Welke voeding bij verstopte kat??

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
kitten11
Huiskat
Huiskat

Welke voeding bij verstopte kat??

Bericht door kitten11 »

1 van mijn katten zit behoorlijk verstopt, pas naar de dierenarts geweest en korreltjes en van dat spul gekregen, het probleem..hij eet gen blikvoer dus koreltjes krijg ik niet naar binnen die moeten door het blikvoer, en dat andere kleverige spul eet hij ook niet over zijn brokjes en met een spuit naar binnen krijgen is 1 groot drama!! Wie wet er iets, misschien bepaald soort brokjes, ik heb al gegoogled bij Royal Canin en Hills maar kan niks vinden, wie heeft goede ervaringen met een bepaald soort voer of weet een oplossing?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Re: Welke voeding bij verstopte kat??

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Gizmo van ons was ook beetje verstopt maar niet zo extreem ik ben overgaan op royaal canin Sensibel en echt ze eten er allebei goed van ontlasting is prima etc is speciaal voor gevoelige darmpjes
maar de mensen hier hebben meer ervaring die zullen je beter kunnen helpen ik kan alleen advies geven over deze brok
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik heb alleen ervaring met lax-a-paste van de dierenarts en dat wordt hier grondig van de tube gelikt.

Wat je kan proberen is dat kleverige spul op de poten smeren zodat hij het er wel af moet likken? Aangezien katten over het algemeen schone dieren zijn willen ze geen vieze poten houden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Juist Mirjam! Vergeten te zeggen!
Lax a past geef ik ook drie x in de week
als de la open gaat waar t in ligt komen ze allebei aan gerent ze vinden t heerlijk
Fotos van Gizmo en Caya
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

In de bijsluiter van Lax-a-past staat toch dat het slechts 1x per week gegeven mag worden, alleen bij ernstige verstopping veroorzaakt door haarballen mag het 3 dagen achter elkaar worden gegeven.

Het probleem is dat je niet weet waardoor je kat last heeft van verstopping.Het hoeft tenslotte geen haarbalprobleem te zijn maar kan ook een andere oorzaak hebben.
Te weinig vocht of te weinig vezels of een andere ( lichamelijke) oorzaak.
Je zou de Lax-a-past kunnen gebruiken om de ergste verstopping op te heffen maar daarna zou ik toch ander voer gaan proberen.

Pompoen schijnt goed te helpen bij verstopping maar aangezien je kat geen natvoer lust.... :???:
Wat de brokken betreft zou je kunnen kijken voor een brok wat meer vezels bevat , de meeste anti-haarbalbrokken bevatten redelijk veel vezels en dan vooral de RC Intense Hairball.
Wat je ook kunt proberen is om speciale anti-haarbalsnoepjes erbij te geven, deze bevatten ook veel vezels.Zelf geef ik de Gimpet Malt-kisses ( van Zooplus) aan onze halflangharige poes en deze helpen heel goed.
En natuurlijk zorgen dat je kat voldoende vocht binnenkrijgt.
Ook zou je nog kunnen proberen om visolie te geven, deze werkt ook 'n beetje laxerend.
Laatst gewijzigd door Shimbalaya op 19 sep 2013 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Ik geef naar weinig denk pen puntje
Fotos van Gizmo en Caya
Shimbalaya

Cindy, eerlijk gezegd denk ik dat het weinig kwaad kan om 3x per week 'n beetje Lax-a-past te geven.
Maar het lijkt me beter om bij lang aanhoudende verstopping de oorzaak van het probleen aan te pakken door bijvoorbeeld ander voer te geven.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Nou ik geef t gewoon ze zijn niet verstopt meer
maar t is ook voor haarballen dus ik geef t gewoon standaard
ze hebben er geen last van maar geef t gewoon
is dat erg dan?
Fotos van Gizmo en Caya
Shimbalaya

Nee, dat is niet echt schadelijk . Lax-a-past bestaat gewoon uit een soort maltsiroop met vaseline.
Ik heb ooit gelezen dat vaseline en glycerine onschadelijk zouden zijn voor katten omdat deze niet door het lichaam worden opgenomen.
Ze glijden er doorheen als het ware.Vandaar dat ze zo goed helpen bij haarballen.
Shimbalaya

Wat ook belangrijk is is zorgen dat je kat voldoende beweging krijgt.
Luie katten hebben vlugger last van verstopping dan actieve katten. Dus je kat lekker achter de lasermuis laten aanrennen of een paar keer de trap op en af.( als je tenminste een trap hebt ;-) )

Voldoende vocht , voldoende beweging, voer met genoeg vezels, kan allemaal helpen om obstipatie te voorkomen.
Plaats reactie