blinde kat heeft stress, buiten laten of niet

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
kroekroe
Kitten

blinde kat heeft stress, buiten laten of niet

Bericht door kroekroe »

Hallo iedereen,

Ongeveer een jaar geleden werd mijn kater Harry blind na een aanrijding. Er was veel twijfel om hem te laten inslapen omdat hij teveel verwondingen had maar uiteindelijk hebben we toch doorgezet , met succes! Het enige wat hij ervan over gehouden heeft is dat hij blind is. Ik ben vroeg begonnen met aan een leibandje harry buiten proberen laten. Nadien zonder leiband onder mijn toezicht. Harry pastte zich geweldig aan, springt op en af zaken, loopt zelden ergens tegen, durft van hoogtes (> 1 meter ) te springen ( iets wat blinde katten normaal niet echt meteen durven door het gebrek aan dieptezicht). Hoe dan ook, door zijn enorm aanpassingsvermogen, twijfelen we er soms aan of hij niet nog een klein beetje kan zien.. Het probleem is nu, dat Harry een straatkat is die we gevonden hebben. Zijn voorkeur voor avontuur en door de tuinen slenteren krijg ik er dus niet uit. Doordat ik zelf bang ben voor een tweede aanrijding, houd ik hem binnen, maar dit is zeer stresserend voor Harry. In dergelijke mate dat ik na vier dag hem te hebben binnen gehouden, hem noodgedwongen toch buiten laat. Zonder toezicht soms. Het lastige is dat als ik harry buiten laat in onze tuin, dat niet voldoende spannend is voor hem. Ik heb ook nog ene andere kat en die is erg gesteld op haar vrijheid en naar buiten kunnen gaan en staan waar ze wil..

Ik zit echt wat vertwijfeld nu. Ik maak me steeds enorm veel zorgen als hij buiten is. Maar als hij binnen is maak ik me eveneens zorgen omdat hij tekens van stress vertoont. De dierenarts zei ook dat ik gerust op een zomerdag hem buiten kon laten...

Een laatste probleem is dat hij steeds over de omheining klimt, in de tuin van de buurvrouw, en die vrouw is niet bepaald een dierenvriend, laat staan een mensenvriend.. Daardoor zijn speciale tuinafzetting niet mogelijk, want dat zal ze gewoon niet toestaan...

Ik zit helemaal met de handen in het haar. Ik zie dat het niet buiten kunnen aan hem knaagt, maar als hij buiten is, kan ik niet productief werken.. en ik kan wel meegaan en toezicht houden, maar wat is een uurtje in een omheinde tuin, voor een blinde kat. :)

Graag jullie kijk hierop !
Dinky
Tijger
Tijger

Re: blinde kat heeft stress, buiten laten of niet

Bericht door Dinky »

Ik zou denk ik dagelijks een stukje gaan lopen met hem aan de leiband (België?) en kijken hoe dat gaat ;-)

Zou het zelf ook doodeng vinden om hem los buiten te laten, vooral omdat hij al aanrijding heeft gehad en blind is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Als Harry op en van dingen afspringt zou je bijna zeggen dat hij inderdaad nog een beetje kan zien. Zou anders niet weten hoe hij dat doet, hij moet op het oog afstanden in kunnen schatten en daar zijn sprongkracht op afstemmen. Maar dat hij nog een beetje kan zien is geen garantie dat het goed gaat daar buiten. Zou zelf ook doodsangsten uitstaan want je weet dat het vroeg of laat weer verkeerd gaat. Vreemd dat je da het goed vindt dat Harry buiten komt. Mijn da is sowieso geen voorstander van 'buitenkatten' en al helemaal niet als ze iets mankeren.

Kasper komt ook buiten, nu hij ouder is blijft hij gelukkig dichter bij huis. Speciaal voor hem een aantal planken uit de poort achter geschroefd en ingekort zodat hij in geval van nood geen sprong over de schutting hoeft te maken maar onder de poort doorkan. Hihi, hij springt dus nooit meer over de schutting maar kruipt onder de poort door naar het achterpad...

Er komt een moment waarop ik het niet meer verantwoord vindt, die escapades buiten. Mocht ik tegen die tijd nog in dit huis wonen, scherm ik een stuk van de tuin af zodat hij nog een beetje vrijheid heeft. Dat zal hij niet leuk vinden maar zal er ook aan wennen, de stress zal vooral bij mij liggen (zielig, schuldgevoel).

Als je buurvrouw geen dierenvriend is, noch een mensenvriend dan zal ze waarschijnlijk heel erg van zichzelf houden ;-). Huis en tuin inclusief. Kan me niet voorstellen dat ze er bezwaar tegen heeft dat jij je tuin catproof maakt. Harry kan naar buiten en nog oud worden, geen boze buurvrouw en jij hebt je rust.

Edit: er zijn op dit forum veel gelukkige binnenkatten. Als ik zie hoe delen van het huis zijn omgetoverd in kattenparadijsjes met klim- en krabpalen, planken tegen de muur, buitenrennen en speelgoed waarmee de kat wordt uitgedaagd, ben ik bijna jaloers. Dat zou je Harry en zijn maatje ook kunnen bieden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door kansarmedieren »

Mijn kat is blind heeft geen ogen meer maar die springt ook rustig van stoelen en tafels af dus dat wil niet zeggen dat de kat wat kan zien.

Ik zou hem dus niet buiten laten want dan is hij ten dode opgeschreven en hulpeloos. Hij kan zijn huis niet meer terug vinden ze kunnen veel maar met alle afleidingen en geluiden buiten dan kan het echt niet. En dan het verkeer.... ik moet er niet aan denken. Maak je tuin catproof en hij moet er maar aan wennen.
kroekroe
Kitten

Bericht door kroekroe »

Hallo iedereen, bedankt voor jullie bedenkingen.

Over het niet meer terug komen maak ik me eigenlijk niet zozeer zorgen. Hij blijft denkik wel maximum een tuin verder. Telkens als ik roep, komt hij. Het grootste probleem is denkik niet dat hij blind is maar wel dat hij op een of andere manier gewend is aan auto's. Hij heeft er helemaal geen angst voor, zelfs niet na ongeval, hij loopt gewoon roekeloos het straat heen en weer. Mijn andere kat is opgegroeid op een boerderij, en die loopt wel weg wanneer er auto's aankomen. Ook ben ik bang dat als ik hem roep, dat hij dan zo gefixeert is op mijn stem dat hij gewoon straat overloopt zonder denken. Ik denk dat mijn enige optie hem in de tuin laten onder toezicht. Maar geloof mij het is echt zielig, want die doet eigenlijk niets extra in de tuin.. hij loopt is door het gras, krabt is aan een boom, gaat het pad is op en af, en dan hoort hij al de vogeltjes fluiten of weet ik veel waarom hij PERSE naar het perceel van onze buurvrouw moet. Voor zijn ongeval lag zijn territorium, in het perceel voor ons, aan de overkant van het straat.. hij gaat daar nog steeds naartoe.

Ik weet dat er heeeel veeeeel binnenhuiskatten zijn die het binnen erg naar hun zin hebben. Maar zoals ik al zei, ben ik zelf nog inwonende , ik mag dus niet zomaar paneeltjes en gaatjes maken. Ik heb twee kattenkrabpalen gekocht, de ene groter dan de andere, geen interesse. Speeltjes heeft hij ook. Hoe dan ook, hij is echt gestresseerd wanneer hij niet naar buiten kan.

De buurvrouw is jammer genoeg tegen alles wat wij doen :) En ze heeft ook alleen iets tegen mijn katten.. maar dat is geen kwestie voor hier op het forum. Ik kan wel proberen , gewoon wat kippengaas over de haag + omheining te leggen. Iets dat indien er klachten komen, ik snel snel kan weghalen. Maar ik ken mijn harry :) En zeker mijn kroepoek, die zal harry wel gauw een wegje tonen langswaar ze toch op straat kunnen spelen.

Ik had ook een plan in mijn hoofd gehaald, om hem buiten te laten van 21u tot 24h, aangezien er dan weinig auto to geen auto's zijn, er dus ook geen buurvrouw is die hem op straat kan jagen... Maar dat liep niet zo heel goed. Ik ben er nu pas echt van overtuigd dat harry nog een beetje ziet, aangezien nu het pekdonker was buiten, hij niet zo assertief was.. dus ik vrees dat als hij nu over de draad zou kruipen, hij misschien toch echt zen weg niet meer terug zou vinden. Heb hem dan ook maar na een halfuurtje opgenomen en binnen gebracht. :(

Ik kijk echt uit naar verhuizen, mijn eigen huis, mijn eigen tuin en hopelijk beter buren ;)

alvast bedankt iedereen hier !
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Paar uurtjes over je laatste berichtje nagedacht en zit me toch niet lekker dat Harry naar de buurvrouw gaat en helemaal niet dat hij de straat oversteekt naar zijn oude territorium (en niet bang is voor auto's!).
Zeker gezien het berichtje van @kansarmedieren die zelf een 100% blinde kat heeft. Het zou dus goed kunnen dat Harry wel 100% blind is. En wat ik al zei, ook al zou hij een klein beetje kunnen zien dan loopt hij nog steeds veel gevaar buiten.

Hoop dat het lukt om iets van een afrastering te maken als voorlopige maatregel. Wanneer ga je verhuizen?

Nog wat vragen: hoe oud is Harry? hoe uit hij zijn stress en heb je wel eens homeopathische middeltjes geprobeerd zoals Telizen? De onduidelijkheid wel-niet naar buiten geeft ook verwarring. Zodra hij door heeft dat hij met bepaald gedrag toch naar buiten mag, zal hij zich er ook niet zo snel bij neerleggen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie