Kitten.

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Lilly Ment
Kitten

Kitten.

Bericht door Lilly Ment »

Hallo allemaal,

Zaterdag eindelijk mijn lieve kitten pip opgehaald. Nu heeft hij de eerste dag niets gegeten wel iets gedronken. Begrijpelijk vind ik. Nu heb ik brokjes gehaald speciaal voor kittens en zacht voet uit blij ook speciaal voor kittens. Maar hij vind dit echt niet lekker. Hij kreeg bij zijn andere huisje nog nat voer. Maar ik heb hiervan begrepen dat dit heel lekker is maar 80% uit water bestaat en hij dus weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Mijn buurtje is wel een ervaren katten houdster en heeft mij geadviseerd om gehakt te geven met kittenmelk en na een tijdje over te gaan op brokken. Nu vind ik het best moeilijk hoe ik dit moet aanpakken. Hij vind namelijk de brokken helemaal niets en de zachte voeding ook niet. Van de melk en het gehakt smult hij van.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste aanpak en hoe jullie dit hebben gedaan.

Groetjes Lilly en Pip
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Re: Kitten.

Bericht door Ms Maaike »

Kittens hebben sowieso elke dag natvoer nodig, het liefst drie keer per dag. Welk voer kreeg het kitten bij de vorige eigenaar? Rare tip overigens om gehakt met melk te mengen. Melk hebben ze niet meer nodig op deze leeftijd (ik neem aan dat je het kitten niet te vroeg hebt gehaald) en als je het over voedingsstoffen hebt is gehakt nogal eenzijdig (en vergeet niet dat vlees ook uit een groot percentage vocht bestaat). Het is veel te kort door de bocht om te denken dat er in dat vocht geen voedingsstoffen zitten. Zelf besta je immers ook uit 70% vocht - geen water. :)

Het beste geef je natvoer en de brokken die hij daar ook al had. Als je over wil gaan op andere brokken kun je dat het beste mengen (elke dag ietsje meer nieuwe dan oude brokken en dat verspreid over een week).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

Klinkt alsof hij nog niet gewend is om brokken te eten. Je kunt de brokken ook een nachtje laten weken in water, zodat ze niet meer hard zijn. Dan heb je hetzelfde effect als het gehakt met melk en het is vele malen beter en zitten veel meer voedingsstoffen in. Ook in goede kwaliteit natvoer, dus niet de supermarktmerken, zitten voldoende voedingsstoffen.

Gebruik je trouwens speciale kittenmelk? Want gewone koemelk kunnen ze niet verteren, vanwege de lactose.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

en gehakt runder hoop ik, volgens mij is varkensvlees ook niet goed.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Lilly Ment
Kitten

Ja ik gebruik kittenmelk! En uiteraard einder gehakt. Heb nu een blikje mousse gehaald van de royale canin! Maar dit vind hij nog steeds niets.. Hij drinkt water maar heb de melk erbij gezet omdat hij niet heel veel drinkt en zo meer vocht binnen krijgt. Ik zal kijken of het lukt met de brokjes in water!

Wordt vervolgd [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Lilly Ment
Kitten

Oo en brokken heeft hij daar nog nooit gehad! Kan iemand misschien vertellen wat ik dan voor merk moet halen,
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Royal canin babycat en kitten zijn goede ervaringen mee op het forum.
Geloof dat de babycat ook juist geschikt is om voor te weken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

INderdaad, wat Mirjam zegt, Royal Canin babycat. Het moet een brok zijn die erg klein is en goed te weken is. Je kunt even in een dierenwinkel vragen welke brok makkelijk te weken is voor een kitten die aan brokjes moet wennen. Maar Royal Canin babycat is sowieso een goeie. Het kan zijn dat het even duurt voordat hij de brokjes prettig en lekker vindt, kortom, dat hij er goed van gaat eten. Tot die kun je gewoon hem een paar keer per dag goed natvoer geven :)
Groetjes, Paula

eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Met melk wek je vnl diaree op, dus raad je aan daar mee te stoppen. Zorg dat er voldoende bakjes water staan, zodat hij kan kiezen. Het zachtvoer kan je mengen met wat warm water, zo komen de geurtjes goed los en eten ze het sneller. Kittenbrokjes even een kwartiertje weken in warm water, ook daarvoor geldt dat de geur dan beter vrijkomt en het smakelijker voor ze word. Katten eten nl op basis van de geurtjes die ze ruiken. Als je de kitten min 3x per dag zachtvoer met water geeft, dan is de kans op uitdrogen minimaal. Mocht zijn velletje toch iets omhoog blijven staan, of niet snel genoeg terug vallen als je er voorzichtig aan trekt dan kan je hem met een spuitje water extra vocht toe dienen.

Hoe oud is de kitten? Want als hij niet te vroeg is weg gehaald, hoort hij eigelijk al zelf brokjes te eten en te drinken.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

dan zal ie waarschijnlijk ook nooit ontwomt zijn.....ingeent???? hoe jong is deze kleine smurf eigenlijk....ik raad je aan om eens heel goed in te lezen...kleine kittens hebben veel aandacht en zorg nodig
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

Er staat een foto bij de voorstelpagina van TS

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 10&t=28133

Ik zie verkleurde oogjes, dus wel al boven de 6 weken denk ik ;-)
Groetjes, Paula

Lilly Ment
Kitten

Zulke negatieve reacties laat maar achterwege. Ik dacht dat dit forum was voor vragen en opmerkingen en niet om mij de les te lezen...

Bedankt voor de goeie reacties over het kitten voer! Ik ga het proberen
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Sorry Lilly Ment, maar welke negatieve reacties bedoel je eigenlijk?
Ik heb dit hele topic doorgelezen maar kan niet echt negatieve reacties ontdekken.
Ik denk niet dat iemand je hier de les wil lezen, mensen proberen je alleen maar te helpen en te adviseren over je kitten. :smile:
Adriana

Bericht door Adriana »

misschien kun je het zo bekijken dat je hardstikke blij zou moeten/kunt zijn met alle adviezen en goeie raad, die je tot dusver hebt gekregen. ook ongevraagd..
want wij vermoeden dat je een redelijke starter bent op het gebied van kittenverzorging, daar is niks mis mee, zo zijn we allemaal begonnen.. dat zijn ook geen negatieve reacties maar we weten een aantal dingen nou eenmaal beter omdat we hier op het forum leden hebben met jarenlange ervaring, die jou alleen maar zo goed mogelijk willen helpen dus.. ;-)
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Euhm ik heb net ook het topic nog is doorgelezen maar zie totaal geen negatieve reacties... Kan je vertellen wat er negatief is?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie