een beetje uit te dagen haha. Het is laat maar zeggen een voorzichtige kennismaking.
Voor de oudste heeft ze diep ontzag haha, als die blaast of haar aan kijkt, wijkt ze af en loopt er met een boog omheen. Terwijl de oudste zelf het gek genoeg wel amusant lijkt te vinden, ze toont wel interesse en probeert zelfs een klein beetje mee te doen, maar niet te dichtbij natuurlijk, want o, wat eng :)
Verder is ze naar ons toe echt een schatje, de kletst en knuffelt wat af. Maar haar grote passie blijft toch buiten zijn, ze gaat 's avonds wel tig keer heen en weer door het kattenluik, sleept zelfs haar speelhengels door het luik naar buiten en weer terug. Ze is druk, maar ook lief en we hopen dat het steeds een beetje beter zal gaan. Een ding is zeker, ze brengt wel leven in de brouwerij hihii
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

ps. dit was een positievere update, want na het teruglezen zag ik dat mijn vorige berichtje niet zo gezellig over kwam en of we het poesje niet leuk vinden, dat is zeker niet zo! De baasjes vinden het alleen bijna nog spannender als de poezen zelf... ;)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Hihi onzekerheid bij de baasjes komt vaak voor hoor ;-)
Zou zelf waarschijnlijk ook enorm aan mezelf twijfelen of ik niet in zou moeten grijpen. Heb er zelf geen ervaring mee omdat uit alles blijkt dat onze poes een pittige solopoes is ;-)
Wel fijn dat heet plasprobleem is verholpen en het 'meppen' van twee kanten lijkt te komen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie