Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Linnepin80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013 09:09

Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Linnepin80 »

Goedemorgen,

Wat zijn we geschrokken gisterenochtend, onze Tijger kon ineens niet meer plassen en had ontzettend pijn en is met spoed onder narcose gecatheteriseerd. Het is struviet. We hebben speciaal voer meegekregen, antibiotica en pijnstiller. Gistermiddag ging het al stukken beter met 'm en had ie ook een klein plasje gedaan. Vannacht heeft ie ongeveer elk uur op de bak gezeten en steeds kleine beetjes geplast en vanaf vanochtend ging ie elke 5 minuten en begon ie weer te kermen.. Mijn vriend heeft de dienstdoende dierenarts gebeld en die wil 'm toch even zien dus hij is nu onderweg. Pfff ben gesloopt.. Ik ben er gewoon misselijk van..

Hebben jullie hier ervaring mee?
Linnepin80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013 09:09

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Linnepin80 »

Mijn vriend belde net, dierenarts voelde aan zijn blaas en er kwam meteen urine uit, dus er zit geen nieuwe blokkade. Hij heeft een soort morfineachtige pijnstiller gekregen en voor de rest heeft het nu waarschijnlijk gewoon tijd nodig.. En ik ben inmiddels 10 jaar ouder pffff haha.
Ik hoor graag jullie ervaringsverhalen.
Linnepin80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013 09:09

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Linnepin80 »

Inmiddels weer een paar uur verder en hij zit af en toe elke paar minuten op zijn bak.. Ik vind het zooo zielig! Hij gaat ook niet lekker liggen slapen ofzo en hij is erg onrustig. Af en toe ligt ie een tijdje maar slapen doet ie niet. Net had ie ook een beetje diarree maar dat vind ik niet zo gek; narcose, andere brokjes, stress.. Hij wil trouwens wel heel graag naar buiten en ik ga af en toe ff de tuin in met 'm. Weten jullie hoe lang het nog kan duren voor het weer wat beter gaat?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Dinky »

Lastig in te schatten. Bij onze poes heb ik er weinig van gemerkt. Die had struvietgruis toen ze hier kwam waardoor niet te zeggen is wat bij wennen hoorde en wat bij gruis qua gedrag. Heeft uiteindelijk 4 maanden geduurd voor het laatste gruis weg was maar toen plaste ze al een tijdje weer normale hoeveelheden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Linnepin80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013 09:09

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Linnepin80 »

Dankjewel Dinky voor je antwoord. Het gaat inmiddels op en af met Tijger. Het slechtst gaat het in de ochtenden, dan jammert hij en doet overal in huis piepkleine plasjes en poept ook bijv. in zijn speel/slaap doos. Daarna gaat ie slapen en daarna gaat het dan steeds wel weer. Hij plast af en toe gewoon 1 of 2 keer achter elkaar in zijn bak (heb er boven ook eentje neergezet) zonder of met een klein beetje gejammer als ie daarna zijn piemel gaat schoonlikken. Hij slaapt verder weer als vanouds, dus dat is wel een verbetering. Verder doet hij ook vrij normaal. Hij loopt wel een beetje moeilijk de trap op enzo, maar dat lijkt me nog wel logisch. Ik vind hem voor de rest vrij goed, kijkt helder uit zijn ogen, komt lekker kroelen, rekt zich lekker uit, eet goed, drinkt goed etc. Ik hoop zo dat het morgenochtend niet weer zo erg is.. Ik moet morgen ook weer gaan werken.. Mijn vriend blijft thuis gelukkig. Ik ben ook angstig dat hij weer vesrtopt raakt. Weet jij of wellicht iemand anders hoe groot die kans is? En hoe snel werken die gruisoplossende brokken? En ik vraag me ook af hoe snel eventueel nieuw gruis ontstaat, dat wellicht nog is achtergebleven bij het catheteriseren..

Maar wel lang zeg Dinky, 4 maanden bij jouw poes pfff! Gelukkig kan bij een poes de boel niet verstopt raken.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Ms Maaike »

Dat is niet waar, ook bij een poes kan de plasbuis verstopt raken. Dit gebeurt alleen minder snel omdat de plasbuis van een poes niet zo nauw toeloopt als die van een kater.

Klinkt als een 'gewone' blaasontsteking door irritatie van de blaaswand (door gruis). Per dag zul je merken dat het beter gaat. Na de kuur moet je weer even urine laten checken op blaasontsteking.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Linnepin80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013 09:09

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Linnepin80 »

Maaike dank je, je berichtje stelt me een beetje gerust. Het is dus normaal dat het zo "lang" duurt voor ie geen pijn meer heeft en normale plasjes heeft?

Oké dus het kan wel ook bij een poes, dat wist ik niet.
Het zou verboden moeten worden.. Er is echt niks aan, die zielige beestjes, bah!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Ms Maaike »

Bij mijn kater heeft het drie dagen na de eerste antibioticuminjectie geduurd voordat de plasjes weer wat groter werden. Pijn was na twee dagen zo goed als weg. :)

Beterschap voor het mannetje. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Dinky »

Hier duurde het 2 maanden voor de plasjes echt merkbaar groter werden maar van pijn niets gemerkt. Heb elke maand ongeveer urine weg gebracht ter controle of het weg was. Maar stress speelde vermoedelijk ook grote rol dat het langer duurde (verhuizing naar asiel waar het gruis is opgemerkt en daarna verhuizing naar ons toe, was eerst erg bang poesje).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Linnepin80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013 09:09

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Linnepin80 »

Maaike, had jouw kat dan een bacteriële infectie? Volgens mij heeft antibiotica alleen effect bij een bacteriële infectie?

Ik denk dat Tijger antibiotica heeft ivm de catheterisatie. Ik denk ook dat het misschien door de catheterisatie komt dat de pijn wat langer duurt.. Dat blijft natuurlijk even gevoelig kan ik me voorstellen.
Gelukkig heeft ie geen pijn als ie niet moet plassen!

Ik moet trouwens inderdaad over een week weer urine inleveren.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Ms Maaike »

Dit was er met mijn kater aan de hand:
- verstopte penis door mogelijk gruis (werd alleen niet gezien op de echo van de blaas)
- katheterisatie vanwege verstopte penis
- blaasontsteking door katheterisatie en mogelijk ook door irritatie van gruis
- antibioticum als gevolg van de blaasontsteking

De kleine plasjes en pijn (= piemel likken na het plassen) klinken heel erg als symptomen van een blaasontsteking, vandaar dat ik denk dat dat (misschien?) ook meespeelt bij je kat. Die van jou heeft toch ook antibiotica meegekregen? Dat hoeft niet vanwege de katheterisatie op zich, mijn dierenarts heeft namelijk geen ab gegeven na het katheteriseren. Hij zei wel dat ik op z'n gedrag moest letten omdat het eventueel zou kunnen dat er een blaasontsteking achteraan komt, niet alleen vanwege de katheterisatie maar ook door de irritatie van gruis. En inderdaad, de volgende dag kon ik weer naar de dierenarts omdat hij dat eerdergenoemde specifieke gedrag vertoonde.

Het kan overigens geen kwaad om je dierenarts te bellen over het gedrag. Die zal ook uit kunnen leggen waarom de ab is meegegeven. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Linnepin80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013 09:09

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Linnepin80 »

Ja dat is ook zo, misschien bel ik morgen wel even.
Heb gisteren ook al gebeld, en toen zei de mevrouw die de telefoon opnam dat ie nu eigenlijk toch niet zoveel pijn meer hoort te hebben. Maar toen ik vroeg hoe lang een blaasontsteking kan duren zei ze dat het wel even kan duren, dus dan spreekt ze zichzelf toch tegen!?

Hij ligt nu knorrend bij me op schoot :smile:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Ms Maaike »

:) Het gaat al beter zo te horen. :)

Met dit soort zaken zou je het beste meteen naar de dierenarts kunnen vragen; assistentes hebben niet veel erg gedetailleerde kennis (is mijn ervaring althans). Van wat jij zegt spreekt ze zichzelf inderdaad tegen en ik kan me voorstellen dat dat niet prettig overkomt voor je.

Pijn van de katheterisatie lijkt mij het ook niet meer, vandaar dat ik denk aan een blaasontsteking.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Linnepin80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013 09:09

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Linnepin80 »

Bedankt mensen, voor jullie berichten. Het gaat inmiddels hartstikke goed met Tijger! :grin: Hij doet nog wel veel plasjes, maar hij is snel klaar en jammert niet meer en voor de rest is ie weer helemaal de oude! Vandaag de laatste antibiotica en dinsdag urine inleveren. En de Royal Canin Urinary eet ie goed en vindt ie heerlijk en hij drinkt ook erg goed van de nieuwe drinkfontein.

Ben super blij!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Vragen verstopping plasbuis en cathetrisatie gisteren

Bericht door Brittenbolletje »

De vraag die in mijn opkomt is krijgt de kat wel een pijnstiller? Want dat is zielig als ze pijn blijven houden. Dat het nu nog pijn doet dat is logisch. De reden dat hij het overal doet is omdat hij het nu associeert met pijn.

Mijn kater kreeg er sowieso pijnstilling bij.
Plaats reactie