PDD-NOS en een kat?
PDD-NOS en een kat?
Hoihoi!
Zoals ik al in mijn voorstel onderwerp heb genoemd ben ik bekend met PDD-NOS (ik zit op het autistisch spectrum maar heb geen asperger of klassiek autisme) en sinds een aantal nare ervaringen een angststoornis (die zich uit in paniekaanvallen als er te veel van me wordt gevraagd in sociale situaties of als ik te veel ga lopen piekeren over dingen waarvan ik vind dat ik er niet goed in ben en het wel moet zijn).
Ik wil even benadrukken dat dieren in mijn omgeving hier geen last van ondervinden.
Nou is mijn vraag of mensen tips hebben waar ik op moet letten als ik naar het asiel ga (dat gaat nog niet gelijk gebeuren, ik moet eerst het naadje van de kous weten en alles op en top hebben voorbereid thuis voordat ik er op gerust ben dat ik mijn poezebeest de beste verzorging en aandacht kan bieden). Misschien ervaringen die mensen willen delen? Volgens de posts die ik met de zoekfunctie heb gevonden zijn er een paar mensen hier die ook op het spectrum zitten of familie op het spectrum hebben.
Kan ik ook contact met een asiel opnemen voordat ik bezoek om te vragen of er specifieke momenten zijn dat het vaak wat rustiger is met betrekking tot andere mensen? Als er veel (onbekende) mensen om me heen zijn trek ik me namelijk nogal terug en ik denk niet dat dat echt help met het vinden van een kat die mij ook leuk vindt.
Zoals ik al in mijn voorstel onderwerp heb genoemd ben ik bekend met PDD-NOS (ik zit op het autistisch spectrum maar heb geen asperger of klassiek autisme) en sinds een aantal nare ervaringen een angststoornis (die zich uit in paniekaanvallen als er te veel van me wordt gevraagd in sociale situaties of als ik te veel ga lopen piekeren over dingen waarvan ik vind dat ik er niet goed in ben en het wel moet zijn).
Ik wil even benadrukken dat dieren in mijn omgeving hier geen last van ondervinden.
Nou is mijn vraag of mensen tips hebben waar ik op moet letten als ik naar het asiel ga (dat gaat nog niet gelijk gebeuren, ik moet eerst het naadje van de kous weten en alles op en top hebben voorbereid thuis voordat ik er op gerust ben dat ik mijn poezebeest de beste verzorging en aandacht kan bieden). Misschien ervaringen die mensen willen delen? Volgens de posts die ik met de zoekfunctie heb gevonden zijn er een paar mensen hier die ook op het spectrum zitten of familie op het spectrum hebben.
Kan ik ook contact met een asiel opnemen voordat ik bezoek om te vragen of er specifieke momenten zijn dat het vaak wat rustiger is met betrekking tot andere mensen? Als er veel (onbekende) mensen om me heen zijn trek ik me namelijk nogal terug en ik denk niet dat dat echt help met het vinden van een kat die mij ook leuk vindt.
Re: PDD-NOS en een kat?
Ja, natuurlijk kan je contact opnemen met het asiel met de vraag wanneer het over het algemeen rustig is
Je zou zelfs kunnen vragen of er een mogelijkheid is om buiten de bezoekuren een afspraak te maken om een kat uit te zoeken zodat het zeker rustig is. Op de bezoekuren kunnen ze natuurlijk niets garanderen qua drukte 
Ik ben zelf twee keer verliefd geworden via de site ikzoekbaas.nl
Bij Loulou veroverde zij mijn hart door in het asiel gelijk te vragen om knuffels en te spinnen (deed ze ook bij de mensen die tegelijk met mij naar haar kwamen kijken). Heb haar toen de volgende dag opgehaald voordat ze weg zou zijn. Ook bij Dinky werd ik verliefd op de foto's maar in het asiel liet ze zich niet echt zien. Met de foto in mijn achterhoofd heb ik haar toch meegenomen en is ze langzaam ontpopt tot het poesje dat ik op de foto's zag en meer, het blijkt een enorme knuffelkont

Ik ben zelf twee keer verliefd geworden via de site ikzoekbaas.nl
Bij Loulou veroverde zij mijn hart door in het asiel gelijk te vragen om knuffels en te spinnen (deed ze ook bij de mensen die tegelijk met mij naar haar kwamen kijken). Heb haar toen de volgende dag opgehaald voordat ze weg zou zijn. Ook bij Dinky werd ik verliefd op de foto's maar in het asiel liet ze zich niet echt zien. Met de foto in mijn achterhoofd heb ik haar toch meegenomen en is ze langzaam ontpopt tot het poesje dat ik op de foto's zag en meer, het blijkt een enorme knuffelkont

Allereerst, laat je stoornis je er niet van weerhouden een huisdier te nemen.
Ik heb zelf ook PDD-NOS en kan bij mijn dieren kwijt, wat ik bij mensen niet kwijt kan.
Mijn twee katten voel mij feilloos aan, beter dan mijn vriend dat doet.
Ze zorgden voor mij voor een beetje ritme in mijn leven, iets waar ik voorheen zo naar zocht.
Als je bij een asiel op zoek gaat, is het verstandig eerlijk te zijn over jezelf.
Hoe zit jij in elkaar, hoe is jouw huishouden en wat zijn je toekomstplannen?
Vaak weet een asiel dan wel welk dier er goed bij jou zou passen.
Anderzijds zou ik erg letten op hoe het dier reageert. Komt het vanzelf bij je, of kruipt het weg?
De eerste reactie van het diertje kan al zoveel zeggen.
Ik heb zelf ook PDD-NOS en kan bij mijn dieren kwijt, wat ik bij mensen niet kwijt kan.
Mijn twee katten voel mij feilloos aan, beter dan mijn vriend dat doet.
Ze zorgden voor mij voor een beetje ritme in mijn leven, iets waar ik voorheen zo naar zocht.
Als je bij een asiel op zoek gaat, is het verstandig eerlijk te zijn over jezelf.
Hoe zit jij in elkaar, hoe is jouw huishouden en wat zijn je toekomstplannen?
Vaak weet een asiel dan wel welk dier er goed bij jou zou passen.
Anderzijds zou ik erg letten op hoe het dier reageert. Komt het vanzelf bij je, of kruipt het weg?
De eerste reactie van het diertje kan al zoveel zeggen.
Ik heb zelf een lichte vorm van PDD-NOS (in de combo met ADD en een oude pleinvrees en veel angsten) en een familie vol mensen met een vorm van autisme (bewijst meteen dat het erfelijk is
). Uit eigen ervaring weet ik dat je je het zekerst voelt als je weet wat je kunt verwachten. Dit zul je ongetwijfeld herkennen
Dus wat je zelf al zegt, even uitzoeken wanneer het rustig is, lijkt me een goed startpunt. Je kunt van te voren even bellen en dan dit soort dingen vragen en eventueel een afspraak maken, zodat je het niet kunt blijven uitstellen. Weet niet of je een uitsteller bent als het gaat om nieuwe (= enge) dingen, ik in ieder geval wel
En misschien dat mensen hier ook wel kunnen vertellen wanneer het rustiger is in het asiel. Er zijn wel vrijwilligers hier. Lijkt mij dat je in ieder geval niet op zaterdag moet gaan.
Ik ben best veel op mezelf en veel alleen thuis en ik ben sinds wij katten hebben (en sinds ik lid ben van dit forum) een stuk minder eenzaam geworden. Dus je zult vast veel plezier krijgen van je nieuwe huisgenootje

En misschien dat mensen hier ook wel kunnen vertellen wanneer het rustiger is in het asiel. Er zijn wel vrijwilligers hier. Lijkt mij dat je in ieder geval niet op zaterdag moet gaan.
Ik ben best veel op mezelf en veel alleen thuis en ik ben sinds wij katten hebben (en sinds ik lid ben van dit forum) een stuk minder eenzaam geworden. Dus je zult vast veel plezier krijgen van je nieuwe huisgenootje

Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa
Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa
Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Owjah, nog een tip aangezien je een binnenkant zoekt: vraag of de kat vaak in de buitenren zit of niet. Wanneer de kat veel in de buitenren zit kan dat een aanwijzing zijn dat hij graag buiten is 

allereerst natuurlijk kater of poes. de meeste solokatzels zijn poes want het is toch wel een karaktertrek van juist poezen om baas en huis voor zich alleen te hebben!Brigges schreef:Nou is mijn vraag of mensen tips hebben waar ik op moet letten als ik naar het asiel ga (dat gaat nog niet gelijk gebeuren, ik moet eerst het naadje van de kous weten en alles op en top hebben voorbereid thuis voordat ik er op gerust ben dat ik mijn poezebeest de beste verzorging en aandacht kan bieden).
maarre... hihi wees erop voorbereid dat het altijd anders loopt dan je denkt en vantevoren hebt voorbereid en binnen de kortste keren zit je met een knorrende tijger op je schoot, die aandacht wil en vooral heel veel aandacht.... en die met je mee wil en wel heel snel.. hihi
dan leeftijd, zo ongeveer tussen drie en acht denk ik zou wel mooi zijn. ouder kan natuurlijk ook..
vraag iets over het verleden voorzover bekend.. afgestaan? zwervend opgepikt? gedumpt?
en over conditie en gezondheid (vergeet gebit niet)
en voorkeur voer..
en volgens mij kun jij je poezenbeest al lang de allerbeste verzorging bieden die er is en als je vragen hebt of twijfels zijn wij er natuurlijk ook altijd nog.....
Kan dat? Ik bedoel, natuurlijk kan ik bellen om dat te vragen (alhoewel bellen op zich weer een heel ander verhaal is), maar doen sommige asielen dat echt? Ik wil ze niet lastig vallen wanneer ze het al zo druk hebben met alle dieren of dat ze gaan denken dat ik zo'n diva ben die allemaal speciale dingen verwacht. En bedankt voor de tip over de buitenren, die staat nu ook op het lijstje.Dinky schreef:Je zou zelfs kunnen vragen of er een mogelijkheid is om buiten de bezoekuren een afspraak te maken om een kat uit te zoeken zodat het zeker rustig is. Op de bezoekuren kunnen ze natuurlijk niets garanderen qua drukte
Dat vind ik heel mooi om te horen. Ik heb heel veel moeite met ritme vinden op het moment, vooral ook omdat ik werkloos ben (het is kennelijk heel, heel moeilijk voor mensen om verder te kijken dan 'ze is een beetje anders' op sollicitatie gesprekken).Renatevanderveer schreef:Ze zorgden voor mij voor een beetje ritme in mijn leven, iets waar ik voorheen zo naar zocht.
Dat is een goede. Ik ben inderdaad ook nogal van het uitstellen, maar als ik een afspraak ergens heb dan ga ik altijd, hoe eng ik het ook vind.Ikey schreef:Dus wat je zelf al zegt, even uitzoeken wanneer het rustig is, lijkt me een goed startpunt. Je kunt van te voren even bellen en dan dit soort dingen vragen en eventueel een afspraak maken, zodat je het niet kunt blijven uitstellen. Weet niet of je een uitsteller bent als het gaat om nieuwe (= enge) dingen, ik in ieder geval wel
Bij mij is het hetzelfde. Ik woon sinds een jaar helemaal alleen (direct vanuit het ouderlijk huis, bij nader inziens misschien niet de verstandigste keuze maar het werkt) en heb buiten mijn ouders en zus eigenlijk geen contacten. Mooi om te weten dat jij er minder eenzaam van bent geworden. Hopelijk werkt dat bij mij ookIkey schreef:Ik ben best veel op mezelf en veel alleen thuis en ik ben sinds wij katten hebben (en sinds ik lid ben van dit forum) een stuk minder eenzaam geworden. Dus je zult vast veel plezier krijgen van je nieuwe huisgenootje

Wow, Adriana, flinke aanvulling voor mijn vragen lijstje, bedankt! Is er nog een specifieke reden waarom je tussen de 3 en 8 jaar aan raadt? Ik ben er nu intussen wel zeker van dat ik voor een volwassen kat ga, ben gewoon nieuwsgierig over dat.
met drie zijn de meeste katzels wel uitgedold, volgroeid, volwassen en karakter bekend..
maar in het asiel moeten ze vaak een schatting maken als er niks over een dier bekend is..
k had natuurlijk ook tussen drie en 10 of ouder kunnen schrijven..
probleem is dat ook poezels het eeuwige leven niet hebben en hoe ouder hoe relatief sneller/eerder je toch afscheid zult moeten nemen. de gemiddelde leeftijd is rond 15..
en onder drie heb je toch te maken met vrij jonge dieren waarvan je denk ik eigenlijk nog niet de zekerheid hebt dat het solokatzels zijn..
heb je een balkon oid?
maar in het asiel moeten ze vaak een schatting maken als er niks over een dier bekend is..
k had natuurlijk ook tussen drie en 10 of ouder kunnen schrijven..
probleem is dat ook poezels het eeuwige leven niet hebben en hoe ouder hoe relatief sneller/eerder je toch afscheid zult moeten nemen. de gemiddelde leeftijd is rond 15..
en onder drie heb je toch te maken met vrij jonge dieren waarvan je denk ik eigenlijk nog niet de zekerheid hebt dat het solokatzels zijn..
heb je een balkon oid?
Okay, dat is goed om te weten.
Ik heb twee kleine balkonnetjes (echt klein). Degene aan de achterkant kom ik eigenlijk nooit op en daar staan mijn vuilnisbakken en is daar ook eigenlijk wel vol mee. Aan de voorkant wil ik een zo'n kattennet maken, moet alleen nog iemand opgraven die mij daarmee kan helpen in vergoeding voor wat gebakken lekkers ofzo. Ik zou het aan mijn vader vragen, maar die heeft gruwelijke hoogtevrees dus dat doen we hem niet aan.
Ik heb twee kleine balkonnetjes (echt klein). Degene aan de achterkant kom ik eigenlijk nooit op en daar staan mijn vuilnisbakken en is daar ook eigenlijk wel vol mee. Aan de voorkant wil ik een zo'n kattennet maken, moet alleen nog iemand opgraven die mij daarmee kan helpen in vergoeding voor wat gebakken lekkers ofzo. Ik zou het aan mijn vader vragen, maar die heeft gruwelijke hoogtevrees dus dat doen we hem niet aan.
fotografeer jij?
maak een paar foto's van je balkon, dan kunnen we beter meedenken.
en opmeten en even bij Zooplus zie boven kijken naar de netten.
de beste is de lichtgroene, metaalversterkte en die hebben ze in een aantal maten.
we hebben tig topics met tips en foto's!
maak een paar foto's van je balkon, dan kunnen we beter meedenken.
en opmeten en even bij Zooplus zie boven kijken naar de netten.
de beste is de lichtgroene, metaalversterkte en die hebben ze in een aantal maten.
we hebben tig topics met tips en foto's!
Ja, die topics heb ik gezien. Ik heb een paar fotos gemaakt (zo goed als het ging) en zal ze in zo'n balkon topic posten.